Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

Ja förstår vad du menar, men sånt sker ofta i Asien, vare sig det är direkt av staten eller att staten blundar för orättfärdigheter och vendettor.
Kina är väl skräckexemplet av statsmord men också svårast att kritisera. Dödspatrullerna i Brasilien som till och med avlivar gatubarn skrämmer mig.
Världen är fasansfull, grym och orättvis bakom fasaden.
Samma med nyhetsbevakningen av världens elände, det mesta blundar media över.
En för tjugo år sedan tafsande full politiker har större nyhetsvärde än de pågående folkmorden i Burma eller utplåningen av staten Jemen.
Kriget mot drogerna skördar oskyldiga likaväl som de bomber som av misstag träffar civila sjukhus och skolor.
Det blir lite av shit happens och man fortsätter som inget har hänt att göra om samma saker igen.
Hur är det föresten med barnamorden i Brazilien? Fortgår dom, det var vad jag trodde något som tillhörde tidigre regering och dödspatrulerna, betalt per öron par, håller det på än?
Men laglöst, ja, prata med en ifrån rederiet som skulle mönstra på båt där, satt nere vid copacabana på uteservering käka frukost.
Pang pang, kollade över räcket 2 lik utanför hotellet ingen reagerade ens, 5 minuter var det bortstädat och allt som vanligt.

Snart samms har ,bara 14 mord under 2017 , vad det handlar om ar att ta tag i slappa och aven korrupta politiker ,samt att se till att straffskalan efterlevs

De brukar dyka upp ps onsdagarna hos Asian Nomad nere pa Soi Khopai ,Tyskar ,Engelsman mm ,, tar ett par ol sitter en stund och surrar sen drar de ,har inte sett nagra konstigheter med dem ,men daligt rykte ,och vill som sagt inte ses med dem
Haft några av dom på rederiet, reagerade först när ja såg det på första båten, som en svensson man är, tar dom in krimminella, var tanken, det här var inga blyga gubbar utan dom satt i sina kläder så man såg det direkt man kom ombord och dom gick med dom?
Men var ju hederliga gubbar som var jävulskt grymma på maskiner och sjöingegjörsutbildade.
Hierarkiska och logiskt tänkande, rakt på sak men sköna gubbar.
Efter 3:dje båten tänkte ja knappt på det när ja stod extra för en av dom, nu är ja inte blind och dum i huvudet men finns många 1% som är riktigt sköna goa gubbar som inte håller på med sidan om verksamhet...........

Snart samms har ,bara 14 mord under 2017 , vad det handlar om ar att ta tag i slappa och aven korrupta politiker ,samt att se till att straffskalan efterlevs
Ja, Sverige och vissa orter blir mer mer lik Manilas och Rio de Janerios slumområden, inte ens polisen vågar sig in där. Buset har sina egna lagar och regler samt skipar rättvisa där.

Hur är det föresten med barnamorden i Brazilien? Fortgår dom, det var vad jag trodde något som tillhörde tidigre regering och dödspatrulerna, betalt per öron par, håller det på än?
Men laglöst, ja, prata med en ifrån rederiet som skulle mönstra på båt där, satt nere vid copacabana på uteservering käka frukost.
Pang pang, kollade över räcket 2 lik utanför hotellet ingen reagerade ens, 5 minuter var det bortstädat och allt som vanligt.
I dagens DN finns en artikel om hur kriminaliteten tagit över gatorna igen efter OS i Rio.
Tyvärr en låst artikel men det handlar om att man privat går ihop och anlitar vaktbolag samt privatiserar sina gator.

Känner du till detta så är det ännu mer korkat att köra i fyllan som farang som du gör.

Hej

Det finns lite olika förutsättningar beroende på var man befinner sig och vilken typ av polis det rör sig om, uppe hos oss kör både den lokala polisen och byborna även när dom dricker, ingen reagerar alls på detta, bara 50% av dom som kör har ens ett körkort, många förare är underåriga, många fordon är vare sig registrerade, besiktigade eller i skick att framföra i trafiken överhuvudtaget, man behöver inte vare sig hjälm eller bälte o.s.v men detta gäller där.

Men byborna vet mycket väl att andra regler gäller ute på mototovägarna där Higheay police patrullerar och i dom största städerna i området som Udon Thani och Nong Khai, där kör dom flesta bybor bara nyktra och med körkort.

Jag överlåter åt var och en att själva ta ställning och agera efter sitt eget omdöme och moral här, jag är säkert inget föredöme i detta fallet, men jag har å andra sidan aldrig kört omkull eller krockat i Thailand någon enda gång i Thailand under 32 års resor hit, med mig själv som chaufför vill säga.

Men jag har naturligtvis varit med om en del trafikolyckor när andra har kört, något annat vore väl nästan otänkbart med tanke på hur vanligt det är med olyckor här nere, så några krockar med bil t.ex taxi, att en chaufför körde av vägen med samlor och några mindre olyckor med mc har jag fått uppleva hittills.

Mvh isan lover

Hej

Det finns lite olika förutsättningar beroende på var man befinner sig och vilken typ av polis det rör sig om, uppe hos oss kör både den lokala polisen och byborna även när dom dricker, ingen reagerar alls på detta, bara 50% av dom som kör har ens ett körkort, många förare är underåriga, många fordon är vare sig registrerade, besiktigade eller i skick att framföra i trafiken överhuvudtaget, man behöver inte vare sig hjälm eller bälte o.s.v men detta gäller där.

Men byborna vet mycket väl att andra regler gäller ute på mototovägarna där Higheay police patrullerar och i dom största städerna i området som Udon Thani och Nong Khai, där kör dom flesta bybor bara nyktra och med körkort.

Jag överlåter åt var och en att själva ta ställning och agera efter sitt eget omdöme och moral här, jag är säkert inget föredöme i detta fallet, men jag har å andra sidan aldrig kört omkull eller krockat i Thailand någon enda gång i Thailand under 32 års resor hit, med mig själv som chaufför vill säga.

Men jag har naturligtvis varit med om en del trafikolyckor när andra har kört, något annat vore väl nästan otänkbart med tanke på hur vanligt det är med olyckor här nere, så några krockar med bil t.ex taxi, att en chaufför körde av vägen med samlor och några mindre olyckor med mc har jag fått uppleva hittills.

Mvh isan lover
Ett briljant försvarstal som helt går ut på om det kostar pengar eller inte.
Att köra nykter och med hjälm för att rädda sitt eget liv och andras finns inte med i din kulturanpassning.

Tråkigt att du inte vågar vara ett föredöme :(

Nu är statistik ute efter nyårshelgens kontroller i Thailändska trafiken, över 90% av trafikbrotten var fyllekörning.
423 människor dog, 4000 blev skadade och många för resten av sitt liv.
+6000 rattfyllerister fastnade i stickprovskontrollerna.

En liten förbättring men fortfarande etta i världsrankingen.

Hej

Mvh isan lover

Tydligen så fixar du att köra i fyllan.
Tråkigare är det då me andra, verkar det som.
Den dagen någon av de som tydligen inte fixar att köra i fyllan kör över någon i din familj så hjälper det inte hur duktig du är på att köra i fyllan.

Så nr1.
Polisen bör absolut prioritera fyllekörningar i djungeln där du bor.

Tydligen så fixar du att köra i fyllan.
Tråkigare är det då me andra, verkar det som.
Den dagen någon av de som tydligen inte fixar att köra i fyllan kör över någon i din familj så hjälper det inte hur duktig du är på att köra i fyllan.

Så nr1.
Polisen bör absolut prioritera fyllekörningar i djungeln där du bor.
Jag försvarar inte fyllekörning, men är väl skillnad på fyllekörning och att ha druckit en öl och köra moppen.
Personligen ser jag fortkörning där folk inte behärskar hastigheterna dom framför fordonet i också allvarligt, räcker med 10km för fort så blir kraft och skador betydande.

Hur är det med det? Är vi lika PK där?;)

Ett briljant försvarstal som helt går ut på om det kostar pengar eller inte.
Att köra nykter och med hjälm för att rädda sitt eget liv och andras finns inte med i din kulturanpassning.

Tråkigt att du inte vågar vara ett föredöme :(

Hej

Det är nog kört för mig där, körde ju själv moppe i Sverige i många år innan hjälmtvånget kom, lyckades inte hitta någon att krocka med då heller, sen har jag nog besökt Thailand för många gånger under alldeles för många år för att ta med våra Svenska inställning dit, tog seden dit jag kom som ung och på den vägen är det, men jag är noga med att pojken har cykelhjälm både i Sverige och Thailand.

Men vad det gäller Thailand och trafikregler, körsätt och risktagande så är jag sedan länge helt uppgiven, kan inte se hur någon eller något ska få ordning på det här inom överskådlig tid.

Var ute och körde med salengen igår och passerade ett vägarbete där man lade betong på den ena filen, detta innebar att bara ett fordon kunde passera ifrån vart håll i taget, jag var först och hade kört ca 150 av dom 200 meter som var en fil, då kommer en pick up farande in ifrån andra hållet, trots att han ser att det inte kommer att gå att passera varandra.

Jag stannade salengen mitt i vägen och satt och inväntade en reaktion, det var fullt med folk i hytten och barn på flaket, jag och frugan som var med undrade hur han tänkte?

Han svarade att han hade ett större fordon och därmed företräde, jag svarade att det inte finns någon sådan regel, jag frågade då om han hade något körkort överhuvudtaget?

Jag började bli sur och sa väl en del som inte var så bra egentligen, men ibland är det svårt att hålla käft, till slut insåg jag det meningslösa att diskutera med en idiot, så jag tog ned ena hjulparet i diket och lyckades passera idioten samtidigt som jag gav honom några väl valda ord som avsked.

Men jag ångrar mig nästan att jag inte satt kvar och tvingade honom att backa dom 50 meter han hade kört in, tilläggas kan att jag inte hade vägarbetet på min sida av vägen, dessutom var jag 150 meter före honom in vid vägarbetet.

Men han hävdade envist att störst fordon har företräde i Thailand, jag vet väl också att dom flesta Thailändare anser detta men någon lag är det absolut inte.

Mvh isan lover

Jag var inte heller så noga när jag var yngre och singel, men sen jag fick egna barn och är gift så är min ledstjärna att jag måste hålla mig i livet för deras skull. Utan mig är dom ”körda” ekonomiskt.
Skulle jag köra ihjäl mig i fyllan så är det numera inte bara min ensak, mina barn skulle skulle mista en pappa och min fru sin försörjare.
Skulle jag köra i fyllan med fru och barn som passagerare och någon av dom skulle förolyckas eller bli handikappade så är nog inte mitt liv längre värt att leva längre, sorg och skuldfrågan skulle bli för tung för mig.

Det kan även drabba Isan Lover

Jag var inte heller så noga när jag var yngre och singel, men sen jag fick egna barn och är gift så är min ledstjärna att jag måste hålla mig i livet för deras skull. Utan mig är dom ”körda” ekonomiskt.
Skulle jag köra ihjäl mig i fyllan så är det numera inte bara min ensak, mina barn skulle skulle mista en pappa och min fru sin försörjare.
Skulle jag köra i fyllan med fru och barn som passagerare och någon av dom skulle förolyckas eller bli handikappade så är nog inte mitt liv längre värt att leva längre, sorg och skuldfrågan skulle bli för tung för mig.

Det kan även drabba Isan Lover

Hej

Delar din uppfattning och skulle själv aldrig kunna tänka mig att utsätta fru och barn för någon fara.

Mvh isan lover

Ta seden dit man kommer passar inte riktigt in i detta sammanhang.
Alkohol och framförandet av en fordon hör inte ihop bara.
Det är faktiskt förbjudet att köra berusad så det kan inte vara någon sed som är efterföljansvärd, lika lite som råna banker eller annat brottsligt som några kan tänkas utöva.
Våra bästa vänners femtonåriga son begravdes för bara ett par månader sedan. Han hade varit hos vänner och druckit ett par öl.
Var inte berusad sa kompisar men körde på en stillastående bil, flög över och han hade inte ens hjälm på sig, så var det slut med hans liv. Först i koma en månad sedan somnade han in.
Jag har från början här i Thailand vägrat dricka ens ett öl om jag måste köra någon fordon på samma kväll, punkt.
Först var det mycket snack men om jag blir bjuden så ropar någon alltid numera; Han dricker inte för han kör, jag behöver inte säga något.
Där dog den sedvänjan kan jag säga.
För mig är det en principfråga då behöver man aldrig fundera om jag är grön eller inte.

Nolltolerans gäller för mig också, både i Sverige och i Thailand. Jag vill heller inte att min familj skall förlora sin pappa och make, åtminstone inte för att jag har framfört ett fordon onykter.

Hej

Det är nog kört för mig där, körde ju själv moppe i Sverige i många år innan hjälmtvånget kom, lyckades inte hitta någon att krocka med då heller, sen har jag nog besökt Thailand för många gånger under alldeles för många år för att ta med våra Svenska inställning dit, tog seden dit jag kom som ung och på den vägen är det, men jag är noga med att pojken har cykelhjälm både i Sverige och Thailand.

Men vad det gäller Thailand och trafikregler, körsätt och risktagande så är jag sedan länge helt uppgiven, kan inte se hur någon eller något ska få ordning på det här inom överskådlig tid.

Var ute och körde med salengen igår och passerade ett vägarbete där man lade betong på den ena filen, detta innebar att bara ett fordon kunde passera ifrån vart håll i taget, jag var först och hade kört ca 150 av dom 200 meter som var en fil, då kommer en pick up farande in ifrån andra hållet, trots att han ser att det inte kommer att gå att passera varandra.

Jag stannade salengen mitt i vägen och satt och inväntade en reaktion, det var fullt med folk i hytten och barn på flaket, jag och frugan som var med undrade hur han tänkte?

Han svarade att han hade ett större fordon och därmed företräde, jag svarade att det inte finns någon sådan regel, jag frågade då om han hade något körkort överhuvudtaget?

Jag började bli sur och sa väl en del som inte var så bra egentligen, men ibland är det svårt att hålla käft, till slut insåg jag det meningslösa att diskutera med en idiot, så jag tog ned ena hjulparet i diket och lyckades passera idioten samtidigt som jag gav honom några väl valda ord som avsked.

Men jag ångrar mig nästan att jag inte satt kvar och tvingade honom att backa dom 50 meter han hade kört in, tilläggas kan att jag inte hade vägarbetet på min sida av vägen, dessutom var jag 150 meter före honom in vid vägarbetet.

Men han hävdade envist att störst fordon har företräde i Thailand, jag vet väl också att dom flesta Thailändare anser detta men någon lag är det absolut inte.

Mvh isan lover
Hej
Är lite äldre än du 52,a Hade min första moppe när jag var 11 år, en Huskvarna novelette, remdriven men gick nästan 40 km. ( Har en sån nu - 53 ) Min kompis och jag körde hela sommaren vilken frihet. När jag var tretton köpte jag en Cresent som jag trimma gick ca 50 - 60. Vad jag menar med detta är att mina föräldrar och ingen prata om hjälm då i början på 60 talet.

Min bror 3 år äldre och två kompisar i byn hade 175 cc silverpil dom hade hjälm en sån där plåtsak på
huvet. Silvan gjorde 90 - 100 en krasch med den hjälmen., Huva. Thailand har inte kommit där vi i Sverige är nu

Tyvärr kör jag också utan hjälm i byn, inte på större vägar och men ut till farmen där det går lungt till. Åker jag ut till större väger, till Nong Bua lampu eller nåt större samhälle då kan det gå ca 100 km helt klart Hjälm

Jag försvarar inte fyllekörning, men är väl skillnad på fyllekörning och att ha druckit en öl och köra moppen.
Personligen ser jag fortkörning där folk inte behärskar hastigheterna dom framför fordonet i också allvarligt, räcker med 10km för fort så blir kraft och skador betydande.

Hur är det med det? Är vi lika PK där?;)

Ja, efter en öl så kan man köra bil även i Sverige. En öl ger inte ens utslag på alkometern och då är man inte full. Sådana är reglerna.
Jag kallar det inte för fyllekörning.
Har jag dragit till med en fylla så håller jag mig långt borta från ”dagen efter körning”. Även om jag har 0‰ så är jag inte i skick att köra.

Fortkörning är jag dock en syndare på. Både jag och bil är väldigt lämpade för hastigheter långt utöver skyltningen...men endast då väglag och övrig trafik tillåter.

Sedan så finns det dom som inte ska framföra fordon hur nyktra eller hur sakta dom än kör och den gruppen är fanimej värst.
120-väg och så kör folk 80km/h. Körkort borde beslagtas på plats.

Jag har aldrig druckit alkohol eftersom jag inte vet om jag kommer att behöva köra ett fordon någon gång i framtiden, inklusive cykel. Hjälm bär jag all min vakna tid ifall det skulle ramla ned något tungt på mig. Jag oroar mig inte för mina barns försörjning, de får underhåll och barnpension om jag smäller av, men jag betalar rätt mycket skatt så jag är rädd att någon behjärtansvärd verksamhet kan bli drabbad (T.ex. partistöd till FI)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp