SAS bort från börsen och Star Alliance

Sluta smita från skatten!

Ta ditt ansvar för Vård Skola och Omsorg!

Om inte du gör det varför skulle andra göra det? Vårt samhälle skulle gå under om alla resonerade som du. Betala din skatt, deklarera rätt.
Hej

Ställer frågan igen, hur värderar och deklarerar man poäng i ett bonussystem i sin inkomstdeklaration, poäng som man dessutom inte alltid ens hann ta ut innan tiden var ute.

Mvh isan lover

Det är allas personliga ansvar att redovisa sina inkomster och förmåner i deklarationen.

Väldigt konstigt att du inte gör det......
Hej

Tala om hur man gör detta ?

Väldigt konstigt att du inte svarar som påstår dig veta hur man ska göra.

I deklarationen finns det ju rutor för blopp i kronor inte poäng.

Mvh isan lover

Hej

Ställer frågan igen, hur värderar och deklarerar man poäng i ett bonussystem i sin inkomstdeklaration, poäng som man dessutom inte alltid ens hann ta ut innan tiden var ute.

Mvh isan lover

Hej

Tala om hur man gör detta ?

Väldigt konstigt att du inte svarar som påstår dig veta hur man ska göra.

I deklarationen finns det ju rutor för blopp i kronor inte poäng.

Mvh isan lover
Skatteverket gör bedömningen om värdet på förmånen. Ta upp alla förmåner och inkomster i deklarationen!

Du låter som värsta skattesmitaren som säger att det inte "går".

Det verkar som att du inte har deklarerat vad du är skyldig att göra och således smitit från skatten och låtit andra betala för Vård Skola och Omsorg......

Skatteverket gör bedömningen om värdet på förmånen. Ta upp alla förmåner och inkomster i deklarationen!

Du låter som värsta skattesmitaren som säger att det inte "går".

Det verkar som att du inte har deklarerat vad du är skyldig att göra och således smitit från skatten och låtit andra betala för Vård Skola och Omsorg......
Hej

Nej jag vill bara veta hur det skulle gå till eftersom vårt och andras stora företag har haft problem med att reda ut detta.

Jag tror inte ens att Skatteverket tycker att det här är solklart och enkelt, poängen är ju dessutom tidsbegränsade och fiktiva så länge du inte omsätter dom till en biljett eller något annat.

Om poäng förfaller ska man då ha rätt till förlustavdrag eftersom dom tidigare har deklarerats som en inkomst ?

En gissning ifrån min sida är att du knappast tillhör den yrkesgrupp som har rest särskilt mycket runtom i världen i tjänsten, du har en något förenklad syn på det här.

Mvh isan lover

Hej

Du kan ju göra en enkät här på forumet så får vi se hur många med den här typen av jobb som gör på det viset, mitt tips är att 99.9% tar poängen själv både ifrån flyg och hotell.

På mitt gamla företag försökte man några gånger få ordning på detta men det gick helt enkelt inte, företaget misslyckades med detta av flera anledningar, korten är ju utställda på individen och inte företaget, hela idén med Eurobonus korten bygger ju på att knyta upp och gynna individer för att dessa sen ska välja SAS före andra bolag även om dom är dyrare och i andra hand övriga Star Alliance bolag.

Mvh isan lover
Vet inte hur det är i Sverige men i Norge kom det som krav för några år sen att skall deklareras.
Hej

Nej jag vill bara veta hur det skulle gå till eftersom vårt och andras stora företag har haft problem med att reda ut detta.

Jag tror inte ens att Skatteverket tycker att det här är solklart och enkelt, poängen är ju dessutom tidsbegränsade och fiktiva så länge du inte omsätter dom till en biljett eller något annat.

Om poäng förfaller ska man då ha rätt till förlustavdrag eftersom dom tidigare har deklarerats som en inkomst ?

Mvh isan lover
Vet inte hur det är i Sverige men för mig i Norge är det dom poäng som använts som skall deklareras och vad dom användes till.
För mig bara var dom poäng man fick inom arbetsresor, det klassades som löneförmån.

Vet inte hur det är i Sverige men i Norge kom det som krav för några år sen att skall deklareras.

Vet inte hur det är i Sverige men för mig i Norge är det dom poäng som använts som skall deklareras och vad dom användes till.
För mig bara var dom poäng man fick inom arbetsresor, det klassades som löneförmån.
Hej

Jag tror att man har samma krav här också under förutsättning att det går att reda ut, men jag slutade ju jobbet årskiftet 2012-2013 och då gick det fortfarande inte att göra detta på det företaget och med dom system som användes då, det blir ju förmodligen ännu rörigare om det inte är arbetsgivaren som betalar utan en rad olika kunder runtom i världen. När det sen inte är företagets pengar som det handlar om utan kundernas så har ju egentligen inte företaget något att tjäna alls på att lägga resurser på att reda ut detta.

Mvh isan lover

Du har alltid haft valmöjligheten att INTE samla bonuspoäng på resor och hotell betalda av arbetsgivaren.
Hej

Och vad skulle vara vitsen med det ?

Företaget, kunden och skatteverket påverkas ju inte överhuvudtaget vilket som.

Enda skälet jag kan se är väl möjligtvis att du och apknug skulle ha mått lite bättre. 555

Sen handlar det inte om mig utan 100 000 talet människor eller mer.

Mvh isan lover

• Haha
Reactions: Nox
Hej

Och vad skulle vara vitsen med det ?

Företaget, kunden och skatteverket påverkas ju inte överhuvudtaget vilket som.

Enda skälet jag kan se är väl möjligtvis att du och apknug skulle ha mått lite bättre. 555

Sen handlar det inte om mig utan 100 000 talet människor eller mer.

Mvh isan lover
Det är inte så enkelt att bara ta upp ett belopp som en inkomst i deklarationen.
Det kommer inte Skatteverket att godkänna.

För att det ska beskattas som en löneförmån ska det finnas med på årets kontrolluppgift och det ska stå om det är ett bruttolöneavdrag eller nettolöneavdrag samt att skatt är dragen.

Även om man vill betala mer skatt går inte med att bara fylla i mera inkomster än de verkliga.
Inte ens extra inbetalning av skatt fungerar, Skatteverket returnerar överskjutande belopp.

Du har alltid haft valmöjligheten att INTE samla bonuspoäng på resor och hotell betalda av arbetsgivaren.
Det är som med att inte tanka bilen med de rabatter man har som anställd i många företag och betala kontant utan rabatt.

Vi hade rabatter hos flera bolag på bränsle via olika typer av medlemskort innan elektroniska kort kom.
Sen registrerades poängen elektroniskt.
Fanns mycket drivmedelsrabatter förr.

För att inte tala om övriga rabatter alla anställda fick via olika ramavtal koncernen hade med olika butiker och verkstäder.

En klar löneförmån som inte allmänheten hade.
En firma gav 30% rabatt på bildäck, batterier och reservdelar.

Det var valfritt att köpa för 100% pris om man kände för det.

Det är som med att inte tanka bilen med de rabatter man har som anställd i många företag och betala kontant utan rabatt.

Vi hade rabatter hos flera bolag på bränsle via olika typer av medlemskort innan elektroniska kort kom.
Sen registrerades poängen elektroniskt.
Fanns mycket drivmedelsrabatter förr.

För att inte tala om övriga rabatter alla anställda fick via olika ramavtal koncernen hade med olika butiker och verkstäder.

En klar löneförmån som inte allmänheten hade.
En firma gav 30% rabatt på bildäck, batterier och reservdelar.

Det var valfritt att köpa för 100% pris om man kände för det.
Är den rabatten större jmf med vad allmänheten kan få så är det en klar löneförmån vilken är skattepliktig.

Hej

Jag tror att man har samma krav här också under förutsättning att det går att reda ut, men jag slutade ju jobbet årskiftet 2012-2013 och då gick det fortfarande inte att göra detta på det företaget och med dom system som användes då, det blir ju förmodligen ännu rörigare om det inte är arbetsgivaren som betalar utan en rad olika kunder runtom i världen. När det sen inte är företagets pengar som det handlar om utan kundernas så har ju egentligen inte företaget något att tjäna alls på att lägga resurser på att reda ut detta.

Mvh isan lover
Förmånen, dvs poängen, härrör från tjänsten oberoende om "kunden" betalar det är med andra ord en skattepliktig förmån.

Ta upp den i din inkomstdeklaration.

Jag finner det häpnadsväckande att du tycker det är rätt att skattefuska och beröva samhället Vård, Skola och Omsorg.

Det fungerar inte utan kontrolluppgift från arbetsgivaren på förmånen.
Öh Jo, absolut.

Det är den skattepliktiges ansvar och skyldighet att ta upp skattepliktiga inkomster och förmåner i deklarationen.

Detta oberoende av om kontrolluppgift lämnats eller inte. Kontrolluppgiften styr inte skatteplikten, den gör det som namnet antyder bara enklare att kontroll.

Tillbaka
Topp