Semesterdagar

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej,

Är det någon som vet hur många semesterdagar man har i Thailand. Det skiftar väl men finns det någon undre gräns och vad är normalt?
 
Men gud, snacka om hjärnsläpp! MacArthur har helt rätt. Men som han också säger, om man inte är statsanställd funkar det ytterst sällan. Lika sällan som den lagstadgade barnledigheten på 45 dagar.
 
""Anonymous" " sa:
Lite sent in i denna tråd kanske men vill tillägga att min förra arbetsgivare försökte med 2 veckors semster per år. 6 dagars veckor ville de att jag skulle göra dessutom. Detta kunde jag ju inte gå med på förstås. Fick 3 veckor och ganska snart efter jag börjat jobbade ALLA 5 dagarsveckor.

Jag är nog allmänt känd som en gnällig farang bland mina thaikollegor. En framsida med att vara lite om och kring sig är ju att man faktiskt kan få saker att hända. CAN NOT mentaliteten tycker jag annars genomsyrar landet.

Vad bra att jag kom på denna ankedot, helt plötsligt känner jag mig som en bättre människa :p

Jag var tydligen inte inloggad när jag skrev detta?
 
Semester o föräldraledighet

Det finns som sagt en lag som bestämmer antalet semesterdagar men som konstaterats får arbetstagaren sällan ut det de har rätt till.
Frugan har sagt upp sig två gånger för att kunna åka till Sverige. Denna gång när hon precis börjat nytt arbete i Chiang Mai skulle hon egentligen inte få några semesterdagar första året. Hon fick dock ledigt men för att vara solidarisk med de som arbetat längre så jobbar hon in söndagen också.
7 dagars arbestvecka och gravid! Lyckligtvis är thailändska arbetsplatser inte som svenska..mai pen rai och bo pen jang och en miljard anställda så man kan softa lite emellanåt.
Om två år får hon ut 2 veckor. Jipiie..

Har en vän som var förman på en industri och fackligt ansluten, han ställde till problem för arbetsgivaren då och då, välbefogade problem. Han är svartlistad i hela branschen. Som fackligt ansluten är du både kommunist och opatriotisk enligt många arbetsgivare.

Hon kommer dock få 90 dagars föräldraledighet, Hong Kong har bara 3 veckor så vitt jag vet..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp