Som att kasta sig ut för ett stup. Ett stup med främmande kultur,språk ja allt.

Hahaha om du inte vill ta hand om silket resonemang. Får hålla med Isaan till fullo.

Själv fått utskällning av Thaivänner för tog hand om för mycket.

Till och med frugan säger ju när jag konfronterade henne i början av förhållandet vad mina Thaipolare sa.
ok Thai not do but farang do, take care pay for family, see manny old farang come to isaan build house and take care.

Vi har diskuterat det och har inga problem med det, brodern tiggde lite i början men efter några humörsutbrott från mig kommer det inga sådana förfrågningar igen från någon i släkten.

Jag får kallas snål vad 17 som helst men jag tar hand om fru och barn det är våra pengar hennes familj får sköta sig själva.

Sen skrev jag ju tidigare att vi hjälpte mamma och pappa med 6000 bath i månade vilket blir lite felskrivet då jag planerar utgifter 2 månadsvis så är ju 3000 bath i månaden. Men det är en ca. summa som jag snittade över året. Kan lika gjärna vara hälften det är iallafall inte dubbelt.

Senast redigerad av en moderator:
.... men jag tar hand om fru och barn det är våra pengar hennes familj får sköta sig själva.

Nu va det ju inte så jag mena att man skall ta hand om hennes släkt, det är ju bara dumt att skämma bort dom. Det gör som du säger inte thailändarna själva heller.

Nu handlar det mer om att man skall ta hand om sig själv och skita i sin fru och frugans barn, kanske sina egna barn med?? :rolleyes:

Isaan gav intryck av att ha en inställning som : Jag är rik farang och jag kan äta och leva hur jag vill och om frugan inte kan jobba och dra in pengar så hon får mat på bordet så är det hennes problem. Med den inställningen så tycker jag inte gubben har något att säga om vad hon tänker jobba med heller. Hon kan jobba farang flera gånger om för hennes man tar inte hand om henne. So nom na

Nu va det ju inte så jag mena att man skall ta hand om hennes släkt, det är ju bara dumt att skämma bort dom. Det gör som du säger inte thailändarna själva heller.

Nu handlar det mer om att man skall ta hand om sig själv och skita i sin fru och frugans barn, kanske sina egna barn med?? :rolleyes:

Isaan gav intryck av att ha en inställning som : Jag är rik farang och jag kan äta och leva hur jag vill och om frugan inte kan jobba och dra in pengar så hon får mat på bordet så är det hennes problem. Med den inställningen så tycker jag inte gubben har något att säga om vad hon tänker jobba med heller. Hon kan jobba farang flera gånger om för hennes man tar inte hand om henne. So nom na

Jeg tror at mange utlendinger virkelig "kaster seg utenfor et stup" når dem bestemmer seg for å bosette seg i Thailand. Dette fordi jeg tror at dem ikke helt forstår hva som foregår rundt dem. Fordi dem ikke snakker språket, ikke kjenner til kulturen og at kvinnen tar seg av livet hans. Og da tror jeg at dette med å "ta vare på" sniker seg inn. Utlendingen blir overbevist om at han må ta vare på kone, barn og familie. Hvilket en thai mann ALDRI ville ha gjort. Jeg tror at thai menn ser på oss utlendinger og ler. Mine thai venner forteller meg at dersom kvinnen spør etter penger for seg og sin familie så gå til politiet.

Hej har gjort en resa fram tills nu som säkert inte skiljer sig från
Många andras resor. Fick barn ganska ung! Två äktenskap ett barn i varje. Har då två döttrar. Underbara tjejer. Singel i 18 år, med några dejting försök. Men har behövt dom här åren som singel. Har inte direkt känt mig ensam eller rättare sagt har väl erövrat mina ensamhets spöken o insåg att det är bara i huvudet det sitter det här med att känna sig ensam, tror jag! Gammal polare dyker upp. Han är nyskild och har haft en jobbig skilsmässa. Han har ett hus i Thailand, som var ett som han tycker misslyckat köp. Så jag skulle bara hänga med till Thailand tre veckor resa. Vi bestämde att göra en vecka i Chiang mai o sedan ner till hans hus på en ö utanför Ranong (kho phayam). Vad som hände sen på denna resa var inte något vi hade tänkt oss. Jag träffar en go tjeja i Chiang mai och detta smittade av sig till polaren som sen träffade en tjeja från Bangkok. Det är en vecka sen vi kom hem, och polaren har redan sin tjeja på väg hit i maj. Jag sticker tillbaka till Chiang Mai i sommar för att träffa min tjej. Hur fan gick det här till! Känns lite snurrigt men även lite spännande. Som att kasta sig ut för ett stup. Ett stup med främmande kultur,språk ja allt. Hur fan skall det här gå. Ena dottern tycker jag skall go for it, samtidigt som hon säger var försiktig. Den andra dottern sa ungefär att jag är tokig, men fick sen snacka med Paew över Skype o blev smittad precis som jag av hennes leende o charm. Hon är en hårt arbetande tjej ursprungligen ifrån
Phen district udon thani area, nån liten by där. Hon har två barn som hon tar hand om med fullt ansvar. Sköter om en möbelaffär, där hon sköter allt. Inköp,bokföring,försäljning,inköp o.s.v. Hennes utbyte för att jobba i butiken är att hon får bo i en bostad som verkar okey med sina barn i samma fastighet som affären. Men hon jobbar nog 7 dagar i veckan, har sedan procent på vad hon säljer. Hon tjänar nog såpass så hon klarar att supporta familjen bra. Men kan inte ta ledigt, hur som helst. Hennes syskon i Phen district verkar rodda sina liv bra så Paew som är yngst av nio syskon slipper ta ekonomiska ansvar för mer än sin egen situation. Dom driver nån grej där dom levererar kyckling som körs ut med mindre skåp bilar till diverse kunder. Okay! Lite bakgrund om tjejen . Hon är ju vad jag tycker fan så mycket yngre än mig, men det verkar inte bekymra henne. Men det är något som jag får jobba med. Inte när jag går gatan fram i Thailand. Men typ att gå o handla med denna skönhet i den lokala hemköpsbutiken där jag bor skulle få igång årets snackis i byn. Alltså torsk på Tallinn ! Men va fan! Egentligen skiter jag i det. Bara jag vet att vi gör ett äkta försök som två människor o skapa ett liv, som förhoppningsvis gör oss båda lyckliga. Okey! men det snurrar som fan i huvudet, hur man skall få till detta. Samtidigt som jag känner en otrolig entusiasm så inser jag att det även finns en verklighet att landa i. Jag är ingen rik gubbe, driver en liten firma som har gett såpass att jag har klarat livets prylar, har som småföretagare tagit ut en liten lön men försökt tjänste pensions spara desto mer för att få en okey pension nån gång. Jag kommer inte få nån stor pension men har inga lån direkt, o behöver inga märkeskläder för att må bra. Sett i era bloggar att ni byggt fina hus! samt fått till era liv på ett sätt som verkar helt okey. Ni verkar lyckliga i era förhållanden med allt vad det innebär med Thai tjej/fru eller hur ni lagt upp det. Har sett att en del av er driver verksamhet i Thailand, vilket inspirerar mig mycket. Jag är en gubbe som gärna tar en öl ibland men behöver nått vettigt att pyssla med. Som ni hör så har min fantasi o drömmar blandat med förälskelse rört om i huvet på mig............hur fan skall det här gå??????

Ja det blir nog i juli som jag åker till henne som det ser ut, skall försöka få till 3 veckor. Men får väl vara mesta dels av tiden i Chiang mai då hon ej kan vara borta från jobbet som jag förstått. Men vill gärna ta en tur till hennes hemby Phen district Udon Thani. Men det är väl lika varmt då eller? Gula feber, hmmm Då tar jag nog hellre en öl om jag får välja. He he..............Jag ville ha hit henne till Svedala i maj! Men hon har ju hela sin överlevnad o tänka på ingen betald semester så att säg. Så jag får åka till henne. Tänkte om jag är på plats så kanske det blir lättare o se vilka vägar man skall gå för att få till nått hållbart. Just nu är jag bara mest yr av situationen. Men man får ta stepp bye stepp, tror jag ???? Sen snurrar lite idéer om hur man ska få till framtiden? Vet att jag lätt går händelser i förväg o fantasin rusar iväg. Men en dröm skulle vara att åren fram till pension tillbringa jan,feb,mars i Thailand. Jobba 9 månader i Svedala. Eventuellt få Paew hit på sommare. Bygga ett hus Phen district en syrra hade visst lite mark där. Få igång nån form av verksamhet som genererar lite inkomster o nåt att pyssla med? Kan vara nåt volontär grej med. Det låter väl bra? Går dessa drömmar att landa i verkligheten tro??
roligt läsa att det inte bara är jag som funderar på vad jag gett mig in på
precis som du säger allt är annorlunda ..
jag försöker intala mig själv att vågar man inte så kan man heller inget vinna och jag sitter hellre och ångrar nåt jag gjorde och trodde på än tvärtom !

hmmm
Klart det kommer an på familjen, men i Thailand har familjen väldigt stor makt över sina döttrar och bor man nära är risken mycket stor att familjen påverkar ens relation på ett icke önskvärt sätt.
Mer vanligt att det blir så än att det blir bra även om nu just Du är nöjd.
Men oavsett så ska man inte slå sig ner permanent nånstans här utan att man först bott på platsen en längre tid, typ ett par år. Är ju som så att köper du eller bygger ett hus så är det bara att glömma dom pengarna och har man väl bosatt sig nära familjen kan det blir svårt att motivera en flytt utan att det tas illa av tjejen som ju i de allra flesta fall vill bo nära familjen eftersom dom alltid kommer högre i rang för henne än hennes falang.

TS verkar ju inte ha någon större kunskap om Thailand och dess kultur och dessutom skaffat sig en rejält mycket yngre tjej. Själv är han tokkär men vi som upplevt lite här vet att tjejen snarare är kär i den ekonomiska tryggheten hon förväntar komma ifrån TS. Sen kan det absolut bli en kanon relation mellan dem men TS bör ta det vackert och gå sakta fram för att inte ramla i samma fälla som många andra.
Så ren välvilja med negativismen här..
? men e det inte lite samma i Svedala med..fruarna gillar den ekonomiska tryggheten och är mer än lovligt giriga många gg när det t.ex kommer till en skilsmässa säger inte att det alltid är så men ofta....här är väl bara skillnaden att du kommer billigare undan om det skitigt sig haha

Min Thai

När jag läser ditt första inlägg så finner i vart fall jag att du har fötterna på jorden, kanske Du borde ta en kall handduk runt skallen emellanåt, tar ner gula febern,
när jag läser dom senaste inläggen kan jag inte finna annat än fördomar, själv hittade jag min tjej på gatan, liggande i rännstenen, pimplande Lao Kaho,
lös problemet, köpte en tvättmaskin, stoppade ner tjejen 6 timmar a 60 grader, hon kom ut som en ny tjej, älskar dig min kära hustru.
mm mm precis hur många nitar har man inte gått på hemma i trygga fina ärliga Svedala..

Om tanten är glad så blir jag glad, så är det bara. Om hon känner sig mindervärdig, hon skall äta 20B lunch medans jag äter 300B lunch.. Om hon skall köpa kläder på marknaden för 200B och jag på Robinson för 2000. Om inte får glänsa lite med lite guld och jag har min Breitling på armen. Om hon blir sedd som ett billigt luder som jag hyr och inte som madam Krister.... ja då e det nog lika bra att vi skiter i hela förhållandet och går och r//, för då kommer hon nån dag hitta en man som tar hand om henne och hon kommer sticka..

Skämma bort varandra och visa uppskattning är det som gör ett förhållande för mig. Snåla egoistiska skitstövlar kan dra åt fanders... jävla nötter
mycket bra skrivet och det gäller ju oavsett om du har svensk fru eller thai ...Skäm bort och ta om hand...vill tro det är en investering faktiskt....kanske naivt men men hellre prova den vägen å sen upptäcka att det va fel än tvärtom världen blir lite roligare då liksom

Nej fullständigt onödigt att ta hand om varann i ett förhållande. Sköt dig själv och skit i andra! Speciellt om hon e från Thailand...

Men kom inte o klaga sedan om hon drar och snor alla dina pengar.

Jeg har bedre vett enn å finne meg en sådan kvinne.

roligt läsa att det inte bara är jag som funderar på vad jag gett mig in på
precis som du säger allt är annorlunda ..
jag försöker intala mig själv att vågar man inte så kan man heller inget vinna och jag sitter hellre och ångrar nåt jag gjorde och trodde på än tvärtom !

Hvor mange utlendinger har ikke gjort sitt livs største feil i Thailand. Og dette med store økonomiske konsekvenser som følge. Mitt råd er å vite 100% hva man gjør og HVORFOR. Ha ALLTID "ryggdekning" for skulle forholdet ryke så mister man ikke ALT man har jobbet for i et langt liv.

Min fru jobbar inte, då jag inte vill att hon ska vara borta 10-12 timmar 6 dagar i veckan och dra in ca 30.000 THB per månad. Jag vill också kunna vara några månader i Sverige på sommaren så därför hon också numera pensionär vid 48 års ålder.

Min fru jobbar inte, då jag inte vill att hon ska vara borta 10-12 timmar 6 dagar i veckan och dra in ca 30.000 THB per månad. Jag vill också kunna vara några månader i Sverige på sommaren så därför hon också numera pensionär vid 48 års ålder.

Hvordan noen klarer å ha en kvinne rundt seg 24 timer i døgnet er for meg en sann gåte. Jeg hadde personlig "flydd på veggen". Det å betale for denne "selskapsdamen / husholdersken" i tillegg gjør ikke saken det minste bedre. Men kanskje det er dette dem kaller for ekte kjærlighet.

Hvordan noen klarer å ha en kvinne rundt seg 24 timer i døgnet er for meg en sann gåte. Jeg hadde personlig "flydd på veggen". Det å betale for denne "selskapsdamen / husholdersken" i tillegg gjør ikke saken det minste bedre. Men kanskje det er dette dem kaller for ekte kjærlighet.
Står du inte ens ut med att ha din fru/kvinna runt dig i 24 timmar, kallar du din fru/kvinna för sälskapsdam/hushållerska dessutom tycker jag synd om din fru/kvinna.

Står du inte ens ut med att ha din fru/kvinna runt dig i 24 timmar, kallar du din fru/kvinna för sälskapsdam/hushållerska dessutom tycker jag synd om din fru/kvinna.
Min älskade hustru är hemma för att ta hand om barn, hus och hem. Detta är något vi har valt själva för att barnen skall få en bra start i livet. Inte kallar henne för något annat än min älskling för det, sällskapsdam eller hushållerska är något helt annat. Ett äktenskap är ingen tjänst man betalar för, det är ett förhållande där man lever i samförstånd. Tycker man något annat har man en underlig människosyn.

Tillbaka
Topp