Skatteregler

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
V

vulcan

Gäst
Tänker vid pesioneringen bosätta mig i Thailand med min flickvän. Nu undrar jag om någon vet vilka regler som gäller för att ta ut pensionen i Thailand och hur den beskattas.

Tack på förhand
 
vi har en medlem som kallar sig thaikonsult och han kan absolut svara på detta. skriv gärna ett pm till honom om han inte svarar inom några dagar. på pm brukar han svara väldigt snabbt.

lycka till
marianne
 
Pensionär bosatt utanför EU/EES och Schweiz
För att du ska få ålderspension från Sverige från och med den månad du önskar krävs det att du minst samma månad lämnar in din ansökan. Dock bör du lämna in din ansökan i god tid, minst sex månader innan du vill ha pension, för att Försäkringskassan ska kunna bevilja dig pension från den tidpunkt du önskar

Om du bor i något av länderna som Sverige har bilateral konvention med, kan du ansöka om din svenska ålderspension hos pensionsmyndigheten i ditt bosättningsland. De skickar då vidare ansökan till Sverige.

Om du bor utanför både konventionsländerna och EU/EES området ska du ansöka om svensk ålderspension på svensk ansökningsblankett. Den kan du ladda ner direkt här på webbplatsen eller beställa via telefon till:
Försäkringskassan, Utlandsärenden,
telefonnummer +46 498 200 700 eller e-post.

Tänk på att bifoga ett levnadsintyg tillsammans med den svenska ansökningsblanketten.

Läs mer om pension under rubriken "Pension".

Om rätten till pension utanför EU/EES och Schweiz
Var du än bor har du rätt till den inkomstbaserade pensionen dvs. inkomstpension, tilläggspension och premiepension som du har tjänat in i Sverige.

Om du har flyttat och bor utanför EU har du inte rätt till garantipension. Det finns dock ett undantag. Du som omfattas av konventionen om social trygghet mellan Sverige och något annat land kan ibland ha rätt till garantipension vid bosättning och vistelse i det landet.

Läs vidare här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands

http://www.skatteverket.se/download/18. ... .pdf Är länken till skatten.

Går jättebra att ta ut sin pension i Thailand och skatten är i dagsläget 25%.

Mvh Thaikonsult
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp