Solpaneler på gästhuset

Just det,

Det ser bra ut med luft under panelerna. Jag justerar vinkeln 12 ggr per år ocsvättar den ibland

Visst blir det optimalt att ha justerbar vinkel, men jag vågar inte krångla till det något. Känns som det är lätt att få det lite mer vindkänsligt och större risk att belastningen på taket blir större. Jag har inte tittat på hur mycket jag skulle tjäna på det heller.

Just tvättningen funderar jag lite på hur ofta man får göra. Mest då om fåglarna kommer att skita ner. De sitter inte så mycket på taket mera på träden i närheten. Eventuellt har jag funderat på något som gör det obehagligt för fåglarna att sitta där. Det jag har sett om solpaneler är ju skuggning som är problemet, men inte att fågelskit ska vara något problem.

Visst blir det optimalt att ha justerbar vinkel, men jag vågar inte krångla till det något. Känns som det är lätt att få det lite mer vindkänsligt och större risk att belastningen på taket blir större. Jag har inte tittat på hur mycket jag skulle tjäna på det heller.

Just tvättningen funderar jag lite på hur ofta man får göra. Mest då om fåglarna kommer att skita ner. De sitter inte så mycket på taket mera på träden i närheten. Eventuellt har jag funderat på något som gör det obehagligt för fåglarna att sitta där. Det jag har sett om solpaneler är ju skuggning som är problemet, men inte att fågelskit ska vara något problem.

Kolla om det finns något liknande dessa att köpa i Thailand, jag har monterat det på den övre kanten på mina paneler så kan inte duvjävlarna sitta där och lata sej och skita samtidigt.

Ja och man väljer själv sin spänning.

En amerikan här som bygger nytt kör US 110V i hela huset off-grid med solpaneler.
Orsaken är att han skeppade allt bohag i en container utan att förstå att övriga världen inte använder samma.

Men många sätter också en stabilisator i vägguttaget för att få rätt värden.
De som bor offside med enfas och långt ifrån en transformator får låg spänning.
Bara 170-180V under vissa tider.

Bara jobbigt om man måste byta ut något

Tror just vinkeln mot solen i Thailand som ligger närmare ekvatorn blir mindre viktig mot europa. Bara en fundering från min sida. Ni som vet får gärna svara

Tror just vinkeln mot solen i Thailand som ligger närmare ekvatorn blir mindre viktig mot europa. Bara en fundering från min sida. Ni som vet får gärna svara
Absolut riktigt, jag kollade upp dom optimala vinklarna för där vi har gäststugan för rätt länge sedan. Det var drygt 30 graders skillnad mellan när solståndet var högst och lägst. Absolut mycket bättre än i Europa. Och likaväl som det skiljer mellan norra och södra Sverige och norra och södra europa, skiljer det mellan norra och södra Thailand. Fast inte så stor skillnad i Thailand.

Det som är viktigast här i Thailand är att solen går upp och ner så att du har solen så många mer nyttiga timmar över horisonten under hela året. December eller juli har du många timmar du får ladda batterierna. Nu är det lite problematiskt när det regnar så pass mycket. Idag har det varit mulet i princip hela dagen. Fördelen med det är ju att våra AC har stått stilla hela dagen. Första gången sedan vi kom i september.

Absolut riktigt, jag kollade upp dom optimala vinklarna för där vi har gäststugan för rätt länge sedan. Det var drygt 30 graders skillnad mellan när solståndet var högst och lägst. Absolut mycket bättre än i Europa. Och likaväl som det skiljer mellan norra och södra Sverige och norra och södra europa, skiljer det mellan norra och södra Thailand. Fast inte så stor skillnad i Thailand.

Det som är viktigast här i Thailand är att solen går upp och ner så att du har solen så många mer nyttiga timmar över horisonten under hela året. December eller juli har du många timmar du får ladda batterierna. Nu är det lite problematiskt när det regnar så pass mycket. Idag har det varit mulet i princip hela dagen. Fördelen med det är ju att våra AC har stått stilla hela dagen. Första gången sedan vi kom i september.
Nackdelen blir ju att den mulnaste tiden är också den varmaste.
December till Feb när det är som klarast så blir det ju kyligt och iaf vi använde inte så mycket AC då, när vi är i huset i byn runt nyår önskar man många gånger att man haft värme istället vi den tiden på året, då har jag ofta på mig mjukisbyxor och en långärmad när jag sover om är lite mer norr över.
För våran del är det dom elsnålaste månaderna.

Har han vart i Thailand?
Han bor ju i Spanien och kom in på thaiforum för att snacka klimat.
Jo, "han" har varit flera gånger i Thailand och gillar speciellt kulturen. Litet för svettigt ibland.
När vi vägde för- och nackdelarna att bosätta sig i Thailand eller Kanarieöarna vägde språk,
sjukvård och skatt över till Teneriffas fördel. Sverige reser jag aldrig till.

Ja Thailand måste ju vara ett perfekt land för solpaneler. När solen skiner som mest och ger bäst kräm i solpanelerna så behövs mest energi. Mulet och solpanelerna inte ger så mycket är ofta ACn avstängd. I Sverige är det ju ofta motsatt.

Har inte elnätet i Thailand blivit stabilare?
I första huset var det problem för när fick spänningsfall låste car porten sig men det var 2014 typ.
Alla hus efter det har vi aldrig haft problem i nåt hus och har sällan vart strömavbrott dom sista 8 åren.

Det är väl inget problem bara att tvinna ihop två kablar från två olika uttag!
115x2=230.....
Vi har 230 V AC, enfas. Lyckligtvis behöver vi ingen AC. Varje hus får varsin fas: R,S,T,R,S,T....
Om många är samtidigt inkopplade går det ingen ström genom nolledaren.
En natt vaknade vi av att nolledare gått av. Det började blinka överallt och symaskinen startade.
Punkten mellan faserna drev så att några hus fick låg spänning och vi fick ca 400 Volt.
Vi fick full ersättning men försäkringsbolaget ville att jag vittnade då el-distributören försökte smita ifrån sitt ansvar.
Jag hade med mig en skiss som knäckte elbolagets advokater. Efter domen pratade jag och domaren om Björn Borg.

IMG_2796.webp

Nackdelen blir ju att den mulnaste tiden är också den varmaste.
December till Feb när det är som klarast så blir det ju kyligt och iaf vi använde inte så mycket AC då, när vi är i huset i byn runt nyår önskar man många gånger att man haft värme istället vi den tiden på året, då har jag ofta på mig mjukisbyxor och en långärmad när jag sover om är lite mer norr över.
För våran del är det dom elsnålaste månaderna.
Vi undviker Thailand under de varmaste månaderna. Frugan pratar om att bo i Thailand hela året, men jag trivs i Sverige under sommarn så hon får nog vara nere själv hela året.
Under torrtiden behöver vi mycket bevattning men det gör vi under dagtid. Så länge ingen är nere där då blir det ingen AC som går. För att batteriet ska motioneras så kommer jag möjligen att ställa så att det bara går att ladda ur till en lite högre spänning än när vi är där.
Det är mycket man får "känna av". Det är rätt enkelt att bedöma hur mycket energi man har att röra sig med när det är klart och fint. Men hur kommer det att bli när det är mulet och varmt?
Vi börjar med att känna oss för och observera. Eftersom det är ett gästhus så kan vi stå på sidan om och ha det svalt och skönt i det ordinarie huset.

Tillbaka
Topp