Skilsmässa - mindre stora eller jätteproblem

Jag håller absolut med om att det svinas från båda hållen. Däremot tror jag det finns en kulturskillnad i på vilket sätt. Jag tror att det anses mer okej för kvinnan att skinna mannen ekonomiskt vid en skilsmässa. Mitt ex är t.ex. mycket rikare än mig, hon har en förmögen släkt, men ändå blev hon uppmuntad av sina vänner, sin släkt och av samhället att skinna mig så mycket som möjligt. Även bland mina vänner och bekanta ser jag samma sak. Jag har aldrig upplevt att en man har talat om att han gått ekonomiskt stärkt ur en skilsmässa. Det förekommer säkert men ingen vill säga det eftersom då skulle mannen betraktas som snål och girig. Kvinnan anses på något sätt alltid ha varit den svagare parten i äktenskapet och då höjer ingen på ögonbrynen om hon säger att hon lyckades skinna mannen. "Han var säkert elak mot henne så det var rätt åt honom", "hon har säkert offrat sin karriär för att vara hemma med barnen" är sannolikt tankar som uppkommer hos omgivningen.
Så kan det säkert vara.
Men, som sagt, det finns nog (minst) 2 sidor av myntet i de flesta fall.

... "hon har säkert offrat sin karriär för att vara hemma med barnen" är sannolikt tankar som uppkommer hos omgivningen.

Ja, det är ju för dj..t att vi skall tvingas till att skaffas barn. Sedan skall vi dessutom behöva uppfostra och umgås med dem. Tänk vad lycklig den är, som på ålderns höst får leva ensam utan barn och barnbarn - att bli kramad av en treåring saknar ju helt värde. Ren lycka att fira julen ensam och kunna sitta och tänka på den fina karriär man gjorde. :xmas_smiley:

Tillbaka
Topp