Sindsod

Nej, det får det bli när vi kommer hem å stålarna är slut;)
Nu är det ju så att jag inte har obegränsat med pengar, om så va fallet skulle jag redan bo i Thailand.

Har väldigt stor respekt för pengar springer inte i Th å flashar å dricksar till höger å vänster, men en liten fest när vi kommer ner skulle jag aldrig snåla med;)

Vi får allt frågan om hjälp med pengar från frugans kusiner och en del vänner till henne så gott som varje vecka.

Där blir det stopp från frugan, ni får jobba å spara så är det för oss säger hon:)
150 pers 150 kuverts x 100 tb= 15000tb
Rich man ;):rolleyes:

Vilken tur jag har som har svärmor i Sverige, skojade med henne och sa, i Sverige är det brudens föräldrar som står för fiolerna vid giftermål hon bara skrattade:)

Vi gifte oss borgerligt och stod själva för festen;)

Vi har också registrerat vårt partnerskap i Thailand, betalade även där för ett megaparty;)fast det tycker jag vi gör varje gång vi kommer till byn:D:D:rolleyes:

Nu är det ett herrans trafik på line och Messenger tydligen nått stort på gång när vi skall ner och inviga huset nästa vecka, frugan pratar 150 personer:eek:

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen 555555:):):):)

En intressant tråd där vi faktiskt verkar vara överens om två saker i alla fall. Att betala en sinsod på närmare en miljon till någon man känt ett par veckor är ingen vidare ide men att lägga upp en sinsod som man får tillbaka är OK. Spannet däremellan är givetvis rätt stort och jag vet inte riktigt själv var jag skulle ställt mig då frågan aldrig uppstod.

Då jag flyttade till Thailand fanns det mig veterligen inga Thaiforum, i alla fall inga jag kände till, och jag kände inga Faranger som kunde komma med bra eller mindre bra råd. Och kanske lika bra det. Svärmor förklarade hur det hela skulle gå till och hon hämtade ut 400,000 som lades upp till allmän beskådan. Denna summa motsvarar väl runt 1 miljon idag och det skulle jag inte haft på den tiden. Bröllopet blev en riktig vinstaffär då mina föräldrar pytsade in vad de uppskattade att ett bröllop i Sverige skulle kostat och dessutom kom en hel del släktingar från Sverige, dåvarande ägaren av vårt företag, svärfars högre officerare mm. Mycket bra affär faktiskt även om det givetvis inte var avsikten.

Det mer fascinerande i tråden är frågan om hur man hanterar kultur och sociala värderingar i ett blandförhållande. På vissa låter det som att den ena kulturen måste ge vika och på andra som att det skulle vara ett ständigt jämkande. Visst finns det extremfall med en tjej uppväxt i en isolerad, fattig by med 4-års skolgång men överlag så är ju den thailändska kulturen ganska välkomnande och anpassningsbar så det borde inte bli mer än en light-version av kulturkrocken. Jag har tagit till mig familjens större betydelse framförallt men jag kan inte se att någon av oss någonsin behövt ge upp något.

Nu har jag förmodligen haft en enklare resa än de flesta av er då jag och frugan båda var i 20-årsåldern när vi träffades och inga barn eller annat baggage. Frugan är dessutom enda barnet och uppväxt i en familj med hyfsad ekonomi och framförallt en väldigt progressiv mor. Utan att överdriva skulle jag vilja påstå att min bror haft väl så många kulturkrockar i sitt förhållande. Vi är uppväxta i en arbetarfamilj i en småstad och hans fru är från Stockholms öfvre sfärer. Diskussionerna runt det bröllopet var betydligt mer komplicerade är för oss :)

Jag vet inte om ni andra har hört den men jag hörde för några år sedan en djäkligt bra jämförelse på investeringar och kvinnor från en affärsman.

Jag kommer inte riktigt ihåg kontexten men det hela gick ut på att en sämre investering än en vacker kvinna får man leta efter, hon kommer garanterat att förlora i skönhet för varje år som går till skillnad från konstverk och guld som bara stiger i värde.

Har redan börjat flytta till lugnare fonder:rolleyes:
Hahaha...
Jag tog ju ett beslut att innan Juli ha lagt stålarna på lugna fonder...
Efter en vecka i början av Juli var det lugnt och skönt, börsen steg men inte fonderna och jag funderade lite..
Kanske denna sommar blir en bra sommar i alla fall..??
Bytte tillbaka till lite mera risk på allting i stort sätt...
Pang sa det bara...
Hann ju inte ens dra upp gylfen innan man stod där med brallorna i knävecket... Hahahaha...
Men om det återhämtar sig lite till bara nu sista veckan i Augusti så är jag tillbaka..
Och då ska jag kliva av helt och invänta vintern...?? Kanske... Hahaha...

Ja då får man vara bra säker. Snacka om hög risk.
Jag gör det då o då men som du vet @Janne på börsen kan man aldrig vara 100% säker det har gått ibland o ibland fel. Hade jag alltid kunna pricka rätt då skulle jag vara mycket rikare än jag är idag. Men jag lägger mycket tid på vad jag gör på börsena runt om i världen detta är ingen hobby hos mig.:xmas_smiley::D

Senast redigerad av en moderator:
Jag gör det då o då men som du vet @Janne på börsen kan man aldrig vara 100% säker det har gått ibland o ibland fel. Hade jag alltid kunna pricka rätt då skulle jag vara mycket rikare än jag är idag. Men jag lägger mycket tid på vad jag gör på börsena runt om i världen detta är ingen hobby hos mig.:xmas_smiley::D
Ska man hålla på med börsen så måste man lägga mycket tid på det annars blir det ju rena lotteriet.
Personligen sitter jag bara med mycket korta stunder då och då när det ser ut som det gör nu.

Självklart ska man ha koll och lägga mycket tid men att blanka tycker jag verkar riskabelt i onödan. Men vet man vad man gör så.

En intressant tråd där vi faktiskt verkar vara överens om två saker i alla fall. Att betala en sinsod på närmare en miljon till någon man känt ett par veckor är ingen vidare ide men att lägga upp en sinsod som man får tillbaka är OK. Spannet däremellan är givetvis rätt stort och jag vet inte riktigt själv var jag skulle ställt mig då frågan aldrig uppstod.

Då jag flyttade till Thailand fanns det mig veterligen inga Thaiforum, i alla fall inga jag kände till, och jag kände inga Faranger som kunde komma med bra eller mindre bra råd. Och kanske lika bra det. Svärmor förklarade hur det hela skulle gå till och hon hämtade ut 400,000 som lades upp till allmän beskådan. Denna summa motsvarar väl runt 1 miljon idag och det skulle jag inte haft på den tiden. Bröllopet blev en riktig vinstaffär då mina föräldrar pytsade in vad de uppskattade att ett bröllop i Sverige skulle kostat och dessutom kom en hel del släktingar från Sverige, dåvarande ägaren av vårt företag, svärfars högre officerare mm. Mycket bra affär faktiskt även om det givetvis inte var avsikten.

Det mer fascinerande i tråden är frågan om hur man hanterar kultur och sociala värderingar i ett blandförhållande. På vissa låter det som att den ena kulturen måste ge vika och på andra som att det skulle vara ett ständigt jämkande. Visst finns det extremfall med en tjej uppväxt i en isolerad, fattig by med 4-års skolgång men överlag så är ju den thailändska kulturen ganska välkomnande och anpassningsbar så det borde inte bli mer än en light-version av kulturkrocken. Jag har tagit till mig familjens större betydelse framförallt men jag kan inte se att någon av oss någonsin behövt ge upp något.

Nu har jag förmodligen haft en enklare resa än de flesta av er då jag och frugan båda var i 20-årsåldern när vi träffades och inga barn eller annat baggage. Frugan är dessutom enda barnet och uppväxt i en familj med hyfsad ekonomi och framförallt en väldigt progressiv mor. Utan att överdriva skulle jag vilja påstå att min bror haft väl så många kulturkrockar i sitt förhållande. Vi är uppväxta i en arbetarfamilj i en småstad och hans fru är från Stockholms öfvre sfärer. Diskussionerna runt det bröllopet var betydligt mer komplicerade är för oss :)

Jag har också funderat lite på vad det är som gör att vissa envisas med att det måste vara ena eller andra kulturen som alltid ska gälla. Jag har ytterst sällan sett någon direkt kulturkrock mellan mig och frugan utan vi försöker ta det bästa från bägge. Vad det gäller våran sinsod är det enligt mig ett ganska bra exempel där jag respekterar deras tradition och de respekterar min genom återlämning av det mesta. Hur vi faranger ställer oss till andras kulturer tror jag vilket umgänge och historia man ligger inne med samt hur mycket negativt man hör runt stenbordet samt diverse websajter. Jag ligger själv inne med en ganska gedigen erfarenhet i barmiljö och då var jag rejält mer negativ och "på min vakt" mot att ev. bli blåst eller lurad, om det har med miljön eller om det var pga yngre ålder vet jag inte. I vissa fall kanske det även har med ekonomi att göra, jag har sett flera fall där det tydligt är den som betalar som är "The shot caller" s.a.s.

/ SatanG

Senast ändrad:
Självklart ska man ha koll och lägga mycket tid men att blanka tycker jag verkar riskabelt i onödan. Men vet man vad man gör så.
jag håller med dig till 100% @Janne .Jag har både utbildning o kunnskap i detta MEN jag skulle aldrig rekommendera detta till någon varken på detta forum eller till någon annan den tiden är slut jag har slutat att jobba är ju pensioner vet du. :rolleyes:Men ibland tycker jag om lite "Action" :wai:

Senast redigerad av en moderator:
Sinsoden ska väl bl.a visa att mannen har viss ekonomisk styrka och förmåga att bidra till familjens försörjning.

Många av föräldrarna är ju också ekonomiskt beroende av sina barn för sin försörjning.
I mitt fall så blir det ekonomiskt knapert för föräldrarna om dottern drar till Sverige. Hon tjänar ca 20000 baht per månad och jag tror hon bidrar med en stor del till hushållet. Mamman har ingen inkomst. Kanske dom inte vill släppa henne överhuvudtaget, därav hög Sinsod??

Jag har också funderat lite på vad det är som gör att vissa envisas med att det måste vara ena eller andra kulturen som alltid ska gälla. Jag har ytterst sällan sett någon direkt kulturkrock mellan mig och frugan utan vi försöker ta det bästa från bägge. Vad det gäller våran sinsod är det enligt mig ett ganska bra exempel där jag respekterar deras tradition och de respekterar min genom återlämning av det mesta. Hur vi faranger ställer oss till andras kulturer tror jag vilket umgänge och historia man ligger inne med samt hur mycket negativt man hör runt stenbordet samt diverse websajter. Jag ligger själv inne med en ganska gedigen erfarenhet i barmiljö och då var jag rejält mer negativ och "på min vakt" mot att ev. bli blåst eller lurad, om det har med miljön eller om det var pga yngre ålder vet jag inte. I vissa fall kanske det även har med ekonomi att göra, jag har sett flera fall där det tydligt är den som betalar som är "The shot caller" s.a.s.

/ SatanG

Visst finns det kulturella skillnader mellan Thailand och Sverige! Den som har stört mig mest är hedern som måste skyddas till varje pris. Detta får stora konsekvenser i vardagen, dock inte i relationen med min fru. Inom familjen är detta sällan ett problem.

Visst finns det också skillnad i könsroller, arbetsfördelning, syn på sex och nakenhet samt mat och religion. Dessa stör mig dock mindre och går ofta att kompromissa bort. De har nog oftast med utbildning och ekonomi att göra så jag kan tänka mig det är skillnad beroende på var man hittat sin partner. Det är ju precis samma problem om man väljer en svensk partner från en annan samhällsklass.

Men om man tror att ens partner försöker lura av en pengar så har man nog en såpass trasig relation att den aldrig kommer att ha förutsättningar för att bli bra. Däremot kan det behövas lite information om ekonomi för dem som aldrig hanterat pengar.

I mitt fall så blir det ekonomiskt knapert för föräldrarna om dottern drar till Sverige. Hon tjänar ca 20000 baht per månad och jag tror hon bidrar med en stor del till hushållet. Mamman har ingen inkomst. Kanske dom inte vill släppa henne överhuvudtaget, därav hög Sinsod??
Hon har ju en bra lön i Thailändska mått dom har det nog allt annat än knapert.
Du kan inte tänka Svenskt det kanske låter knapert i Sverige här nere låter det mer som en bra inkomst.
Skall hon flytta till Sverige så får nog du stå för dom 20.000 baht i månaden.

/ SatanG
Det jag säger är att man ska inte ta till sig saker man inte gillar bara för att det påstås vara kultur.
Tycker man att det är ok att skänka en stor summa pengar till föräldrarna för att få äran att gifta sig med deras dotter så ska man givetvis göra det.
Men här som i TS fall så var han ju inte alls pigg på det och då ska han givetvis inte göra det.

Jag anser att snacket om att man minsann ska ta seden dit man kommer är rent löjligt i vårt fall, vi belastar inte Thailand ett dugg, previs tvärtom. Så varför ska vi då gå med på en massa onödiga dumheter bara för att nån säger att det är kultur?

Den dagen jag blir behandlad och får samma rättigheter som Thai så ska jag ta en ny funderare på detta....

Om det är nåt man har lärt sig av trådarna här så är det att hålla sig långt bort från familj och byar om man inte vill bli utnyttjad och få en massa problem.

Tillbaka
Topp