Då skall jag förklara för dig som uppenbarligen är okunnig, Svensk pension är intjänad i Sverige och kommer ALLTID att beskattas i Sverige. Det fungerar på detta sätt, En Svensk pensionär betalar säg 20 % på sin pension som är ex ca 20k sek , Om denna pension skulle beskattats i Thai så skulle det beloppet beskattas med 15 % i Thailändsk skatt, efterssom Thailand har ett avtal om dubbelsbeskattning med mängder av länder så kommer de som betalar ( i detta fall) i hemlandet ej att kunna beskattas vidare i Thai då hen redan har betalat mer än Thaiskatten skulle blivit av aktuellt belopp . Skulle jag ha en pension på kanske 30k och endast betala 15 k sek i Sverige så har ju Thai möjlighet att beskatta upp till den skatteprocent som är aktuellt för just 30 sek .. detta stämmer ganska bara, säkert någon som "vet bättre" här, men i stort så fungerar det på detta sätt, så lägg nu ner. Vi som vistas här är ganska trygga i detta med beskattning av våra inkomster. Dessutom så kommer Thamyndigheterna inte att mäkta hålla koll på allt detta.
Beträffande att vara skriven i landet, många har en adress och en gul husbok, den är min adress i landet, och hindrar mig inte att fö. vara skriven var jag vill i världen ,