Slåtterlie

Birger

Nedtystad
Jag behöver en kratta och en lie till mitt arbete med tomten. Kratta är ju inget problem, men lie? Jag har inte hittat nån i affärerna och ingen jag pratat med känner igen redskapet. Nån som vet nåt?

Har heller inte sett en lie i Th. Använde den då jag var ung,min morfar var en hejare på att slå med den.
Thai använder ett böjt redskap, ser ut som en måne i nedan,med ett långt skaft, då dom har högt gräs.

Har heller inte sett en lie i Th. Använde den då jag var ung,min morfar var en hejare på att slå med den.
Thai använder ett böjt redskap, ser ut som en måne i nedan,med ett långt skaft, då dom har högt gräs.
Jo du har ju som en skära och eller machetes ... lie har jag inte sett i Thailand.

Man borde kunna få något liknande tillverkat av en smed som gör machetes. Det finns ju hantverkare i Thailand.

Jag behöver en kratta och en lie till mitt arbete med tomten. Kratta är ju inget problem, men lie? Jag har inte hittat nån i affärerna och ingen jag pratat med känner igen redskapet. Nån som vet nåt?

Det fins liar i Thailand också, men det är nog lite klurigt att hitta. :) Det heter iaf [thai]เคียวด้ามยาว[/thai], [trans]kiow[ton]M[/ton] daam[ton]F[/ton] jaaw[ton]M[/ton][/trans], på thailändska. Här har du wikipediasidan på thailändska som du kan skriva ut och visa så kanske de kan beställa hem åt dig om inte annat:
https://th.wikipedia.org/wiki/เคียวด้ามยาว

Annars skulle jag föreslå att kolla upp järndistriktet ์Namphi i Uttaradit-provinsen. De har mycket knivar och andra stålprodukter.

Jag har dykt lite djupare in i det här med att skaffa en lie nu. :-)

Vi hittade en tillverkare i en annat järndistrikt, Aranyik, utanför Ayutthaya som sa att de kunde göra en lie åt mig och skicka med posten.

Jag tänkte att vi har ju vägarna förbi ibland, så vi chansade med att betala lie och porto för att se hur det skulle gå. De skulle tillverka den nästkommande Måndag och skicka den till oss efter det, men det drog ut på tiden och de slutade besvara våra telefonsamtal så efter 2 månader när vi hade vägarna förbi så passade vi på att göra ett återbesök.

De kom med den patetiska förklaringen att de hade installerat om telefonen och glömt bort oss och lovade att de skulle skicka den nästkommande vecka.

Vi tänkte att det mycket väl kan bli samma situation igen, så vi åkte till polisstationen och frågade om råd. De ringde upp tillverkaren, så snart de hade fått klart för sig situationen, och bad dem komma och redogöra för planen igen tillsammans.

Det var uppenbart att kvinnan som kom skämdes av att få förklara sig i polisens närvaro, och hon frågade vad vi ville göra åt saken. Så vi sa bara att vi ville vara säkra på att verkligen få lien, och då föreslog hon att vi kunde få tillbaka pengarna istället. Så det blev så istället eftersom vi tänkte att det var risk för att de skulle slarva sig ur situationen så snabbt som möjligt och leverera en dålig lie, och hon åkte iväg och hämtade pengarna åt oss. Jag tror dock säkert att man kan få tag på en lie hos någon av tillverkarna i Aranyik, men det är nog bra om man kan vara i närheten medans de jobbar med den och betala den i efterskott.

I mitt fall har jag dock valt att istället köpa själva kniven och skaftet där och sedan sätta ihop den med hjälp av delar från lokala hårdvarubutiker. Jag fick dock inte tag på så långt blad som jag hade tänkt mig, men jag tycker att den fungerar rätt bra ändå. Det kan faktiskt vara en fördel med kort knivblad också, med tanke på att grässtråna ofta är så kraftiga.

lie.webp

Hej

Skulle själv vilja ha en lie i Thailand men har aldrig sett en sådan någonstans under alla år, funderade ett tag på att ta med en ifrån Sverige, det blir ju lite skrymmande att ta med sig på flyget, ett alternativ är ju att ta med själva bladet som säljs löst i Sverige och fixa skaftet på plats i Thailand.

Mvh isan lover

Jag har sett lie i Thailand, hemma hos Ubon, tog med mig blad och orv ifrån Sverige på flyget. Jag slår like mycket gräs med lien på samma tid som frugan kör med grästrimmern.

Jag har dykt lite djupare in i det här med att skaffa en lie nu. :)

Vi hittade en tillverkare i en annat järndistrikt, Aranyik, utanför Ayutthaya som sa att de kunde göra en lie åt mig och skicka med posten.

Jag tänkte att vi har ju vägarna förbi ibland, så vi chansade med att betala lie och porto för att se hur det skulle gå. De skulle tillverka den nästkommande Måndag och skicka den till oss efter det, men det drog ut på tiden och de slutade besvara våra telefonsamtal så efter 2 månader när vi hade vägarna förbi så passade vi på att göra ett återbesök.

De kom med den patetiska förklaringen att de hade installerat om telefonen och glömt bort oss och lovade att de skulle skicka den nästkommande vecka.

Vi tänkte att det mycket väl kan bli samma situation igen, så vi åkte till polisstationen och frågade om råd. De ringde upp tillverkaren, så snart de hade fått klart för sig situationen, och bad dem komma och redogöra för planen igen tillsammans.

Det var uppenbart att kvinnan som kom skämdes av att få förklara sig i polisens närvaro, och hon frågade vad vi ville göra åt saken. Så vi sa bara att vi ville vara säkra på att verkligen få lien, och då föreslog hon att vi kunde få tillbaka pengarna istället. Så det blev så istället eftersom vi tänkte att det var risk för att de skulle slarva sig ur situationen så snabbt som möjligt och leverera en dålig lie, och hon åkte iväg och hämtade pengarna åt oss. Jag tror dock säkert att man kan få tag på en lie hos någon av tillverkarna i Aranyik, men det är nog bra om man kan vara i närheten medans de jobbar med den och betala den i efterskott.

I mitt fall har jag dock valt att istället köpa själva kniven och skaftet där och sedan sätta ihop den med hjälp av delar från lokala hårdvarubutiker. Jag fick dock inte tag på så långt blad som jag hade tänkt mig, men jag tycker att den fungerar rätt bra ändå. Det kan faktiskt vara en fördel med kort knivblad också, med tanke på att grässtråna ofta är så kraftiga.

lie.webp

En riktig lie skall vara smal som ett svärd annars går den inte igenom gräset.
Dessutom inte så krokig i spetsen. Styrkan i bladet ligger i att i bakkant skall det vara en liten vinklad kant uppåt på ca 5 mm. som ger stadga i bladet samt att den för med sig gräset till vänster om dig om du kan hantera detta redskap.
Tycker själv att den på bilden ser ut som en machetes på ett örve.

Senast ändrad:
En riktig lie skall vara smal som ett svärd annars går den inte igenom gräset.
Dessutom inte så krokig i spetsen. Styrkan i bladet ligger i att i bakkant skall det vara en liten vinklad kant uppåt på ca 5 mm. som ger stadga i bladet samt att den för med sig gräset till vänster om dig om du kan hantera detta redskap.
Tycker själv att den på bilden ser ut som en machetes på ett örve.

Det måste väl ändå uppenbart utifrån det jag har postat, för alla som har sett en lie, att det inte är en "riktig" lie? Dock har den det gemensamt med en riktig lie att den går genom gräset när man svingar den. :-)

Det måste väl ändå uppenbart utifrån det jag har postat, för alla som har sett en lie, att det inte är en "riktig" lie? Dock har den det gemensamt med en riktig lie att den går genom gräset när man svingar den. :)

Ja ja där delas våra uppfattningar.;):)
Själv skulle jag aldrig kunna få den du beskriver genom gräset

Senast ändrad:
Det fins liar i Thailand också, men det är nog lite klurigt att hitta. :) Det heter iaf [thai]เคียวด้ามยาว[/thai], [trans]kiow[ton]M[/ton] daam[ton]F[/ton] jaaw[ton]M[/ton][/trans], på thailändska. Här har du wikipediasidan på thailändska som du kan skriva ut och visa så kanske de kan beställa hem åt dig om inte annat:
https://th.wikipedia.org/wiki/เคียวด้ามยาว

Annars skulle jag föreslå att kolla upp järndistriktet ์Namphi i Uttaradit-provinsen. De har mycket knivar och andra stålprodukter.
Rakt översatt blir detta "Långt svart ögonbryn ".. om jag inte har helt fel ,frugan inte hemma just nu , skall fråga henne:)

Jag ver inte vad dagens "extrema flygsäkerhet" tycker om det, men jag tror det är väldigt svårt att få tag på ett blad som är ens i närheten så bra som det i Thailand. :)
Att lägga ett lieblad i en väska samt att kapa ett skaft i två delar kan inte vara problem , sen en baggis att sätta ihop skaftet till ursprunglig styrka ,tror det är fullt ut accepterat som incheckat bagage

Frugan kom just in , svärfar har en lie , kanske inte helt ovanligt

Jag ver inte vad dagens "extrema flygsäkerhet" tycker om det, men jag tror det är väldigt svårt att få tag på ett blad som är ens i närheten så bra som det i Thailand. :-)

Vad som gäller idag vet jag inte, var det ett par år sedan jag tog med mig lie? väl paketerad, checka in som vanligt, blir ombedd att gå vidare och lämna in lien på "skrymmande gods" inga problem, annars är det väl bara att läsa på flygbolagets hemsida vad som gäller.

Det är väl ingen som tar med ett lieblad i handbagaget?

Nu tror i vart fall jag att Du höjer tillverkarna av lieblad i Thailand lite väl högt, finns ingen fabrik, Du kan säkert hitta någon bysmed som kan snickra ihop ett blad, det finns 2 fabriker i Europa som tillverkar dessa, skulle dom vara sämre än bysmeden i Thailand??

Extra slasken 028.webp

Rakt översatt blir detta "Långt svart ögonbryn ".. om jag inte har helt fel ,frugan inte hemma just nu , skall fråga henne:)

Hehe. Underbart! [thai]คิ้วดำยาว[/thai] betyder så, och är nästan lika transkriberat. :)
[trans]kiow[ton]H[/ton] damm[ton]M[/ton] jaaw[ton]M[/ton][/trans]

Att lägga ett lieblad i en väska samt att kapa ett skaft i två delar kan inte vara problem , sen en baggis att sätta ihop skaftet till ursprunglig styrka ,tror det är fullt ut accepterat som incheckat bagage

Jo, men flygsäkerhet är ganska ologisk många gånger. Man hittar på en massa så att den stora massan tror att flygsäkerheten är höjd, men egentligen har det mest bara blivit krångligare. Så om folk tycker att det blir säkrare utan incheckade stora knivar så förbjuder man kanske det. Därav citattecknen. :-)

Japp, allt är inte logiskt ,precis som politik , djäkligt ologiskt :)

Tillbaka
Topp