Razzior mot mc uthyrare och kontroll av utlänningars körkort för mc i Pattaya.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

MC razziorna fortsätter i Pattaya, nu kontrolleras uthyrarna och polisen kontrollerar om även dom utlänningar som kör mc om dessa har giltiga körkort för just mc.

Crackdown on motorbikes continues, expanded to rental shops, foreigners without licenses
By Pattaya News Editor
July 10, 2019

Pattaya-

We have been reporting for several weeks now about the police being stricter on customized motorbikes, exhausts, racing, etc. in the city after a Russian tourist was killed a few weeks ago, allegedly by a group of people racing on a major road.
Now, the crackdown is expanding even further.
Pol Maj Arut Sathanon says Pattaya police are following orders handed down from the Royal Thai Police head office in Bangkok.
The police stated random checks for licenses and ensuring that customized bikes and exhausts are legal will increase. They also stated that they will be inspecting motorbike rental shops and fining any shops 2000 baht who rent to drivers without a license.
Meanwhile, there was another serious accident this morning where two young Thai students were seriously injured in an incident with a foreign tourist on a “big bike” motorcycle. Pol Maj Arut said that all tourists must be in possession of an international license (or other legal permit) to rent and ride a motorcycle in Thailand. Offenders could face a month in jail and a fine up to 1,000 baht or both.

Mvh isan lover

Det är väl bra om alla som kör något slags fordon har ett giltigt körkort för fordonet dom framför. Sedan att ta upp en olycka som inträffat mellan en falang på big bike och två thai studenter troligtvis på en moppe. Står ju ingenting vad orsaken var till den olyckan. Hur många thai studenter kör runt lagligt på sina moppar? Man får ju vara glad om dom håller sig under 80 blås och en av dom, oftast 3st, som sitter på moppen har hjälm.

Nä usch skulle vara läskigt att vara förälder till barn i den åldern i Thailand. Visst körde vi på trimmade mopeder när jag var 15 men oavsett så gick dom inte i närheten av dagens thai moppar typ Honda Click 125.

Det är väl bra om alla som kör något slags fordon har ett giltigt körkort för fordonet dom framför. Sedan att ta upp en olycka som inträffat mellan en falang på big bike och två thai studenter troligtvis på en moppe. Står ju ingenting vad orsaken var till den olyckan. Hur många thai studenter kör runt lagligt på sina moppar? Man får ju vara glad om dom håller sig under 80 blås och en av dom, oftast 3st, som sitter på moppen har hjälm.

Nä usch skulle vara läskigt att vara förälder till barn i den åldern i Thailand. Visst körde vi på trimmade mopeder när jag var 15 men oavsett så gick dom inte i närheten av dagens thai moppar typ Honda Click 125.
Och trafiken här hemma när man var i tonåren var ju helt annorlunda. Även om jag bodde i stan så var trafiken långt ifrån lika kaotisk och farlig som i Thailand. Så kunskap och utbildning är helt rätt samt naturligtvis även poliskontroller.

Och trafiken här hemma när man var i tonåren var ju helt annorlunda. Även om jag bodde i stan så var trafiken långt ifrån lika kaotisk och farlig som i Thailand. Så kunskap och utbildning är helt rätt samt naturligtvis även poliskontroller.

Vi körde sällan på vägen för då kunde man lätt åka fast för polisen. Gång och cykelvägar var det gott om redan på den tiden. De flesta av oss hade vett nog att sakta ned då vi passerade gående och cyklister.

Rätt, hoppas dom blir jäkligt hårda på det här.
Det som skrämmer mig mest på att korsa gata i Pattaya är utlänningar med full gas.
Thaiarna kör oftast i en maklig takt i centrum, sen kommer några utlänningar många gånger ser det ut som araber men även vita unga killar med gasen i botten kör slalom och ingen vana vid trafiken.

Rätt, hoppas dom blir jäkligt hårda på det här.
Det som skrämmer mig mest på att korsa gata i Pattaya är utlänningar med full gas.
Thaiarna kör oftast i en maklig takt i centrum, sen kommer några utlänningar många gånger ser det ut som araber men även vita unga killar med gasen i botten kör slalom och ingen vana vid trafiken.

Hej

Tror också att många utlänningar passar på att köra mc fast dom inte vare sig får eller gör detta i sina hemländer, sen blir det lek, höga farter för att imponera och väcka uppmärksamhet, ibland dessutom kryddat med fylla vilket blir en farlig kombination.

Mvh isan lover

Hej

Tror också att många utlänningar passar på att köra mc fast dom inte vare sig får eller gör detta i sina hemländer, sen blir det lek, höga farter för att imponera och väcka uppmärksamhet, ibland dessutom kryddat med fylla vilket blir en farlig kombination.

Mvh isan lover
Vart stora problem med Arabiska ungdomsgäng som kör som galningar i centrum jag har sett dom och stått i tidningarna om dom.

Hej

Tidigare var det väl Ryssar?

Mvh isan lover
Jag vet inte, jag tror Ryssar och västerlänningar låg rätt likt.
Men nu har det handlat om stora arabgäng med ungdommar, det har vart barn till föräldrar som vart här.
Men annars tror jag det vart rätt likt mellan vita.
Kommer gående i en sväng tex på soi beukaw så kommer en viting brännande i 80.
Eller skall korsa 2nd road kollar först, mopparna kör normalt, bromsar in, halvägs över gatan kommer en viting och bränner förbi i 100 knyck och nästan klipper barnvagnen.

Tror iofs arabgängen på moppar har minskat, inte sett på ett tag, polisen fokusera på dom för 1 år sen.
Men kan ha fel, är ju mindre i centrum nu för tiden.

Men det du beskriver är något som Thaipolisen inte mäktar med att minska, därför bättre att skuldbelägga turisterna , Oj Oj , This is Thailand , no sense att all. ;)

Och att konsekvent bötfälla även Thai , Har många ggr sett poliser som bara stoppar utlänningar utan hjälm , Thaifolk får passera :rolleyes:

Och att konsekvent bötfälla även Thai , Har många ggr sett poliser som bara stoppar utlänningar utan hjälm , Thaifolk får passera :rolleyes:

Hej

Detta är väl relativt vanligt på dom flesta turistorter, en liten extra inkomst ifrån turismen direkt i fickan på den lokala polisen som inte vill stöta sig med grannar och vänner.

Mvh isan lover

Hej

Detta är väl relativt vanligt på dom flesta turistorter, en liten extra inkomst ifrån turismen direkt i fickan på den lokala polisen som inte vill stöta sig med grannar och vänner.

Mvh isan lover
Även vanligt att thai oftare blir stoppade och får mer böter, när dom är utanför sitt distrikt än de lokala.
Polisen behöver bara läsa av fordonets registreringsskylt för att fylla på flickan.
Tradition och kultur.

Även vanligt att thai oftare blir stoppade och får mer böter, när dom är utanför sitt distrikt än de lokala.
Polisen behöver bara läsa av fordonets registreringsskylt för att fylla på flickan.
Tradition och kultur.

Hej

Stämmer bra, nästan ingen Thai betalar böter på hemmaplan men på en längre tur är även dom lovligt byte.

Mvh isan lover

Detta är mycket bra hoppas trenden sprider sig. Allt över 100cc ska man ha mc-kort, antingen internationellt eller thailändskt.Tänk på det alla ni som brukar hyra "moppe" när ni är på semester i LOS..

Hej

Mvh isan lover
Stöta sig med grannar & vänner? Vad i hela friden snackar du om? Lagen gäller för alla! Aldrig under mina 12 år i Thailand har jag sett att någon låtes passera polisens kontroll utan hjälm, farang som thai!

Tillbaka
Topp