Broder Tuk Tuk
Forumveteran
Jag kan väl tillägga att jag naturligtvis respekterar alla som tror på något som inte jag gör. Dvs så länge det inte går ut över andra människor på ett negativt sätt, vilket ju förekommer.
Ateism har jag märkt kan provocera många troende, men jag ser mig också som troende. Jag tror på ett fantastiskt universum som med största sannolikhet rymmer massor av intelligent liv osv. Däremot tror jag inte på gudar, djävlar, himmelska paradis, återfödelse och helveten.
Om man ska prata om ont och gott så tror inte jag heller det finns några Gudar eller djävlar. Det finns människor med ont och gott i sig och ondskan är oftast en följd av att psykopatiska människor finns lite överallt och då menar jag ondskan i större sammanhang som ex Putin och andra tyranner genom historien. I den lilla världen gör människor varandra illa och skadar varandra dagligen men som tur är finns det ju lagar och regler som håller oss någorlunda på mattan. Om människan skapades till Guds avbild så kan man ju konstatera att Gud inte enbart är God.
Men jag tror det finns lika mycket godhet som det finns ondska på jorden. Det brukar jämna ut sig i längden.
BTT