Skimning

Sa till kärringshelvetesskrället att nu är det bara få lite mer uppgifter imorgon så kan polisen fixa så vi ser vem som tagit ut pengarna genom kameraövervakning. Då kröp det fram att hon tagit pengarna och lånat ut. Trodde jag skulle bli arg. Skiter i pengarna. Ser mig inte som snål, betalar bra dricks om maten är god och gaddierna på golfbanan är alltid glada. Däremot är jag alltid förbannad på farangpriser.
Tur man är anonym på forumet ;)
Då ljög hon ju. Bland det värsta jag vet när någon närstående ljuger för en :thumbsdown:
Anonym? Du bor väl inte långt ifrån mig i Bang Saray? :)

Sa till kärringshelvetesskrället att nu är det bara få lite mer uppgifter imorgon så kan polisen fixa så vi ser vem som tagit ut pengarna genom kameraövervakning. Då kröp det fram att hon tagit pengarna och lånat ut. Trodde jag skulle bli arg så hon ljög. Skiter i pengarna. Ser mig inte som snål, betalar bra dricks om maten är god och gaddierna på golfbanan är alltid glada. Däremot är jag alltid förbannad på farangpriser. Taxin hit från Bangkok kostade säkert tredubbla än det borde till ex.
Jobbigt när det ljugs.
Skimming har nog blivit ovanligare pga att i dagens läge är det ju moderna elektroniska betalmaskiner, var nog vanligare förr när man drog manuellt med ett kopieringsark, då fick ju butiksägaren se hela kortet och all info dom behöver. Tror inte dom ser all info idag vissa siffror kommer som **** på skärmen samma dom 3-4 siffrorna på baksidan syns inte.

Jobbigt när det ljugs.
Skimming har nog blivit ovanligare pga att i dagens läge är det ju moderna elektroniska betalmaskiner, var nog vanligare förr när man drog manuellt med ett kopieringsark, då fick ju butiksägaren se hela kortet och all info dom behöver. Tror inte dom ser all info idag vissa siffror kommer som **** på skärmen samma dom 3-4 siffrorna på baksidan syns inte.

Ja nu har kärringa viftat med sin handväska och blivit skimmad den 18 och 20de båda gångerna försvann 20 000bath. Troligtvis på matmarknaden, Upptäckte detta i morse då hennes kortkredit inte stämde. Är pengarna borta för alltid eller finns det någon försäkring med kortet?
Ringde och spärrade givetvis men är det skimmad så har de väl tjuven massa uppgifter om henne:(
Här i Thailand, eller i Swedistan ?? I Swedistan kan banken ev. hjälpa dig samt hemförsäkring kan i vissa fall täcka detta

Inte riktigt skimming som jag tänker mig då man måste fysiskt stjäla kortet med gällande det ena.
Från din länk om dem 2 vanligaste tillgångssätten

Enligt polisens bedrägeriexpert Jan Olsson finns det två bedrägerimetoder som är de allra vanligaste.

"– När det gäller kort så är det antagligen så att man använder kortet för att köpa saker på nätet, det är det absolut vanligaste, säger han och fortsätter han.
Tittar man på det fysiska kortet i en bankomat eller så vidare handlar det om att man begår nåt som kallas ”shoulder surfing”, att de kriminella tittar och ser viken kod du slår in när du använder ditt kort. Därefter stjäl de kortet när du har det i din ficka eller i plånboken och går till en bankomat och tömmer det. "

Jag fortsätter använda mitt kort här nere, mina köp betalas inte föränns den 9 varje månad, så har tid att stoppa ett köp.
Enda gången någon har tagit pengar och vägrat betala tillbaks så var det KLM.
Jag bokade buissnes, kom till flygplatsen fick en ekonomi.
Dom krångla och betalade inte tillbaka efter ett tag tröttna jag på att försöka gå via dom så gick via kasikorn som jag hade på den tiden.
Dom var väldigt hjälpsamma, lämna det åt oss så ordnar vi det, inom 24h var pengarna tillbaks.

Sen har artikeln några år på nacken, den var inte riktigt ny, tycker det hänt enormt mycket i kortutvecklingen här nere och dom senaste åren jag börjat använda kort mer i Thailand och har sällan kontanter.

Jag fortsätter använda mitt kort här nere, mina köp betalas inte föränns den 9 varje månad, så har tid att stoppa ett köp.
Enda gången någon har tagit pengar och vägrat betala tillbaks så var det KLM.
Jag bokade buissnes, kom till flygplatsen fick en ekonomi.
Dom krångla och betalade inte tillbaka efter ett tag tröttna jag på att försöka gå via dom så gick via kasikorn som jag hade på den tiden.
Dom var väldigt hjälpsamma, lämna det åt oss så ordnar vi det, inom 24h var pengarna tillbaks.
Har också fått bra hjälp av min bank i Sverige när det hänt grejor. 2005 var vi i USA och det blev strul med hyrbilen och vi fick byta bil på ett annat kontor. Något gick snett och hyran för första bilen tickade på. Blev några samtal till USA men när jag inte lyckades så hjälpte banken mig. Informerade såklart banken från första dagen då jag upptäckte problemet. Fick tillbaka varenda krona :thumbsup:

Promptpay motsvarar ju swish här nere och börjar bli vanligare bland småbutiker och lokal hemkörning.
Många gånger hänger dom lokala leverantörerna bara maten på grinden hemma vid hemkörning och skickar qr kod eller nummer till promptpay på Line.
Visst är det smidigt med kontantfritt ibland :)

Sa till kärringshelvetesskrället att nu är det bara få lite mer uppgifter imorgon så kan polisen fixa så vi ser vem som tagit ut pengarna genom kameraövervakning. Då kröp det fram att hon tagit pengarna och lånat ut. Trodde jag skulle bli arg så hon ljög. Skiter i pengarna. Ser mig inte som snål, betalar bra dricks om maten är god och gaddierna på golfbanan är alltid glada. Däremot är jag alltid förbannad på farangpriser. Taxin hit från Bangkok kostade säkert tredubbla än det borde till ex.

Men herregud….

Lögner och falskhet är det värsta jag vet. Hade det varit min kärring hade hon åkt ut med huvudet före…..

Tillbaka
Topp