Skördetider

P

Pjodd

Gäst
Ja då fick vi hem riset idag. Vi fick låna grannens tomt till att torka riset då de är inte hemma. Strax över 7 ton enligt skördetröskan. Tycker det är ascoolt av en pensionär (pappan) att kamma hem detta själv (naturligtvis med inhyrd personal om ngn skulle vara petig). Själv har jag inte lyckats med 1kg tomater:eek:

Ris.jpg

Undrar hur mycket ris en thai käkar egentligen...o_O En liten nätt hemmafru? En grovarbetare?
Jag tycker dom ligger risigt till mest hela tiden. ;) Allvarligt, dom käkar ofta precis som filippinarna här ombord. Så det måste bli en hel del varje dag, dom påstår dessutom på fullt allvar att man inte blir mätt på potatis. :rolleyes:

Frugan äter faktiskt ganska mycket ris hemma, både khao niao och vanligt.

Frugan är ute och hjälper systrar och svågrar med skörden. Här har dom haft otur, mycket liggsäd och ännu för blött för skördetröska och dessutom börjar det bli bråttom. Axen börjar släppa säd och hela klabbet måste skäras för hand... Dom har nog att göra en vecka.

Frugan är ute och hjälper systrar och svågrar med skörden. Här har dom haft otur, mycket liggsäd och ännu för blött för skördetröska och dessutom börjar det bli bråttom. Axen börjar släppa säd och hela klabbet måste skäras för hand... Dom har nog att göra en vecka.

Aj aj, tråkigt att höra

Visade sig att "farsan" kammade hem 6 ton av khao njao idag. Det ligger på annans tomt, hmm... Han är en mystisk varelse.

Jag har en fråga till er forumvänner. Det är idag hopplöst att få tag på arbetskraft då alla håller på med skörden. Farsan sliter själv med att sprida ut högarna till tunnare strängar så det kan torka.
Frågan lyder: Är risken stor om jag hjälper honom med arbetet att jag riskerar att bli torsk att arbeta utan WP? Detta arbete är utan tvekan ett jobb som en Thai kan utföra, men med brist på arbetskraft och att inte ge gubben en hjärtinfarkt så kanske jag kan hjälpa till? Vad tror ni? Ni som känner till mig vet att min familj inte består av "bonnatöser", utan en familj med jobb inom både polis och Amphue.

Visade sig att "farsan" kammade hem 6 ton av khao njao idag. Det ligger på annans tomt, hmm... Han är en mystisk varelse.

Jag har en fråga till er forumvänner. Det är idag hopplöst att få tag på arbetskraft då alla håller på med skörden. Farsan sliter själv med att sprida ut högarna till tunnare strängar så det kan torka.
Frågan lyder: Är risken stor om jag hjälper honom med arbetet att jag riskerar att bli torsk att arbeta utan WP? Detta arbete är utan tvekan ett jobb som en Thai kan utföra, men med brist på arbetskraft och att inte ge gubben en hjärtinfarkt så kanske jag kan hjälpa till? Vad tror ni? Ni som känner till mig vet att min familj inte består av "bonnatöser", utan en familj med jobb inom både polis och Amphue.
Tar du inte betalt och hjälper till inom familjen är det nog lugnt ...

Tror det också @Janne , ville bara kolla med er andra. Vill juh inte hamna i en situation där jag blir utvisad o måste flytta "hem" igen:p

Ok. När man svettas från varenda por på kroppen då är man varm... Till och med ovansidan på handflatan (vad det heter). Om jag skulle göra detta för pengar så hade jag gått back! Jobbade i sammanlagt 4 timmar på 2 dagar. Det skulle ge mig en lön på 150B (300B om dagen baserat på 8 timmars arbetsdag ger 150B på 4 timmar).

Utgifter:
80B 8st mineralvatten för 10B styck (bara under arbetspassen)
20B en påse elektrolyt (minneraler o sånt). Priset är uppskattat då jag inte vet riktigt vad det kostar.
70B (2x35B) för lunch
Solhatten jag köpte är försumbar då avskrivningstiden är lång (kan användas på flera jobb)

Det är 170B i utgifter (bara under arbetspasset) med en inkomst på 150:eek:

Nä fy farao för att jobba för pengar här, när jag gör 1200B/tim hemma (dessutom 10 timmar per dag utan problem) och svettas lika mycket på en månad som på en timme här. Nu jobbade jag inte för pengarna som ni säkert vet men kul att räkna lite.

Tillbaka
Topp