Ja ett spännande projekt i alla fall. Håll oss gärna uppdaterade
Det har varit dåligt med uppdateringar men nu får jag tummen ur. Det har hänt saker under tiden jag har varit tyst. Har prioriterat familjen under jul/nyårs helgerna och det gav mersmak. Har köpt in en del grejor som jag tagit i bruk en del av och en del har fått ligga till sig. Har bl.a köpt in Shelly energimätare som jag ska ha som effektvakter so att invertern ej överbelastas när man använder flera effektkrävande grejor samtidigt. Nu klarar invertern överbelastningar utan problem. Fast det är besvärligt att måsta återställa.
Nu är det ingen som använder gästhuset för övernattning. Utan vi använder det mest för att kyla drycker och oss själva när man håller på i trädgården. Vi förbrukar förutom till AC (dagtid) även en del ström till pumpar, kapar och svetsar. Pumpen för bevattning drar runt 3kW. Den går bra att köra med AC, men invertern blir rätt varm när man kört båda en längre tid. Kör man AC, pump och svets eller kap så slår invertern av.
Det enklaste vore att skaffa mer batteri för att lösa problemen med hög långtids förbrukning när det bor folk i gästhuset. Ett till 5 kW batteri kostar 38 000 baht. Jag gick en annan väg. Lyckas man överbelasta invertern måste man återställa den. Om jag minskar ner användningen av inverter och batteri borde det förbättra situationen.
Anläggningen jag har går att bygga ut med 5 invertrar och 7 batterier om jag minns rätt. Kostar en del. Snål som man är så gick jag en annan väg.
Varför inte bygga en anläggning till? Köpte en inverter 1,5kW, batteri 100A/24 V och 2 st. mindre solpaneler 400W/st.. De får bara driva kylen och en lampa till ett rum. Lätt att beräkna hur mycket energi som går åt. Mätte kylskåpets förbrukning, inte fullt 1,5kW per dygn. Lampan brinner knappast hela tiden, fast någon kan glömma att slå av den. Är det dåligt med sol några dagar räcker inte batteriets 2,5kWh till så många dagar. Men det återstår att se. Hittills har det inte varit så mulet att det har varit några problem att fylla på batteriet. Vad som händer under regnperioden blir roligt att se. Nu bor vi inte här under den perioden så för oss har det mindre betydelse.
Att installera grejorna gick på lite drygt 20 000 baht med installations material och pengar till de som hjälpte mig. Blev alltså billigare med 2,5 kWh i en ny anläggning med en 1,5 kW inverter. Nu stannar inte kylen vid överbelastning eller slut på batteri som tidigare. Har lyse i ett rum även om det är svart i de andra rummen.
Hur det fungerar i verkligheten efter att använt de två anläggningarna i mer än en månad kommer mera om.
Så här ser det ut när jag provkörde grejorna innan vi monterade.