Räntan

Om räntan är låg så stiger huspriserna, är räntan hög så sjunker huspriserna.
Den som vill köpa ett hus ser bara månadskostnaden för banklånet, så vill man sälja sitt hus är det då man ska sälja när räntan är låg.

Du är ju väldigt vag i vad du egentligen är ute efter men man kan ju börja ana att du är sur över att du har fått sänkt ränta på ditt sparkonto. Inlåningsräntan påverkar ju egentligen bara generellt det kortsiktiga sparandet. Att riksbanken skulle lägga någon större vikt vid att hålla inlåningräntan hög ser jag som högs osannolikt. Att folk får bättre ränta på sina kortsiktiga sparade är så klart sekundärt i sammanhanget.

Låga räntor skapar med investerande i aktier och fonder, vilket är bra för företagen.

Om räntan är låg så stiger huspriserna, är räntan hög så sjunker huspriserna.
Den som vill köpa ett hus ser bara månadskostnaden för banklånet, så vill man sälja sitt hus är det då man ska sälja när räntan är låg.
Men ingen vill köpa när priserna är höga, de väntar tills priserna har sjunkit.

Att folk sitter och samlar pengar med bankränta är ett problem, det skapar ingenting för någon.
Nja, ett stort sparande leder till sänkta räntor och det lär sätta fart på investeringarna. Dessutom på ett mycket "sundare" sätt än om någon riksbank skall gödsla med att vräka ut pengar, då resultatet oftast blir inflation och en instabil räntemiljö.

I en ideal värld så bestäms räntorna utav den risk som utlånaren tar. När vi översköljs av billiga krediter så satsas det på stolleprojekt - typ batterifabriker och grönt stål - vilka är högriskprojekt och skulle aldrig kunna räknas hem vid en vettig ränta.

Låga räntor skapar billiga pengar som ger fler investeringar/jobb/skatt/högre bnp. Ja hela samhället snurrar bättre av det.
Att folk sitter och samlar pengar med bankränta är ett problem, det skapar ingenting för någon.

/ SatanG
Nja till en viss del så gör det ju att bankerna har något att låna ut.
Om det finns mer lån än sparade pengar så blir det ju liksom vakuum i systemet.
Ofta lånar man ju ut pengar som egentligen inte finns och riskerar att skapa sådana där sköra bubblor.

Nja till en viss del så gör det ju att bankerna har något att låna ut.
Om det finns mer lån än sparade pengar så blir det ju liksom vakuum i systemet.
Ofta lånar man ju ut pengar som egentligen inte finns och riskerar att skapa sådana där sköra bubblor.
Det är därför vi har en riksbank. Bankerna är inte beroende av dina inlånade femhundringar för att låna ut till en bostad.

Folk köper när räntan är låg, dom ser inte priset dom ser bara månadskostnaden
Jag kommer ihåg när vi hade fantasiräntor på 15%, men folk köpte hus då också.
Det berodde ju kanske iofs på att vi även hade en hög inflation då med ständiga löneökningar.
Då minskar värdet på lånet trots hög ränta.
Sedan var det ju en tid då Bildt & Dennis höjde räntan till 500%!
Det var tur att det var Borgare som gjorde det annars skulle tjatats hål i huvudet om det.

Det berodde ju kanske iofs på att vi även hade en hög inflation då med ständiga löneökningar.
Det var tur att det var Borgare som gjorde det annars skulle tjatats hål i huvudet om det.
Bildt höjde inte, och vi hade fast växelkurs då.

Nu var väl Dennis politiskt tillsatt av Olof Palme så jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang. Men historieförfalskning är väl en av vänsterns paradgrenar.

Det vet jag inte hur det är med fördelningen av minus eller plus på kontona hos svenskarna. Men investerigar avtar vid hög ränta och de som har köpt sig ett hus, eller ska köpa sig ett hus, drar sig för just sådant.

Det är mer än din och min ekonomi det handlar om.
Nu vet även du att du inte kan vara riksbankschef då du inte verkar ha ens basal kunskap om ekonomi
Ditt exempel låter lite märkligt, att investeringar är viktigt förstår jag, om man drar sej för att köpa hus på grund av räntan när det gäller val av boendeform bör man kanske låta bli att köpa hus eller spara 5-6 år lite gammaldags men det gick förr. Ingen ränta jag vet men husdrömmen kanske blir sann.;)

Ditt exempel låter lite märkligt, att investeringar är viktigt förstår jag, om man drar sej för att köpa hus på grund av räntan när det gäller val av boendeform bör man kanske låta bli att köpa hus eller spara 5-6 år lite gammaldags men det gick förr.

På lite sikt brukar huspriserna justeras nedåt, om räntan har gått upp. Jag köpte min lägenhet när räntorna var 12% och priserna hade mer än halverats. I allmänhet blir det alltid lika dyrt.

På lite sikt brukar huspriserna justeras nedåt, om räntan har gått upp. Jag köpte min lägenhet när räntorna var 12% och priserna hade mer än halverats. I allmänhet blir det alltid lika dyrt.
Kommer ihåg en nybyggd lägenhetsannons annons den var inte bara halverad den var gratis bara man övertog lånen. Räntan är ett styrmedel men hur mycket kan en sund och vettig ränta vara utan att det börjar spekuleras om den.

Fast då var priset inte gratis.
Tror inte låneövertagaren hade tagit över lånet om han inte hade fått en lägenhet på köpet. Tycker bara att villkoret för att få kontraktet på lägenheten stack ut lite mot det normala, om det ska vara gratis så måste säljaren eller givaren ha behållt lånet och sådana affärer görs bara på regeringsnivå.;)

Tror inte låneövertagaren hade tagit över lånet om han inte hade fått en lägenhet på köpet. Tycker bara att villkoret för att få kontraktet på lägenheten stack ut lite mot det normala, om det ska vara gratis så måste säljaren eller givaren ha behållt lånet och sådana affärer görs bara på regeringsnivå.;)
Visst men var det stora lån och en liten lägenhet så kanske inte så intressant.

Det är Inte h ltovanligt att bostadsrätts innehavare inte fått sin lägenhet såld och helt sonika lagt nycklarna på diskbänken lämnat tillbaka lägenheten till föreningen.

Detta för att slippa betala månadsavgiften.

Tillbaka
Topp