Rädisor

Finns det rädisor i Thailand? Funkar klimatet för att odla?

Hej

Bra fråga, själv har jag varit inne på att prova, men frugan är inte så förtjust i rädisor av någon anledning så det har inte blivit av, håller med om att det vore roligt att höra om någon på forumet har provar.

Rädisor är ju väldigt lättodlade, goda och växer dessutom fort.

Mvh isan lover

Frågade sambon, och hon säger att det finns, men av en annan avlång sort än den röda runda vi har. Transkriberingen av denna heter "hoa chai tao" Den ska smaka som våran rädisa, men är vit och avlång. Själv har jag aldrig tänkt på dessa goda primörer där, men här odlar jag rädisor varje år.

Frågade sambon, och hon säger att det finns, men av en annan avlång sort än den röda runda vi har. Transkriberingen av denna heter "hoa chai tao" Den ska smaka som våran rädisa, men är vit och avlång. Själv har jag aldrig tänkt på dessa goda primörer där, men här odlar jag rädisor varje år.

Hej

Kanske är det den vita rotfrukt man har i vissa soppor i Thailand ?

Mvh isan lover

Rättika och rädisa.
Rädisan vet jag ska vara väldigt nyttig och bra för levern,njurar, urininflamation, blodtrycket mm.

D0D67B5D-9AAB-4DF6-8244-F6699809A635.png

0E140BAC-F0D9-448C-9F47-9B3A57783F04.png

Var idag hos marknaden i grannbyn och där fanns det rädisor vilket jag inte sett förut, 80 Baht kilot men rätt så smaklösa som de flesta grönsaker är här.

1733373287732.jpeg
Hej

Kul att det finns rädisor att få tag på. Dom flesta grönsakerna blir ju lite mildare i smaken där i det klimatet, det är ju samma sak med lök som är mycket mildare där än i Sverige, jag tror att det kan bero på att dom växer fortare där p.g.a det gynnsamma klimatet, då hinner dom väl inte få riktigt samma smak som dom mer långsamtväxande grönsakerna och rotfrukterna i Sverige, personligen tycker jag att ex.vis löken är godare i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Kul att det finns rädisor att få tag på. Dom flesta grönsakerna blir ju lite mildare i smaken där i det klimatet, det är ju samma sak med lök som är mycket mildare där än i Sverige, jag tror att det kan bero på att dom växer fortare där p.g.a det gynnsamma klimatet, då hinner dom väl inte få riktigt samma smak som dom mer långsamtväxande grönsakerna och rotfrukterna i Sverige, personligen tycker jag att ex.vis löken är godare i Thailand.

Mvh isan lover
Tycker löken är kass här och jag använder nog 3-4 gånger mer än vad som står i recepten, samma är det med vitlök. Har nog skalat 1 ton lök och det har aldrig irriterat ögonen.

Tycker löken är kass här och jag använder nog 3-4 gånger mer än vad som står i recepten, samma är det med vitlök. Har nog skalat 1 ton lök och det har aldrig irriterat ögonen.
Hej

Ja i matlagning får man ju öka på recepten, men jag gillar att använda och äta rå lök och då tycker jag att den är helt perfekt, avser då både salladslök, gullök och charlottenlök.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp