Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

Jag personligen går efter lagen. Har jag druckit dagen innan, nu snackar vi inte festat, så blåser jag på morgonen och noterar eventuell alkohol och promille. Står det t.ex 0,1 på mätaren så väntar jag några timmar och blåser igen då är det garanterat 0. Väntar sedan en halvtimme till och gör ett nytt test bara för att vara på den säkra sidan. Skall jag inte köra bil så gör jag ingenting alls.

Vissa tycker nog att det låter krångligt men inte för mig. Visst kan man ställa bilen hela dagen för att man drack 2-3 glas vin dagen innan men känner jag mig fräsch och mätaren säger 0 så har jag inga problem med att köra.

Jag har en alkomätare av god kvalité med samma teknik som polisens märke DRÄGER. Kalibrerar gör jag varje år genom att skicka in den. Smidigt tycker jag.

Min fru är helnykterist och får därför oftast köra vid tillfällen då jag känner för att dricka alkohol. Är vi på besök hos vänner eller på restaurang så behöver jag inte "planera" för hemfärd och bara ta en öl för att sedan sitta och räkna timmar. Är det jag som kör så kan jag faktiskt överleva med vatten till maten.

När räknas det att man är full?
En lättöl, en 2,25%, en 2,8% eller en punchpralin?
Kanske det är vid 0,2‰, 0,5‰ eller 0,8‰ eller är det när man känner sig berusad?

Att köra bil när man är trött är inte heller bra. Det finns en hel del olyckor som orsakats av att folk somnar vid ratten.

Självklart ska man inte köra i fyllan. Men jag tror nog att de flesta klarar av att framföra ett fordon på ett vettigt sätt efter en 0,33 Falcon 2,8%. Klarar man inte av det så klarar man nog inte av det även om det varit vatten i glaset.
Jag förstår hur du tänker och det är nog ok men själv avstår jag helt, det har dock hänt att jag har kört efter en lättöl. Och visst kan trötthet vara farligt, det gäller att vara medveten om alla risker.

Jag personligen går efter lagen. Har jag druckit dagen innan, nu snackar vi inte festat, så blåser jag på morgonen och noterar eventuell alkohol och promille. Står det t.ex 0,1 på mätaren så väntar jag några timmar och blåser igen då är det garanterat 0. Väntar sedan en halvtimme till och gör ett nytt test bara för att vara på den säkra sidan. Skall jag inte köra bil så gör jag ingenting alls.

Vissa tycker nog att det låter krångligt men inte för mig. Visst kan man ställa bilen hela dagen för att man drack 2-3 glas vin dagen innan men känner jag mig fräsch och mätaren säger 0 så har jag inga problem med att köra.

Jag har en alkomätare av god kvalité med samma teknik som polisens märke DRÄGER. Kalibrerar gör jag varje år genom att skicka in den. Smidigt tycker jag.

Min fru är helnykterist och får därför oftast köra vid tillfällen då jag känner för att dricka alkohol. Är vi på besök hos vänner eller på restaurang så behöver jag inte "planera" för hemfärd och bara ta en öl för att sedan sitta och räkna timmar. Är det jag som kör så kan jag faktiskt överleva med vatten till maten.

Har jag druckit ordentligt så kör jag inte dagen efter oavsett om en alkometer visar 0. Jag känner mig oftast så pass risig att jag inte kör. Jag har ingen alkometer heller och tycker mig inte behöva det.

Det har dock hänt både mig och andra att man tagit en öl för att senare på dagen plötsligt kommit på att man måste köra bil. Ingen ruskänsla och man har glömt bort att man tog en öl tidigare. Mitt under bilkörningen poppar dock minnet igång.
Så mitt tips är att dricka ordentligt så man inte kan glömma att man intagit alkohol.

Tar jag en öl i Thailand till lunchen och sedan råkar köra iväg någonstans på kvällen så tror jag inte att det har någon påverkan på min körning.
Däremot så sitter jag inte och dricker öl för att därefter köra hem från restaurangen. Det överlåter jag till damen.

Det samma gäller även i Sverige. Fast i Sverige blir det ingen öl på lunchen och inte heller till middagen. Kan bli någon enstaka öl på någon lördag efter att jag kommit underfund med att jag inte ska köra bil.
Blir det 2-3 öl så har jag inga problem att köra dagen efter

Jag tycker att Sverige har rätt restriktiv syn på alkohol och framförande av fordon så min bedömning är att om jag håller mig inom svensk lag så är det tillräckligt. Att köra med alkohol i kroppen förbättrar knappast säkerheten i trafiken men om man håller sig inom lagens råmärken så tror jag knappast det är värre än andra olater som normaltrafikanten ägnar sig åt. Jag tror definitivt jag är en sämre bilförare med en elak partner bredvid mig som kommenterar min bilkörning, samtidigt som jag har ett gäng gallskrikande ungar i baksätet som ihärdigt försöker destruera fordonet. Men det finns det dessvärre inga lagar som reglerar.

Ta seden dit man kommer passar inte riktigt in i detta sammanhang.
Alkohol och framförandet av en fordon hör inte ihop bara.
Det är faktiskt förbjudet att köra berusad så det kan inte vara någon sed som är efterföljansvärd, lika lite som råna banker eller annat brottsligt som några kan tänkas utöva.
Våra bästa vänners femtonåriga son begravdes för bara ett par månader sedan. Han hade varit hos vänner och druckit ett par öl.
Var inte berusad sa kompisar men körde på en stillastående bil, flög över och han hade inte ens hjälm på sig, så var det slut med hans liv. Först i koma en månad sedan somnade han in.
Jag har från början här i Thailand vägrat dricka ens ett öl om jag måste köra någon fordon på samma kväll, punkt.
Först var det mycket snack men om jag blir bjuden så ropar någon alltid numera; Han dricker inte för han kör, jag behöver inte säga något.
Där dog den sedvänjan kan jag säga.
För mig är det en principfråga då behöver man aldrig fundera om jag är grön eller inte.

Hej

Att ungdomar löper en stor risk och står för en stor del av olyckorna i trafiken i Thailand är sant, tittar man på vår by så är det nog närmare 75% av olyckorna som ungdomar står för, det går alldeles för fort, det trimmas och dom ska vara tuffa o.s.v.

Vad det gäller vuxna på landet så är olyckorna nog ändå ganska få, detta beror nog på att det ofta handlar om små och lite trafikerade vägar ofta av grus, vägarna är ofta i dåligt skick och farten låg, sen är det nog lite skillnad på hur Thailändare och den typiske Svensken hemma i Sverige dricker, Thailändarna dricker lite nästan var dag och ofta på dagtid, en typisk Svensk väntar väl tills helgen och då ska allt drickas upp på en gång, att man då inte kan köra bil och mc är ju inte så konstigt.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att dricka vare sig öl eller sprit om jag ska köra på motorvägar eller i en större stad i Thailand, men på landet känner jag inget behov alls av att avstå detta, men jag tillägger att det då handlar om rimliga mängder och väl avvägda beslut.

Vi har uppenbarligen fattat helt olika beslut i denna fråga jag och du, men än så länge har inte jag heller haft någon anledning att ångra mitt beslut i frågan.

Mvh isan lover

Jag tycker att Sverige har rätt restriktiv syn på alkohol och framförande av fordon så min bedömning är att om jag håller mig inom svensk lag så är det tillräckligt. Att köra med alkohol i kroppen förbättrar knappast säkerheten i trafiken men om man håller sig inom lagens råmärken så tror jag knappast det är värre än andra olater som normaltrafikanten ägnar sig åt. Jag tror definitivt jag är en sämre bilförare med en elak partner bredvid mig som kommenterar min bilkörning, samtidigt som jag har ett gäng gallskrikande ungar i baksätet som ihärdigt försöker destruera fordonet. Men det finns det dessvärre inga lagar som reglerar.

Hej

Håller med helt, det finns mängder av saker som påverkar säkerheten i ftrafiken, många verkar bara tro att det handlar om alkohol, förutom det du tog upp kan man ju lägga till prata i mobiltelefoner, svara på sms, se på tv, brist på sömn, ha dålig syn utan glasögon, gamla som borde fått sina körkort indragna för 10-20 år sedan, påverkan av mediciner och droger o.s.v.

Sen undrar jag om inte en del kör så dåligt t.o.m nyktra att dom utgör en större fara för sig själv och andra än en bra förare som har druckit två öl på kvällen, men det är ju en annan fråga.

Mvh isan lover

Det finns många faror i trafiken men är det försvaret till att glorifiera alkoholvanorna och att köra berusad på mindre vägar på landsbygden som en priviligerad livsstil, även att dricka tillsammans med poliser under tjänst?

Det är nog mest ditt hyllande till denna fria laglösa rambokultur du får kritik för under dina årliga semestrar i Thailand.

Det finns många faror i trafiken men är det försvaret till att glorifiera alkoholvanorna och att köra berusad på mindre vägar på landsbygden som en priviligerad livsstil, även att dricka tillsammans med poliser under tjänst?

Det är nog mest ditt hyllande till denna fria laglösa rambokultur du får kritik för under dina årliga semestrar i Thailand.

Hej

Man ska nog inte vara sig glorifiera eller överdriva detta med att köra moppe på landet efter några öl i Thailand, själv ser jag väldigt stora likheter till hur det fungerar i stora delar av Sverige, tänker då på ex.vis Dalsland, Värmland och norröver där det ofta inte finns en enda polis i tjänst kvällstid och på helger.
Där tar man också moppen, bilen eller skotern till grannen, festen eller byn även om man tar sig några öl, ingen tycker att det är något märkligt eller problematiskt, ungefär så ser även Thailändarna på landet på detta.

Sen kunde jag inte annat än skratta när du kallar mina årliga vistelser i Thailand på 3-6 månader för ”semester”, vi har nog lite olika syn på vad som är semester, just nu är jag på semester och få på Koh Larn för stt koppla av, sola och bada, men att kroppsarbeta och sköta 100 rai jordbruksmark i över 30 graders värme är nog inte direkt vad dom flesta skulle kalla semester, själv tror jag att många semesterfirare snarare skulle avlida om dom gav sig på detta.

Mvh isan lover

Hej

Man ska nog inte vara sig glorifiera eller överdriva detta med att köra moppe på landet efter några öl i Thailand, själv ser jag väldigt stora likheter till hur det fungerar i stora delar av Sverige, tänker då på ex.vis Dalsland, Värmland och norröver där det ofta inte finns en enda polis i tjänst kvällstid och på helger.
Där tar man också moppen, bilen eller skotern till grannen, festen eller byn även om man tar sig några öl, ingen tycker att det är något märkligt eller problematiskt, ungefär så ser även Thailändarna på landet på detta.

Sen kunde jag inte annat än skratta när du kallar mina årliga vistelser i Thailand på 3-6 månader för ”semester”, vi har nog lite olika syn på vad som är semester, just nu är jag på semester och få på Koh Larn för stt koppla av, sola och bada, men att kroppsarbeta och sköta 100 rai jordbruksmark i över 30 graders värme är nog inte direkt vad dom flesta skulle kalla semester, själv tror jag att många semesterfirare snarare skulle avlida om dom gav sig på detta.

Mvh isan lover
Ja en vistelse på 3 månader kallar jag semester då den är av tillfällig art, inte vad man sysslar med.
När jag jobbade och fick 4 veckors semester på sommaren byggde jag ut stugan och kämpade 50-60 timmar i veckan men det var fortfarande semester.
Nu när jag är 8 månader per år i omgångar i Asien är det fortfarande semester då jag inte får lön och styr min vardag helt själv.

Även myndigheterna för nog in din 3 månaders vistelse som turism i sin statistik.

Ja en vistelse på 3 månader kallar jag semester då den är av tillfällig art, inte vad man sysslar med.
När jag jobbade och fick 4 veckors semester på sommaren byggde jag ut stugan och kämpade 50-60 timmar i veckan men det var fortfarande semester.
Nu när jag är 8 månader per år i omgångar i Asien är det fortfarande semester då jag inte får lön och styr min vardag helt själv.

Hej

När det handlar om betald semester ledighet ifrån en anställning är det naturligtvis semester och dom flesta i Sverige har väl 5 veckors semester, men även här är det ju olika vad man använder den till, det kan ju vara allt ifrån just semester, arbete på egna huset som i ditt fall eller t.o.m betalt arbete åt någon privatperson eller företag.

När det handlar om heltidsarbete på en 100 rai stor farm, handlar det naturligtvis även om inkomster och lön, att tro något annat vore väl minst sagt naivt, vi har inte behövt använda Svenska pengsr i Thailand på 6-7 år nu, även tillbyggen och investeringar i farmen betalas med pengar intjänade i Thailand.

Har inte sökt visum till Thailand som turist på över 30 år nu, inte heller på Alien card kryssar jag i turist som skäl till inresan, inte heller på immigration i Nong Khai uppger jag turism som ett skäl till vistelsen.

Mvh isan lover

Tydligen lite olika VEM som tycker det är ok att dricka lite och köra. Nån blir kölhalad för en bira+moppe i obygden, medan andra som säger i princip samma sak blir behandlade helt annorlunda och det hålls tom en vettig diskussion runt fenomenet.

Så olika det kan vara.....

Är det mig du tänker på, så är det mina psykopatiska drag som gör att jag får medhåll.
IL är ingen psykopat och det är till hans nackdel.

Du är inte så lättmanipulerad som dom andra.

En var förbi för par dagar sen.
Han berätta att dom fick med lösa ut en som blivit tagen på moppen, 20.000 baht.
Men visa sig vara borgensumma efter personen visat upp sig på rättegången blivit tilldömd 1000 baht i böter så fick han tillbaks 19.000 baht av borgensumman.

Hej

Att ungdomar löper en stor risk och står för en stor del av olyckorna i trafiken i Thailand är sant, tittar man på vår by så är det nog närmare 75% av olyckorna som ungdomar står för, det går alldeles för fort, det trimmas och dom ska vara tuffa o.s.v.

Vad det gäller vuxna på landet så är olyckorna nog ändå ganska få, detta beror nog på att det ofta handlar om små och lite trafikerade vägar ofta av grus, vägarna är ofta i dåligt skick och farten låg, sen är det nog lite skillnad på hur Thailändare och den typiske Svensken hemma i Sverige dricker, Thailändarna dricker lite nästan var dag och ofta på dagtid, en typisk Svensk väntar väl tills helgen och då ska allt drickas upp på en gång, att man då inte kan köra bil och mc är ju inte så konstigt.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att dricka vare sig öl eller sprit om jag ska köra på motorvägar eller i en större stad i Thailand, men på landet känner jag inget behov alls av att avstå detta, men jag tillägger att det då handlar om rimliga mängder och väl avvägda beslut.

Vi har uppenbarligen fattat helt olika beslut i denna fråga jag och du, men än så länge har inte jag heller haft någon anledning att ångra mitt beslut i frågan.

Mvh isan lover
Här i det industrialiserade delarna ser jag ofta olyckor med MC, förarna är ofta äldre personer som inte klarar av den täta och ganska tuffa trafiken. Olyckor vid U-svängar är mycket vanliga, där de troligen missbedömer den mötande trafikens hastighet.
Körning mot trafiken som är oerhört vanlig verkar däremot inte generera så mycket olycker som man kan tro.
Den allvarligaste olyckan för en månads sedan berodde på att songteaw föraren blev osams med frun som satt brevid. Fem kvinnor dog och ett tiotal skadades när bilen for av vägen och träffade ett tillräckligt kraftigt träd.

Här i det industrialiserade delarna ser jag ofta olyckor med MC, förarna är ofta äldre personer som inte klarar av den täta och ganska tuffa trafiken. Olyckor vid U-svängar är mycket vanliga, där de troligen missbedömer den mötande trafikens hastighet.
Körning mot trafiken som är oerhört vanlig verkar däremot inte generera så mycket olycker som man kan tro.
Den allvarligaste olyckan för en månads sedan berodde på att songteaw föraren blev osams med frun som satt brevid. Fem kvinnor dog och ett tiotal skadades när bilen for av vägen och träffade ett tillräckligt kraftigt träd.
Hej

Anledningen till olyckorna skiljer sig säkert mycket åt beroende på om det är stad eller landsbygd o.s.v det handlar om, i tät stadstrafik kan säkert ungdomar klara dettta bättre än gamla.

Håller med om att U-turns utgör en fara på många sätt, förutom ditt exempel även när den som ska svänga saktar in utan att köra in på avfarten i tid, då kan bakomvarande braka in och knuffa ut den som ska svänga i mötande trafik.
Sen kan det ju vara lite svårt att bedöma den mötande trafikens hastighet, trafikhastigheten kan ju variera enormt, vissa kryper fram medans andra kör dubbla tillåtna hastighet.

Tror inte heller att det orsakar så många olyckor som man kunde tro när folk kör på fel sida mot trafiken, detta beroende på att folk är vana med detta och tycker att det är normalt, men när det är mörkt och fordonet saknar belysning lever dom nog ändå lite farligt.

Är själv just nu på Koh Larn och här är trafiken med mc, Saleng och Songteaw intensiv, enligt dom boende här är olyckorna också vanliga, hjälm verkar det mest vara en del turister som använder, det dricks också flitigt men körs ändå, som en extra risk har dom alla ovana turister som hyr mc och vinglar omkring med sprattlande ben.

Mvh isan lover

Jag har fått lära mig, iofs gäller det i Sverige behöver ju inte vara samma i Thailand, att medelålders mellan 40-55 åringar är de som lättast bedömer mötande trafiks hastighet. Även om man har bra syn brukar äldre klara det men inte yngre.

U-Turns tycker jag är lite läbbiga, både om det kommer en bil som svänger ut precis framför och även när man själv ska göra en och man vill ha marginal, då kommer det upp någon på utsidan som ska tränga sig, de lyckas sälla kan jag väl tillägga. (Lite samma de som ska tränga sig i Sthlm, aldrig att jag ger dem en chans, sån är jag).

De är helt rätt för polisen har inte mätaren inställd på noll som bussbolagen har.
Vet inte hur det är i Thailand, hur kan de ha ställt mätaren här.
Hej

Det verkar nog vara lite si och så med det här nere, min vän Belgaren blåste en gång efter en fest och var övertygad om att körkortet skulle ryka, men mätaren gav ett väldigt lågt utslag och polisen önskade honom en fortsatt trevlig resa, detta var på motorvägen mellan Nong Khai och Bung Kan.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp