Sindsod

Hennes föräldrar verkar inte ha någon högre utbildning. Mamma är hemma och pappan är chafför (levererar kött). Flickvännen har högskola och jobbar på ett stort företag med fakturor och bokföring. Hon säger att hon inte har några besparingar, alla pengar går till dottern utbildning och försörjning av familjen. Hon bor alltså med mor och far. Min flickvän säger att hon ska försöka förhandla ner Sindsoden, men jag tycker vi är långt ifrån varandra. Men det är tråkigt om stämningen mellan mig och föräldrarna blir dålig direkt, och dom tycker jag är en snåljåp.

Vilken ålder är det på er två?
Äger familjen stor mark och hon är enda barnet eller nåt, vad tjänar hon?
Spontant låter annars sjusiffrigt oförskämt, ja om inte du är 80 år och hon 22 och du visat dom att du har rejält med flis.
Fråga henne hur mycket det är tänkt av detta som ska gå tillbaka till dig/er och eran uppbyggnad av livet ihop?
Vill du gå vidare kanske du borde skaffa någon som kan förhandla/tolka åt dig som sätter sig ner med föräldrarna och diskuterar detta. Om du låter tjejen sköta det åt dig bör du kanske göra det klart att du tog illa vid dig av storleken på sinsoden och att det kommer ta många år innan du samlat ihop detta. Har hon "rätt" känsla för dig kommer hon inte försöka förhandla ner den utan hon kommer att göra det. Ja som sagt naturligtvis beroende på vad hon kan "bring to the table"men inte mycket vad som framkommit hittills.

Låter trist iaf.

/ SatanG

Många förnuftiga svar här:). Men att du skulle behöva lägga miljonbelopp i sinsord, nej finns inte en chans.
Själv betalade jag för festen, samt att hon fick lite guld, det vart alla parter nöjda med. Skickar även några tusenbattingar varje månad för att de ska se till hennes hus, samt farm. Jag hade inte behövt göra detta men jag vill.

Mitt bästa tips är att lär känna henne, och sen även hennes familj. Och ha inte för bråttom med giftermål.
Om ni fortfarande vill gifta er om 2 år kommer sinsod-diskussionen ligga på en betydligt rimligare nivå om du visat att du är en tillgång i familjen.
Sinsod är viktigt för en del familjer, ffa som tradition. Och kommer man bara fram till en rimlig lösning (festen + visauppstålar som du kanske (?) får tillbaka det mesta), så blir alla glada.

Och folk som skriker högt när det diskuteras sinsod och gapar om rån, köpebrudar etc, har ju säkert sina pengar kvar. Men dem skulle jag inte lyssna på. Det bästa är ju om ni kan kompromissa om era traditioner, att helt förkasta andras traditioner tror jag inte funkar optimalt.

En tjej som redan varit gift och dessutom har barn lägger man ingen sinsod för punkt slut.
Dom har redan fått sinsod för henne en gång...

Däremot så bör TS kolla upp om tjejen idag skickar pengar till föräldrarna för att ex ta hand om hennes barn el dyl.
Den bördan måste han räkna med att ta över och den är normalt runt 3000 baht/mån, inte mer.

Senast redigerad av en moderator:
Förstod inte det där sista du skrev om pojkvännens marknad i Sverige. Kan du utveckla det lite?
Jo hon märker snart att det är betydligt lättare att fixa pojkvän i Sverige..
Lite inte på att hon verkligen älskar dig för din person, ni känner ju faktiskt inte varandra och ändå pratas det redan om giftermål...

Kul ingång till förhållanden: vi gör allt på mitt sätt, vad du vill det skiter jag i. Måste ju vara det bästa receptet på ett lyckat äktenskap.......
Nu har du lite otur när du tänker.
Att styra i en relation betyder inte att man måste vara dum och elak.

I övrigt förstår jag fortfarande inte varför dom ska gifta sig?
Dom känner ju knappt varandra.

Nu har du lite otur när du tänker.
Att styra i en relation betyder inte att man måste vara dum och elak.

I övrigt förstår jag fortfarande inte varför dom ska gifta sig?
Dom känner ju knappt varandra.

Otur kan du själv ha när du tänker, varför måste du skriva sånt om medkommentatorer?

Sen ser jag vad du skriver (att du nu tagit bort det ändrar inget) och vi är oerhört långt ifrån varandra när det gäller hur jag/du ser på hur man ger och tar i ett förhållande. Men det är ok, funkar det för dig så. Förutsätter att du är lyckligt gift sedan många år. Eller kanske skild (oväntat isf.......)?

I min relation med min fru styr vi båda 2, och ffa så respekterar vi båda varandras kulturer, inte bara min.

Och varför de ska gifta sig får du fråga TS om, min åsikt i den frågan har jag redan svarat på ovan.

Hade träffat varann 1 vecka och 2 dagar och redan diskuterar 7 siffrig sinsod?

Lite väl bråttom?

Jag tycker det verkar oftast som dom Svenska herrarna känner sig tvugna att följa damernas traditioner medans dom egna är helt oviktiga.

Många gånger tycker jag dom som betalt sinsod bara kör med ett långt försvarstal och för att försvara sitt eget agerande så skall dom smutskasta oss som inte gjort det.

Lite väl bråttom?

Jag tycker det verkar oftast som dom Svenska herrarna känner sig tvugna att följa damernas traditioner medans dom egna är helt oviktiga.

Många gånger tycker jag dom som betalt sinsod bara kör med ett långt försvarstal och för att försvara sitt eget agerande så skall dom smutskasta oss som inte gjort det.

Du får gärna ange källa på det senaste (fetmarkerade).

Om du är nöjd med det sätt du hanterade sinsod är det väl jättebra. Men andra kan agera annorlunda, då det passar dem bättre.

Och ser man till detta kommentarsfältet så verkar ju inte kvinnans tradition stå så högt i kurs, det har vi ju exempel på ovan från nmax (my way or the high way).

Sen håller jag med om att det är alldeles för tidigt med giftermål i detta fallet.

Otur kan du själv ha när du tänker, varför måste du skriva sånt om medkommentatorer?

Sen ser jag vad du skriver (att du nu tagit bort det ändrar inget) och vi är oerhört långt ifrån varandra när det gäller hur jag/du ser på hur man ger och tar i ett förhållande. Men det är ok, funkar det för dig så. Förutsätter att du är lyckligt gift sedan många år. Eller kanske skild (oväntat isf.......)?

I min relation med min fru styr vi båda 2, och ffa så respekterar vi båda varandras kulturer, inte bara min.

Och varför de ska gifta sig får du fråga TS om, min åsikt i den frågan har jag redan svarat på ovan.
Jo eftersom du nedvärderar mig i din kommentar så undrar ju jag hur du tänker.
Men du är inte ensam, inte helt ovanligt att en del tolkar att man är en elak skitstövel bara för att man styr i en relation men det säger ju en del om deras tankeförmåga.

För att underlätta lite så om man liknar det lite med att styra ett fartyg. Tror du att Berra är dum och elak mot sina medarbetare bara för att han är kapten?

Skulle kunna skriva hur man gör men det får du fundera på själv.
Men vara dum funkar absolut inte.

Lite väl bråttom?

Jo man vill ju försvara sitt eget beslut för självkänslans skull.

Jo eftersom du nedvärderar mig i din kommentar så undrar ju jag hur du tänker.
Men du är inte ensam, inte helt ovanligt att en del tolkar att man är en elak skitstövel bara för att man styr i en relation men det säger ju en del om deras tankeförmåga.

För att underlätta lite så om man liknar det lite med att styra ett fartyg. Tror du att Berra är dum och elak mot sina medarbetare bara för att han är kapten?

Skulle kunna skriva hur man gör men det får du fundera på själv.
Men vara dum funkar absolut inte.

Hur och var nedvärderar jag dig i den kommentaren?

Och sen, ett äktenskap är inte ett skepp. Om du tycker det är en bra jämförelse, så har jag nog fått rätt intryck av dig iaf.

Sen får du nog acceptera att folk gör annorlunda val än vad du gör. Varför är det så viktigt för dig att "styra i relationen"? Eller iaf att säga att du gör det? Du framstår ju som galet kontrollerande. Som när du skrev ovan att om kvinnan valt en västerländsk man så ska hon minsann anpassa sig till västerländsk kultur. I vanlig anda gäller givetvis inte det motsatta.....

Citera gärna var jag kallar dig en elak skitstövel, för hur jag tolkar saker vet du inget om. Vill du veta hur jag tolkar saker, så fråga gärna. Men tolka inte i mitt namn.

Sen till en tidigare ställd fråga, är du skild? Du behöver givetvis inte svara, men det skulle vara intressant att veta.

En tjej som redan varit gift och dessutom har barn lägger man ingen sinsod för punkt slut.
Dom har redan fått sinsod för henne en gång...

Däremot så bör TS kolla upp om tjejen idag skickar pengar till föräldrarna för att ex ta hand om hennes barn el dyl.
Den bördan måste han räkna med att ta över och den är normalt runt 3000 baht/mån, inte mer.

Finns inga fasta regler för detta, din första mening stämmer ibland och ibland inte.

/ SatanG

Lite väl bråttom?

Håller med dig.
Kan till viss del även hålla med om att det är två olika sidor där båda anser sig ha rätt.
Smutskastning kan man nog också säga att det är om någon påstår att man köpt sin fru.

/ SatanG

Jo man vill ju försvara sitt eget beslut för självkänslans skull.

Ja i vissa fall är det nog så och vissa försvarar nog sitt beslut för att de håller så förbannat hårt i sina stålar och är rädd att bli lurad.
Men som sagt, varför göra sån big deal av det hela. Ska man stå för allt och inget kommer tillbaka så var det nog inte rätt från början. Borde inte handla om några större belopp man mister, mindre än om man gifter sig med gäster i Sverige. Har man inte fullt förtroende för sin partner bör man hoppa över bröllopet.

/ SatanG

Hur och var nedvärderar jag dig i den kommentaren?

Och sen, ett äktenskap är inte ett skepp. Om du tycker det är en bra jämförelse, så har jag nog fått rätt intryck av dig iaf.

Sen får du nog acceptera att folk gör annorlunda val än vad du gör. Varför är det så viktigt för dig att "styra i relationen"? Eller iaf att säga att du gör det? Du framstår ju som galet kontrollerande. Som när du skrev ovan att om kvinnan valt en västerländsk man så ska hon minsann anpassa sig till västerländsk kultur. I vanlig anda gäller givetvis inte det motsatta.....

Citera gärna var jag kallar dig en elak skitstövel, för hur jag tolkar saker vet du inget om. Vill du veta hur jag tolkar saker, så fråga gärna. Men tolka inte i mitt namn.

Sen till en tidigare ställd fråga, är du skild? Du behöver givetvis inte svara, men det skulle vara intressant att veta.
Känner inte att jag behöver försvara eller förklara mig här. Vill du inte förstå så är det upp till dig.

Tillbaka
Topp