Saltbrist

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Denna tråden är till er som bor i tropikerna eller är här nere längre perioder.
Har ni någon gång haft yrsel och allmän trötthet med ett tryck i huvudet?

Råkade ut för detta för ett tag sedan, det var så illa att jag knappt kunde hålla balansen när jag gick upp på toaletten på natten. Och vattnet jag drack gick i stort sett rakt igenom kroppen.

Vi besök hos doktorn skrevs det ut diverse piller i vanlig ordning, blodförtunnande och något hokuspokus mot yrsel och naturligtvis paracetamol (standard oavsett åkomma). Detta fick mig att bli som en zombie istället, en yr zombie. Till och med så illa att min fru sa till mig att sluta med pillren vilket aldrig hänt förut.

Så hade jag besök från en av medlemmarna här och han tipsade om att det kanske var saltbrist som kunde ge de symptomen jag hade. Så jag började blanda i lite salt i vattnet jag drack och vips så blev jag som en ny människa, yrseln försvann och mycket mindre frekventa toalettbesök, känns som jag haft en långsam uttorkning av kroppen som nu börjar återgå till det normala.

Jag som trodde det var ålderssymptom, man vet ju inte riktigt vad man får dras med eller vad som är fel som kan åtgärdas när maskinen börjar bli till åren även om jag är hyfsat vältränad.

Karma till rådgivaren Birger, tänkte dela med mig här om någon känner liknande symptom. Jag hade ju bott här i två år när detta hände, i och för sig en process som långsamt utvecklats. Har läst en del och i Sverige rekommenderar medicinalverket max 5 gr om dagen men får mycket kritik för det, rent farligt lågt säger vissa. Och här är det väl definitivt annorlunda, inte så mycket salt i Thaimaten och mer svettning ökar behovet av extrasalt tror jag.

Ni som har mer vetenskaplig info får gärna komplettera.

Det finns en mängd vätske ersättnings prepparat på apotenen.
Själva kör vi med Strong-K som blandas ut i ett glas avtten billigt och smakar rätt bra.
Innehåller alla salter och electrolyter som kroppen kan behöva.
Beroende på vad man gör och hur mycket man svettas så dricker man detta.
Jag tar var 3'e dag frugan varannan.
vi har inte haft känning av någon yrsel pga. vtskebrist.

"legolas " sa:
Birger fick dessa tips ifrån min tråd här på forumet om exakt det du nämner, grattis till att du träffade Birger och fick klart för dig. jag själv fick kämpa i 6 månader med att egenhändigt försöka finna ut via "trial and error" vad problemet var...

Som Rolf säger det finns en uppsjö av olika påsar med dessa electrolyter. Jag är högst tveksam till de allra billigaste, men lika tveksam till de mest dyra. Så jag nöjde mig att med att det mest populära som också vårdcentralerna här i Thailand ofta använder, och den påsen heter: OREDA R.O.

Påsarna håller runt 3 år, och jag brukar köpa storpack 100st och de kostar runt 400 baht om jag kommer ihåg rätt nu. För min del som jag skrivit förr då, så upplevde jag exakt samma sak, fick ju stanna mitt ute bland risfälten på mina cykelturer och sätta mig ner, till slut efter några veckors kämpande med eländet, så råkade jag av utmattning faktiskt sätta mig ner och vila utanför en vårdcentral långt ute på risfälten.

jag noterade strax att jösses här är ju en vårdcentral, min fru hade sagt det 1 vecka tidigaren tll mig. Jag stegade in och sköterskan där såg direkt vad som var på gång, jag såg nog mer död än levande ut antar jag. Hon tog en påse blandade ut den och jag drack, satt där i 5 minuter och kände mig bättre, men inte helt OK, då blandade hon 1 påse till, och efter 5 minuter så var man bra igen, och kunde cykla hem de 2 mil som saknades.

Så visst mackes kanonbra att du drar upp detta för alla gubbs och tanter som kommer hit ner.... De blir ju påyvlade utav alla amatörer bland resebyråer och läkare hemma i Sverige att - "ha alltid en flaska vatten till hands i den grymma värmen".... Jag säger bara, alla dessa turister som kommer ner dricker åt hillvitte för mycket vatten egentligen, de skulle lugna sig.

Det enda de gör de facto är att de tunnar ut saltlagret vi har i kroppen. Och i och med det, så tappar kroppen sin möjlighet att ta tillvara på vattnet som forsar ner i oerhörda mängder i magen utav aningslösa turister.... En ond cirkel... saltet tar slut, man blir än mer törstig, och måste dricka, och du dricker, och tar bort än mer salt, och till slut så ligger du där utslagen yr och sängliggandes...

men jag har funnit en sak och det är att thai tillgodogör sitt saltbehov via naamblaa, alltså det flytande saltet som de dyngar ner i nästan alla sina maträtter. Jag som falang kanske slarvar lite grand med det, och vill inte alltid ha naamblaa. Jag käkar stundtals min egna mat som jag själv tillreder, och förut gjorde Yongan det ofta...

Jag var inte så noga med saltet, minne hemifrån Sverige, där det ju inte behövs eftersom vi ju får i oss salt ändå så mycket. Så konsekvensen blev i mitt fall i alla fall, att jag s.a.s. hamnade "emellan stolarna" saltmässigt, och fick i mig i stort sett noll med salt... och kanske det var detsamma för dig också mackes?

Igen tack för du startade tråden skitbra, fler vet nu om detta och kan lära sig att sköta sin kropp när de kommer hit ner, och veta att det inte enbart handlar om vatten och sololja.....

legolas

Så visst mackes kanonbra att du drar upp detta för alla gubbs och tanter som kommer hit ner.... De blir ju påyvlade utav alla amatörer bland resebyråer och läkare hemma i Sverige att - "ha alltid en flaska vatten till hands i den grymma värmen".... Jag säger bara, alla dessa turister som kommer ner dricker åt hillvitte för mycket vatten egentligen, de skulle lugna sig.

...alldeles riktigt, de kommer med kassar fulla av vattenflaskor och ständigt en i handen och de dricker oavsett om de är törstiga eller inte och detta är inte bra. Jag själv behöver väldigt lite vatten, blir nästan aldrig törstig och dricker med måtta.

Insayt

"ledarn " sa:
Själv så använder jag ju fisksås på väldigt mycket mat både i Thai och här hemma..

Men har alltid sedan första trippen till Thailand köpt påsar med Electrolyte..
(Kanon om du druckit lite för mycket alkohol också) :D :D

Jo sådant här kan man nog skriva kilometervis med text om. Ingen dör av för mycket salt, men saltbrist är faktiskt dödligt.

När vi kommer till länder som Thailand och en helt annan matkultur, sätter det kroppen på prov och lever man då en längre tid och bor där och äter thaimat, ja då reagerar kroppen.

Jag vet sen tidigare att jordarna i Asien är jodfattig och mineralfattig. Bangladesh t ex har stora problem med struma på grund av för lite jod. För att kroppen skall kunna tillgodogöra sig vissa ämnen krävs andra ämnen. Järn t ex, behöver C-vitamin för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig järnet.

Mineralfattiga grönsaker i thailand kan skapa sämre upptag av salt eftersom mineraler krävs för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig salt.

Vi tror ju många gånger på alla puuuckon i falangland som tutar i människor att thaimat är så [¤#@@¤%] nyttigt. Visst i vissa avseenden är den det, fettsnål t ex, men vi som kommer från kalla norr och äter denna energisnåla mat som thai faktiskt är, får inte i oss alla de mineraler och proteiner vi är vana vid. Proteiner är också en viktig del för upptaget av salt.

Man kan äta en jäkla massa thaimat och sen är man hungrig igen två timmar efter. Att det skulle vara för lite salt i thaimat kan jag inte hålla med om för finns det någon rätt i thailand som inte har "fishsås" i sig. Människan behöver i snitt 2 gram salt om dagen för att tillfredställa behovet.

Fishsås är för många fattiga thai t ex nästan den enda bra proteinkällan. Fishsås innehåller mängder med mineraler och B-vitamin och det behövliga natriumet, riktig fishsås. Så fishsås är en väldigt viktig del i kosten i thailand och även då för er som under lång tid befinner er i thailand.

Fermenterad mat är ju nyttigt, surdeg, mjölksyrade saker samt fermenterade. Så värme, svettning och för mycket vattendrickande i kombination med att bara äta thaimat ökar risken för komplikationer när det gäller saltet. Så Lego t ex och andra gör rätt, ät falangmat då och då för det tar lång tid för våra kroppar som är van vid norrmat, om våra kroppar någonsin vänjer oss.

Sen visst detta är ju väldigt individuellt, en del har inga problem som jag, har aldrig problem med varken vätskebrist eller saltbrist, men vi är olika och med ålder kommer också sämre upptag av allt som finns i mat.

Sen kan det ju faktiskt vara medicinska orsaker till att kroppen tar upp salt dåligt.

Insayt

Kan bara tillägga att visst kan saltbrist vara ett stort problem vilket uppmärksammats till sjöss. När jag seglade på "värmen" delades salttabletter ut några gånger i veckan och den var man tvungen att äta. Och visst, jobba åtta timmar om dagen på ett stekhett däck eller i ett bastuliknande maskinrum krävde detta.

Men visst kan man dö av för mycket salt, åtminstone indirekt. För mycket salt kan ju bl a orsaka högt blodtryck, för mycket och för lite skämmer allt.

"Berralund " sa:
Kan bara tillägga att visst kan saltbrist vara ett stort problem vilket uppmärksammats till sjöss. När jag seglade på "värmen" delades salttabletter ut några gånger i veckan och den var man tvungen att äta. Och visst, jobba åtta timmar om dagen på ett stekhett däck eller i ett bastuliknande maskinrum krävde detta.

Men visst kan man dö av för mycket salt, åtminstone indirekt. För mycket salt kan ju bl a orsaka högt blodtryck, för mycket och för lite skämmer allt.

Jo men Berra, det finns lika många åsikter om detta med saltet som det finns forskare. Det är likadant med allt, ena året är det livsfaligt att äta smör och sen är det
jättenyttigt.

En del förespråkar att bara äta animaliska produkter och inga kolhydrater, en del säger att animaliska produkter är livsfarligt och man skall bara äta gräs och kolhydrater, alltså detta blir man ju bara så trött på.

Visst intag i överkant av allt är ju inte bra, men det finns en sak Singha, det kan man aldrig får för mycket av, mycket mineraler och B-vitamin samt "salt" och jag mår jättebra ;D ;D ;D

Insayt

"Insayt " sa:
Jo men Berra, det finns lika många åsikter om detta med saltet som det finns forskare. Det är likadant med allt, ena året är det livsfaligt att äta smör och sen är det
jättenyttigt.

En del förespråkar att bara äta animaliska produkter och inga kolhydrater, en del säger att animaliska produkter är livsfarligt och man skall bara äta gräs och kolhydrater, alltså detta blir man ju bara så trött på.

Visst intag i överkant av allt är ju inte bra, men det finns en sak Singha, det kan man aldrig får för mycket av, mycket mineraler och B-vitamin samt "salt" och jag mår jättebra ;D ;D ;D

Insayt

Så sant, så sant!! Men Singha, jag har hört att Chang är så full av mineraler, salter och spårämnen så att det är rena hälsokosten. ;)

Verkar som Leo är medicin för alla utan mig.
Får kraftiga sura uppstötningar om jag dricker Leo dom andra öl sorterna i Thailand inget problem bara utav Leo.
Har samma problem med Carslberg och Tuborg som är bryggt i Danmark kraftiga uppstötningar men Carlsberg och Tuborg som är bryggt på licens i Sverige inget problem så måste vara någon tillsats i dessa öl jag inte tål.
Så för mig bli det Chang eller Heineken

"Jonas " sa:
Verkar som Leo är medicin för alla utan mig.
Får kraftiga sura uppstötningar om jag dricker Leo dom andra öl sorterna i Thailand inget problem bara utav Leo.
Har samma problem med Carslberg och Tuborg som är bryggt i Danmark kraftiga uppstötningar men Carlsberg och Tuborg som är bryggt på licens i Sverige inget problem så måste vara någon tillsats i dessa öl jag inte tål.
Så för mig bli det Chang eller Heineken
Fan du måste gilla Bällsta å vatten du :)

Vattnet jag inte tål då, Leo är säkert bryggt på vatten ifrån Mekongfloden och det vattnet håller väl samma kvalitet som danskt dricksvatten.

OK, tråden har ändå spårat ur...
Singha är den bästa thailändska ölen, tyvärr finns den inte i byarna (för dyr) så då får Leo duga som substitut, man vänjer sig. Chang är den starkaste, för stark för mig. Men thailändarna blandar ju ut ölen med vatten (is) så den kanske inte blir så stark.

Mr One ice

"mackes " sa:
OK, tråden har ändå spårat ur...
Singha är den bästa thailändska ölen, tyvärr finns den inte i byarna (för dyr) så då får Leo duga som substitut, man vänjer sig. Chang är den starkaste, för stark för mig. Men thailändarna blandar ju ut ölen med vatten (is) så den kanske inte blir så stark.

Mr One ice

:) här i byn har vi Leo, Chang, Singha och Heineiken tur dom tänker på mig.

Orkar inte läsa igenom svaren.
Min lilla teori är att vattnet man dricker är renat med "reverse osmosis".
Detta medför att vattnet i det närmaste är avjoniserat.
Inga mineraler eller kloridjoner. NADA innehåll, endast H2O.

Detta medför att vattnet tar upp alla mineraler och salter och tömmer kroppen på detta.
Sendrag pga mineralbrist är nog inte ovanligt.

"ledarn " sa:
Detta har jag sagt för länge sedan då det diskuterades om det var "nyttigt" med att dricka regnvatten...
Då skrev jag att det köpta vattnet är "dött"....
Alltså inte så j@kla bra att dricka mycket av...

Bra Andrej att du tar upp det igen !! :thumbsup: :thumbsup:

Nu dricker ju jag just regnvatten, visserligen filtrerat men inte köpt vatten. Min akuta saltbrist utlöstes förmodligen av en matförgiftning med efterföljande tappning av alla vätskor i magen men det kändes som bristen byggts upp under en längre tid med symptom som trötthet och yrsel. Mycket bättre nu med mineraltillskott

"ledarn " sa:
Även jag dricker regnvattnet när vi är i byn...
Upphällt på flaskor som ställs i kylen :nod: :nod:

Har hitills inte haft några problem med magen av det...
Inte ens nu i somras när vi var där och jag inte varit där på nästan 4 år så blev det ingen magsjuka..

Magen hade inget med vattnet att göra, det var dålig frukt i ett gatustånd...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp