S
Sir One
Gäst
Kanske att man borde an en ny tråd nu när jag berättar lite kort om Albanien?"Bond " sa:Berätta gärna mer om Albanien![]()
Albanien är abslolut värt ett besök och jag ska delge er en del. så gott jag kan då läsbrillorna ligger kvar på hotellrummet...
Min avsikt var att resa dit för att se landet innan den stora turistströmmen sätter igång, något jag är säker på kommer att ske.
Jag bokade ett hotell på Kurfu i Grekland i 14 dagar för med avsikten att ta båten till Saranda i Albaninen. Efter en 25 minuter lång båtresa satte jag fötterna för sförsta gången i detta land som tidigare varit hermetiskt tillslutet av den tidigare regimen.
Lätt packning innebar att jag snabbt var framme vid tullen och efter en stämpel i passet kunde jag kliva ut i den 40 gradiga värmen.
Utan en enda aning om var jag skulle bo knatade jag iväg och efter fem minuter började hotellen dyka upp. Jag gjorde nu misstaget att inte fråga efter priser på fler ställen utan tog ett, som jag tyckte var billigt för 45 euro per natt. Ett par dagar senare checkade jag in på ett annat för 25 euro. AC och kyl på rummet ingick.
Jag fick snabbt kontakt med Nick, var syrra ägde stället och kom överens med honom om sight seeing dagen efter. Bilen, med honom som chaffis betalade jag 50 euro för.
Albaninen är fattigt men rent och med en fantastisk natur. Vi körde till "the blue eye", ett artetiskt vattenhål. Att det är artetiskt innebär att vatten strömmar upp ur underjorden i en källa, dittryckt av vattenströmmar i de omkringliggande bergen. Snacka om ett blått hål! Källan lär vara 40 m. djup och vattnet, som är kallt och drickbart, flödar sen vidare i en flod och uti havet. Vattnet, som är kristallklart och rent hade räckt för hela Albaniens befolkning.
Mer kommer straxt när jag redigerat ett par bilder...