Solpaneler på gästhuset

Kan man inte värma vatten med sol också? Krävs ju en ackumulatortank då i och för sig. En kompis här i Sverige har solpaneler för vatten på taket som han värmer upp en acktank med för att använda senare. Problemet som vanligt i Sverige är att när han behöver värmen/energin som mest är det som sämst effekt i panelerna men han duschar gratis hela somrarna :)
Känns inte som jag vill använda en ackumulatortank i Thailand. I varje fall inte för det här lilla huset där ingen kommer att befinna sig under långa tider. Det känns som en bra grogrund för legionella när det finns en primär och en sekundärsida av vatten. Vattnet befinner sig längre tid i sekundärsidan av en acktank där man inte riktigt har kontroll över temperaturen på någon av sidorna.

I en vanlig varmvattenberedare har du kontroll över temperaturen på ett helt annat sätt? (tror jag) Vet ganska lite om solfångare i Thailand.

Jag köpte en på Homepro och den startar och värmer även med lägre tryck, minns inte säkert vilket märke men kan ha vart MEX.
Har den i köket i huset där nere.
Jag gjorde ju dumheten att gå på en Stiebel då jag har två sådana redan och är nöjda med dom. Andra har haft billigare värmare men de har till stor del fått byta ut dom för att de slutat fungera.

Ska försöka att jämföra vilka som verkar klara låga tryck och då ska Mex vara med bland dessa. Kriterierna i det här fallet är både låga tryck och låg effekt. Få se var jag hamnar, har för närvarande ingen större brådska.

Jag gjorde ju dumheten att gå på en Stiebel då jag har två sådana redan och är nöjda med dom. Andra har haft billigare värmare men de har till stor del fått byta ut dom för att de slutat fungera.

Ska försöka att jämföra vilka som verkar klara låga tryck och då ska Mex vara med bland dessa. Kriterierna i det här fallet är både låga tryck och låg effekt. Få se var jag hamnar, har för närvarande ingen större brådska.
Lågt tryck och låg effekt hade jag för att säkringen skulle klara pga kopplad på samma som kyl/frys.

Nu har vår panel fyllt 25 år och och är vår bästa investering om vi bortser från våra värdepapperen i guld.

Ser bra ut. Det är just de sista minuterna som får mig tveksam. Behövs elektrisk energi när det är dåligt med sol är det inte riktigt optimalt i en off grid installation. Fast det är även nackdelen med det mesta i en off grid installation. Genomströmningsvärmaren är dock enklare att installera även om den också har nackdelar off grid.

Ser bra ut. Det är just de sista minuterna som får mig tveksam. Behövs elektrisk energi när det är dåligt med sol är det inte riktigt optimalt i en off grid installation. Fast det är även nackdelen med det mesta i en off grid installation. Genomströmningsvärmaren är dock enklare att installera även om den också har nackdelar off grid.
Om du tycker din lösning fungerar i det stora hela kan du väl investera i mer batteri kapacitet?

Om du tycker din lösning fungerar i det stora hela kan du väl investera i mer batteri kapacitet?
I det stora hela är jag ganska nöjd, det stämmer. Några svarta moln är att inte kunna köra varmvatten och AC samtidigt, och att hitta en genomströmningsvärmare som går på lågt tryck och låg effekt. Det sista är väl mera vattentryckets fel än solcellsanläggningens. Det första löser jag genom att hitta och installera en effektvakt. När jag har satt in en värmare så får vi se om det fungerar med den mänskliga "intelligensen" att slå av ac innan man badar med varmvatten!

Just nu är jag i observations mod. Jag vill ha klart för mig hur det fungerar över tid när det är regnperiod och torrperiod. Nu vet jag att det fungerar bra under dagtid att köra AC riktigt hårt tillsammans med allt annat utom varmvatten. Att köra AC för hårt under kväll och natt laddar ur batteriet. Så visst vet jag att det behövs mera batterikapacitet. Systemet är förberett att utökas med fyra batterier till så tekniskt är det inget problem. Men jag vill gärna vänta med det. Hur vi kommer att använda huset kommer väl att bestämma till sist. Just nu är dottern och svågern här och föredrar att bo i gästhuset framför att stanna i det andra huset. Blir det att vi kommer mest att vara där på dagtid när de har farit kommer jag nog att göra en annan lösning. Men det är öppet än så länge.

I det stora hela är jag ganska nöjd, det stämmer. Några svarta moln är att inte kunna köra varmvatten och AC samtidigt, och att hitta en genomströmningsvärmare som går på lågt tryck och låg effekt. Det sista är väl mera vattentryckets fel än solcellsanläggningens. Det första löser jag genom att hitta och installera en effektvakt. När jag har satt in en värmare så får vi se om det fungerar med den mänskliga "intelligensen" att slå av ac innan man badar med varmvatten!

Just nu är jag i observations mod. Jag vill ha klart för mig hur det fungerar över tid när det är regnperiod och torrperiod. Nu vet jag att det fungerar bra under dagtid att köra AC riktigt hårt tillsammans med allt annat utom varmvatten. Att köra AC för hårt under kväll och natt laddar ur batteriet. Så visst vet jag att det behövs mera batterikapacitet. Systemet är förberett att utökas med fyra batterier till så tekniskt är det inget problem. Men jag vill gärna vänta med det. Hur vi kommer att använda huset kommer väl att bestämma till sist. Just nu är dottern och svågern här och föredrar att bo i gästhuset framför att stanna i det andra huset. Blir det att vi kommer mest att vara där på dagtid när de har farit kommer jag nog att göra en annan lösning. Men det är öppet än så länge.
Ja ett spännande projekt i alla fall. Håll oss gärna uppdaterade :) :thumbsup:

För att hålla koll på hur mycket våra paneler levererar har jag en ”smart kontakt”.
Jag kan se att produktionen hittills i december är 11,47 kWh liksom produktionen varje timme.
Jag kan också se hur många kWh som producerats idag och att effekten just nu är 389,2 W.
Slutsats: Solen kommer upp sent och ligger lågt denna årstid.
I juli producerade vi 70,86 kWh och 157 kWh kom från elbolaget, dvs drygt 31% hembryggt.
Jag har flera smarta kontakter som tänder och släcker lampor i hus och trädgård.
Vitsen är att kontakterna automatiskt ställer om för sommar- och vintertid samt kan fjärrstyras.

Screenshot 2025-12-08 at 12.40.43.webp

Jag har funderat hur jag ska förbättra anläggningen. Lägga till mera batterier är en väg att gå.
En annan väg är att bygga en ny anläggning. Vilket jag naturligtvis väljer för det genererar mera sysselsättning.
Det finns naturligtvis andra fördelar också. Jag kommer att köra den andra anläggningen på de apparater där jag lätt kan beräkna förbrukningen.
Kylen och lampor riktar jag in mig mot. Anledningen till detta är att den andra anläggningen (främst AC) är svår att beräkna förbrukningen på. Det är den apparaten som drar ner anläggningen.

När det är natt och batteriet tar slut blir det mörkt. DEt finns naturligtvis flera sätt att lösa det på. Nu har jag valt att sätta upp en anläggning till. Grejor till den anläggningen börjar nu att trilla in.

Idag har jag skickat tillbaka ett batteri som inte var det annonserade på Shppee. Jag köpte ett Lifepo4 batteri men fick ett LiIon. Att returnera gick väldigt smidigt. Jag fick en kod och en streckkod för att lämna till den som kommer att hämta packetet. De har ej hämtat det än men de ska hämta under dagen.

1000009495.webp

Ja ett spännande projekt i alla fall. Håll oss gärna uppdaterade :) :thumbsup:
Det har varit dåligt med uppdateringar men nu får jag tummen ur. Det har hänt saker under tiden jag har varit tyst. Har prioriterat familjen under jul/nyårs helgerna och det gav mersmak. Har köpt in en del grejor som jag tagit i bruk en del av och en del har fått ligga till sig. Har bl.a köpt in Shelly energimätare som jag ska ha som effektvakter so att invertern ej överbelastas när man använder flera effektkrävande grejor samtidigt. Nu klarar invertern överbelastningar utan problem. Fast det är besvärligt att måsta återställa.

Nu är det ingen som använder gästhuset för övernattning. Utan vi använder det mest för att kyla drycker och oss själva när man håller på i trädgården. Vi förbrukar förutom till AC (dagtid) även en del ström till pumpar, kapar och svetsar. Pumpen för bevattning drar runt 3kW. Den går bra att köra med AC, men invertern blir rätt varm när man kört båda en längre tid. Kör man AC, pump och svets eller kap så slår invertern av.

Det enklaste vore att skaffa mer batteri för att lösa problemen med hög långtids förbrukning när det bor folk i gästhuset. Ett till 5 kW batteri kostar 38 000 baht. Jag gick en annan väg. Lyckas man överbelasta invertern måste man återställa den. Om jag minskar ner användningen av inverter och batteri borde det förbättra situationen.

Anläggningen jag har går att bygga ut med 5 invertrar och 7 batterier om jag minns rätt. Kostar en del. Snål som man är så gick jag en annan väg.
Varför inte bygga en anläggning till? Köpte en inverter 1,5kW, batteri 100A/24 V och 2 st. mindre solpaneler 400W/st.. De får bara driva kylen och en lampa till ett rum. Lätt att beräkna hur mycket energi som går åt. Mätte kylskåpets förbrukning, inte fullt 1,5kW per dygn. Lampan brinner knappast hela tiden, fast någon kan glömma att slå av den. Är det dåligt med sol några dagar räcker inte batteriets 2,5kWh till så många dagar. Men det återstår att se. Hittills har det inte varit så mulet att det har varit några problem att fylla på batteriet. Vad som händer under regnperioden blir roligt att se. Nu bor vi inte här under den perioden så för oss har det mindre betydelse.

Att installera grejorna gick på lite drygt 20 000 baht med installations material och pengar till de som hjälpte mig. Blev alltså billigare med 2,5 kWh i en ny anläggning med en 1,5 kW inverter. Nu stannar inte kylen vid överbelastning eller slut på batteri som tidigare. Har lyse i ett rum även om det är svart i de andra rummen.

Hur det fungerar i verkligheten efter att använt de två anläggningarna i mer än en månad kommer mera om.
Så här ser det ut när jag provkörde grejorna innan vi monterade.
1000009778.webp

Idag på fm var det molnigt och solen kommer ej igenom.
Så här ser det ut i de båda anläggningarna utan sol. Inte så mycket effekt in. Synns att klockan är 9.
Intressant att den mindre anläggningen ger mer 151 W mot 0,08 kW till den större anlägningen.
Den stora har 8 st paneler på totalt 5kW medans den lilla har 2st på totalt 800 W. Nu är det på förmiddagen så de mindre panelerna har bättre vinkel den tiden på dagen. De andra panelerna har bäst vinkel mitt på dagen och fram mot eftermiddagen.
20260312_092543.webp

20260312_092634.webp

Idag på fm var det molnigt och solen kommer ej igenom.
Så här ser det ut i de båda anläggningarna utan sol. Inte så mycket effekt in. Synns att klockan är 9.
Intressant att den mindre anläggningen ger mer 151 W mot 0,08 kW till den större anlägningen.
Den stora har 8 st paneler på totalt 5kW medans den lilla har 2st på totalt 800 W. Nu är det på förmiddagen så de mindre panelerna har bättre vinkel den tiden på dagen. De andra panelerna har bäst vinkel mitt på dagen och fram mot eftermiddagen.
20260312_092543.webp

20260312_092634.webp
Tro inte alltid på vad jag säger! Segtänkt på morgonen är bara förnamnet. Självklart ska den så mycket större panelen ge mera effekt. Ni vet ju inte skillnaden i vinkel men den är så liten att storleken ska ge skillnaden. Det finns en annan anledning till att den stora ger mindre effekt. Vilken då?

Målar man verkligen en nybyggd mur i Thailand och kommer det att hålla?
Det här är tredje muren vi bygger i Thailand. Två är målade och en omålad. Det är väl en fråga om hur man vill att det ska se ut. De flesta murarna runt bebyggelse är nog målade. Den vi har som är omålad ligger så till att den inte drar uppmärksamhet till sig.

Tror nog att det håller. Stolparna är nergrävda ca 80 cm och gjutna med en riktig armerad klump längs ner. Allt gjutet är sedan riktigt armerat. Den icke målade muren vi har är mycket enklare byggt och den har hållit i drygt 15 år.

Grannarna har en liknande mur runt sin fiskdamm men den har flera sektioner rasat på. De har visserligen gjort allt för att det ska rasa. Muren är bygd bara någon dm från dammens väggar. Under regnperioden erroderar vattnet bort jorden som rinner ner i dammen. Visa delar av den muren ser ut att vara byggd i luften.

Har hållit på en del för att fixa belysning på muren. Vi har en solcellslampa på huset som jag är mycket nöjd med. Sköter sig riktigt, fint tänder och släcker som den ska. Vill inte dra ut el till muren så det blir solcellslampor där också. Köpa är för enkelt.

Ser nu också att det var tur att jag inte köpte. Sätter jag köpta lampor med inbyggda solceller på kommer de att belysas av den stora solcellslampan jag har. Den sitter högre upp på huset och lyser neråt mot muren. Upptäckte det när vi satt upp den första panelen och den första lampan. Allt fungerade när vi provat under flera nätter på ett annat ställe för att få koll på laddning, förbrukning mm.

Tände så fint när jag kopplade loss panelen, men under natten lyste ingenting. Funderade på vad felet kunde vara men inget stämde med det jag trodde. Helt plötsligt kom jag på att den stora lampan lyste på panelen. Fixat och klart. Bara att hitta en ny
1000010479.webp
bra placering av panelen.

Tillbaka
Topp