Pool Byggtips

Frugan hittade en thaifirma som åker runt i hela landet och installerar glasfiberpooler för 450k baht, sen om det är nått att ha är en annan femma.
Så länge vi inte bor 7 mån eller mer är det inte intressant för mig, kostar mer än det smakar. Men vill du kan jag be frugan plocka fram firman så lägger jag upp imon.
Håller med dej att det är Inte värt. Men om man bodde i thailand året runt då är det en annan femma.
Jag har kollat på dessa.
Men tack för tipset

Frugan hittade en thaifirma som åker runt i hela landet och installerar glasfiberpooler för 450k baht, sen om det är nått att ha är en annan femma.
Så länge vi inte bor 7 mån eller mer är det inte intressant för mig, kostar mer än det smakar. Men vill du kan jag be frugan plocka fram firman så lägger jag upp imon.
Håller med dej att det är Inte värt. Men om man bodde i thailand året runt då är det en annan femma.
Jag har kollat på dessa.
Men tack för tipset

Med en sån pool som på filmen har du rätt att en sån borde en pump ta 2-3 kWh per dygn så under 100 kWh per månad. Om du tittar på såna som Jonas hade var väl dessa minst på 50 kubikmeter, då blir väl förbrukning ca fyra gånger högre. Så det beror ju på storlek. Man vill ju låta allt vatten cirkulera minst två eller tre gånger sin volym per dygn.

En sak som jag hört är att poolerna blir för kalla på vintern och för varma på sommaren. På vintern kan man kanske täcka dem under natten, på sommaren är det bra att ha tak över poolen för att få den behaglig. Kan ju bli minst 50 grader i solen.

Sen tröttnar man väl på bara att svalka sig, man vill väl kunna simma i den för motion skull. Ska man då ha en liten, typ 50 kubikmeter måste man väl ha en jetström i dessa så man simmar mot strömmen ... den drar nog en del också ...

Nja tror jag håller mig till kusten eller gemensam pool ....

Kom och tänka på efter att läst din beskrivning att man kan väl låta bli och täcka poolen och använda den som skållningskar på sommaren och ovningsbad för vintervak på vintern.
Då klarar man av bada i sjön i Svedala på sommaren när man åker för att imponera på släkten.

Senast redigerad av en moderator:
Såg på FB nyss, läser jag inte Thai än men fattar jag rätt är det inte så dyrt heller.
Med det skrivet så kom jag på att det är dags för dagens övning på Thaialfabetet.

FB_IMG_1586091807133.jpg

FB_IMG_1586091812551.jpg

FB_IMG_1586091816068.jpg

Screenshot_20200405-145919_Facebook.jpg

Hej

Varför skaffa pool i Isaan när det finns så många dammar, småsjöar, åar och floder att bada i ?

Har man en större tomt på landet så kan man ju anlägga en damm att bada i, sen kan man ha både fisk och kräftor där, då slår man två flugor i en smäll.

Mvh isan lover

Hej

Varför skaffa pool i Isaan när det finns så många dammar, småsjöar, åar och floder att bada i ?

Har man en större tomt på landet så kan man ju anlägga en damm att bada i, sen kan man ha både fisk och kräftor där, då slår man två flugor i en smäll.

Mvh isan lover

Jaja... du menar de uttorkade dammar, sjöarna och åarna... för det är ju nu i den heta säsongen det är gott med pool.

Hjärnsläpp eller?

Hej

Mvh isan lover
Jag läste inte artikeln för jag läser inte thai, men stod det att det gällde bara Isaan?

Hej

Sen finns det några saker till man bör tänka på om man anlägger en pool och det är var man bor, är det i ett villaområde i en stad eller är det i en mindre by på landet?

I ett inhägnat villaområde i en stad där det bor mer välbeställda Thailändare och falanger så sticker man ju inte ut med en pool utan blir bara en i mängden.

Men bygger man en pool ute på landet i en by kan det bli problem, barn älskar ju att bada när det är varmt och det gör dom även i en by, så det lär komma många som villat ett dopp, ett bra sätt att göra sig impopulär är att neka alla utom egna familjemedlemmar att använda den, vet av erfarenhet att det lätt blir konflikter runt detta.

Sen ska ju poolen skötas och jag har många falangvänner som har blivit förtvivlade när dom har återvänt ifrån hemlandet, ibland har någon har stängt av pumpen för att spara ström, vattnet är grönt och fullt av slemmiga alger, någon annan fann poolen omvandlad till grodfarm eller fiskodling, har falangen tömt poolen på vatten har det hänt att den har varit bedrövligt nedsmutsad och delvis fylld med sand och grus som blev över vid något bygge.

Sen finns det en risk till och det är att barn som inte kan simma drunknar i poolen, den är ju som en magnet för barn och får barnen i byn chansen att smita eller klättra in så kommer dom att göra det, då kan det hända att falangen får skulden, du byggde poolen och dödade mitt barn kan det låta då, ingen rolig situation.

Så det bästa är kanske en liten Jacuzzi eller liknande under tak och som man kan hägna in och låsa till.

Skulle vi bygga en pool hos oss i byn skulle säkert ett 20-tal barn komma och vilja bada varje dag, hur skulle vi välja vilka som skulle få bada, vad skulle dom som nekades tycka och vad skulle deras föräldrar och släktingar tycka, i en by ska man enligt tradition vara generös och dela på allt.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Jag gick på trådstarterns första inlägg i tråden som handlade om att bygga en pool just i Isaan, det var den jag replikerade på.

Mvh isan lover

Bra att du svarar på ett inlägg som är 2,5år gammalt. Säkert väldigt givande med ett svar på det.

Vi andra läste Panpans inlägg idag om att bygga pool på hans tomt i PATTAYA!

Bra att du svarar på ett inlägg som är 2,5år gammalt. Säkert väldigt givande med ett svar på det.

Hej

Själv började jag som vanligt med att läsa trådens första inlägg och inte bakifrån med dom sista, jag gör samma sak med böcker och tidningar också, fungerar fint.

Mvh isan lover

Nej jag skall nog inte bygga pool, åker nog till condon och badar.
Var bara nåt som kom upp på fb idag.

Vart sa PanPan att han skulle bygga en pol ??? Tror nog du får läsa lite bättre innan du yttrar dig

Tillbaka
Topp