Razzior mot mc uthyrare och kontroll av utlänningars körkort för mc i Pattaya.

Moment 22, teckna gärna en trafikförsäkring med stöldförsäkring för ditt fordon, men den gäller inte om fordonet blir stulet, av någon utan körkort...
Gäller väl när man kör.
Är väl samma i Sverige om du kör utan körkort men försäkrat fordon, du råkar ut för singelolycka där du och fordon blir skadat.
Är väl inget försäkringsbolag i Sverige som skulle betala ut då?

Gäller väl när man kör.
Är väl samma i Sverige om du kör utan körkort men försäkrat fordon, du råkar ut för singelolycka där du och fordon blir skadat.

TINGSRÄTTEN: Helt okej köra utan körkort
Förhöjd självrisk i vissa fall – under 5000 kronor

Vad säger försäkringen när det gäller körkortslösa förare?

– För den som tecknat försäkring så gäller den oavsett om personen har körkort eller inte. Dock gäller trafikförsäkringen i några fall med en förhöjd självrisk. Ett exempel på när det förhöjda självrisken kan tillämpas är om föraren kört bilen utan giltigt körkort.

Den förhöjda självrisken är en tiondels prisbasbelopp vilket innebär strax under 5 000 kronor.

– Enligt trafikskadelagen får vi inte ta ut mer än det. Det gäller alla försäkringsbolag, säger Åsa Sköldefalk.

Trafikförsäkringsföreningen griper in

Ifall bilägaren inte tecknat försäkring hos något försäkringsbolag, eller inte betalat sin försäkring, överlämnas ärendet till Trafikförsäkringsföreningen. Detta eftersom det är lag på att alla fordon ska ha minst en trafikförsäkring, för att få framföras i trafiken.

– Den avgift som man – via Trafikförsäkringsföreningen – betalar är betydligt högre än en normal försäkringspremie. Händer det då också en skada i samband med att man är oförsäkrad så regleras skadan hos Trafikförsäkringsföreningen, säger Åsa Sköldefalk.

Gäller väl när man kör.
Alla Svenska föräkringsbolags trafikförsäkringar betalar ut mot tredje part om du är vållande trots att du kör utan KK eller onykter ,, Hur det är med vagnskada vet jag däremot inte

Hej

Jo det var jag, men det var trafikkaos och långa köer, för att komma ifrån detta chansade jag och körde mot rött när en liten lucka uppstod, men polisen var vänlig och rolig att prata med, han avslutade med att jag kunde fortsätta köra utan hjälm resten av dagen, det var bara att visa boten sa han.

Mvh isan lover

Då körde du givetvis mot rött också resten av dagen?

Gäller väl när man kör.

En arbetskamrat till en kompis fick sladd och smällde sin bil i en rondell och fick ingen ersättning för bilen då ett av däcken var under 1,6mm, detta är nog 5-10 år sedan i Sverige.

En arbetskamrat till en kompis fick sladd och smällde sin bil i en rondell och fick ingen ersättning för bilen då ett av däcken var under 1,6mm, detta är nog 5-10 år sedan i Sverige.
Säger inte emot ,ej heller påstår jag att det är en lögn , men väldigt osannolikt måste jag säga , skulle jag definitivt överklagat ,, kanske bedömde de att det var vårdslöshet i trafik , då lär han inte få nåt från vagnskadaförsäkringen , sen kanske han bara berättade halva sanningen för dig

Då körde du givetvis mot rött också resten av dagen?

Hej

Nej det gjorde jag inte.

Men jag tillhör nog dom som tycker att det är onödigt att stanna i en korsning även I Sverige med rödljus eller stopptecken om det inte finns vare sig gående eller fordon inom flera hundra meters håll, men det är nog som att svära i kyrkan.

Som svensk ska man ju helst stanna även om det inte finns några andra fordon på kilometers avstånd, det är ju så vi har uppfostrats, tänka själv ska man inte göra.

Mvh isan lover

Säger inte emot ,ej heller påstår jag att det är en lögn , men väldigt osannolikt måste jag säga , skulle jag definitivt överklagat ,, kanske bedömde de att det var vårdslöshet i trafik , då lär han inte få nåt från vagnskadaförsäkringen , sen kanske han bara berättade halva sanningen för dig

För några år sedan så var rörmokaren vi anlitade på företaget där jag arbetade då nere hos däckfirman för att få ett däck fixat när gummigubben får ett samtal och när samtalet är slut så säjer han till Anders att:
Det var en idiot som kört av vägen i snöslasket på sommardäck som ville att jag skulle komma och byta till vinterdäck innan bärgaren kommer annars så får han ingen ersättning.

Det sägs att skatt och försäkring, och för föraren skall finnas kk, ser inte att det skulle vara något problem med detta, ställ uthyraren till ansvar.

För några år sedan så var rörmokaren vi anlitade på företaget där jag arbetade då nere hos däckfirman för att få ett däck fixat när gummigubben får ett samtal och när samtalet är slut så säjer han till Anders att:
Det var en idiot som kört av vägen i snöslasket på sommardäck som ville att jag skulle komma och byta till vinterdäck innan bärgaren kommer annars så får han ingen ersättning.
Ja, det förstår jag mycket väl , fordonet var ju i strid mot vad lagen krävde för årstiden , ja, jag vet inte säkert , men konstigt är det ju inte , de vill ju bara ha in stålar , aldrig betala ut 555 :wink_transparent:

Hej

Nej det gjorde jag inte.

Men jag tillhör nog dom som tycker att det är onödigt att stanna i en korsning även I Sverige med rödljus eller stopptecken om det inte finns vare sig gående eller fordon inom flera hundra meters håll, men det är nog som att svära i kyrkan.

Som svensk ska man ju helst stanna även om det inte finns några andra fordon på kilometers avstånd, det är ju så vi har uppfostrats, tänka själv ska man inte göra.

Mvh isan lover

Vi har ju sett hur det går när thaiarna tänker själv i trafiken ;) Min vän Långeman finns inte längre, bara ett exempel.

Tillbaka
Topp