Rabatter och extrapriser

Mitt inlägg var ju inte en jämförelse med Svenska priser, det har vi andra trådar för.
Det var rabatt på dom priserna jag betalar till vardags.
Skrev inget om Sverige i mina ursprungsinlägg....

Även här har äggen blivit mycket billigare.
Import från Kina?

Nu är ordinarie pris från 0,90-1,27kr beroende på storlek.

Inga äggstrapriser.

Dom kanske blev skrämda av det här.
För som sagt för några veckor sen var priserna rekordhöga och hyllorna nästan tomma.

Demand for chicken eggs in Thailand has significantly increased during the pandemic as more people stay and work from home, opening the egg market to profiteering.

Thailand’s Internal Trade Department has warned egg vendors who hoard and sell chicken eggs at unreasonable retail prices , will face punishment of fines and ultimately jail.

Ex-farm prices of eggs in mixed sizes are now quoted at an average of 3 baht each, up from 2.50-2.70 baht in January.

Mr Wattanasak said hoarding is an offence under Section 29 of the Price of Goods and Services Act. Violators can face up to seven years in jail or a fine of up to 140,000 baht, or both.

He said if people find any hoarding of goods or price gouging, please inform the department’s hotline at 1569 or inform provincial commerce officers in any province. The authorities can investigate immediately and take legal action, said Mr Wattanasak.

Köper jag softener brukar jag köpa dom här, 9 baht påsen.
Köper man Downy eller Fineline är det 50-80 baht påsen, samma volym.
Fick gå ner och titta på pommesfrites påsen för har ju inte köpt detta märket innan, dom var nog lokalproducerade för stod på Thai på dom, så fel av mig.
Men som sagt ingen vara som är billigt i butik här annars.

Pommesfrites halva priset, inget jag hade tänkt köpa men till det priset fick det bli ett par påsar ;)

20211025_113105.jpg

20211025_113109.jpg

65 baht för ett kilo pommes är inte så billigt.

Köpte ett kilo idag på Pekås för 15 kronor.

BTT

BTT
Det är billigt här nere, som sagt jag jämför inte med Sverige, tråden handlar inte om Thai vs Sverige priser utan om rabatter och extrapriser, vi har flera trådar som behandlar priserna thai vs Sverige.
65 baht är halva priset på dem.
Billigaste ordinarie pris på den big-C är 99 baht (annat märke).

Det är billigt här nere, som sagt jag jämför inte med Sverige, tråden handlar inte om Thai vs Sverige priser utan om rabatter och extrapriser, vi har flera trådar som behandlar priserna thai vs Sverige.
65 baht är halva priset på dem.
Billigaste ordinarie pris på den big-C är 99 baht (annat märke).

Jag har slutat att jämföra priserna mellan Sverige och Thailand. Jag gjorde det ett tag när jag kom till Sverige efter ett antal år i Thailand men det känns mest nedslående att gå omkring och reta sig på dom svenska priserna.
Jag bara tyckte det var spännande med något i Thailand som är dyrare än i Sverige.

BTT

Jag har slutat att jämföra priserna mellan Sverige och Thailand. Jag gjorde det ett tag när jag kom till Sverige efter ett antal år i Thailand men det känns mest nedslående att gå omkring och reta sig på dom svenska priserna.
Jag bara tyckte det var spännande med något i Thailand som är dyrare än i Sverige.

BTT

Det är mycket som är dyrare. Speciellt när man jämför tidigt 2000-tal.

BTT
Ja som @andrejsdenruskige skriver det är mycket som är dyrare här nere.
Var i Sverige förra året och tyckte inte det var så dyrt. Dock går det få tag på mycket billigt här nere men många gånger får man vad man betalar för.
Jämför man 2 kvalitetsvaror av samma märke så är det ofta dyrare här.

Det är överkomligt i Thailand och det är relativt billigt att äta ute.
Det är ingen förutom du som åker till Thailand för att spara pengar.

Jag tror jag spenderat 1000 tals timmar med olika gubbar runt stenbordet utanför seven eleven i Naklua och diskuterat ekonomiska ting.

Nästan alla levde i Thailand därför att det var det bästa landet att leva i och ändå ha råd att spara en slant på banken varje månad.

Nästan alla var expatriots.

BTT

Jag tror jag spenderat 1000 tals timmar med olika gubbar runt stenbordet utanför seven eleven i Naklua och diskuterat ekonomiska ting.

Nästan alla levde i Thailand därför att det var det bästa landet att leva i och ändå ha råd att spara en slant på banken varje månad.

Nästan alla var expatriots.

BTT

Det förundrar mig inte det minsta att du snackade ekonomi med gubbarna.
Thailand var väldigt billigt förut.
Teneriffa var riktigt billigt, även om även det var ett tag sedan.

BTT
Ja, Pekås har man handlat på många gånger. Ofta mycket billigare på vissa varor än dess ägare Coop (Konsum Värmland). Men det är begränsat sortiment på Pekås. Nu är jag inte intresserad av hängmörad oxfilé från Brasilien för 400 kronor kilot, så Pekås funkar bra för mig.

Tillbaka
Topp