Songkla

Kan jag ju göra men kunde ju vara trevligt att även få en farangs synvinkel på stället. Ska tydligen ligga långt söderut.

BTT
Hej

Du har rätt i att det ligger söderut och där har man problem med en Muslimsk separatist rörelse som begår terrordåd,

Dom värst drabbade provinserna är ju Pattani, Yala och Narathiwat men ibland drabbas även Songkhla av terrordåd.

1623387400095.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Du har rätt i att det ligger söderut och där har man problem med en Muslimsk separatist rörelse som begår terrordåd,

Dom värst drabbade provinserna är ju Pattani, Yala och Narathiwat men ibland drabbas även Songkhla av terrordåd.

1623387400095.jpeg

Mvh isan lover
Ja typ de enda provinser som UD permanent har varning för att besöka.

Hat Yai var tidigare drabbad av div terrorattentat. Vet inte hur det är nu. Stranden Hat Samila är fin, men lite lerig......Förr fanns i Songkhla en holländska som drev ett guesthouse, Amsterdam GH, med fler katter än gäster. Troligen är hon borta nu, men stället var trevligt, om man nu gillade katter.

Songkla är en trevlig liten stad vid havet. Tidigare hade dom ett ganska häftigt nattliv när utländska oljearbetare förlade sin R&R dit men det är det slut med sedan ett antal år. S ligger nära Hat Yai där Thailands bästa hamburgare serveras på rest. Homeless.

Songkhla är underbart. Samila beach med sjöjungfrun och öarna utanför är välkända attraktioner. Jag har bara varit där två gånger men lär ta en sväng förbi där i Juli.
Angående säkerhet i staden Songkhla googlade jag mycket innan jag åkte dit första gången och inget hade hänt där på 15+ år, jag kommer dit och dag tre så sprängs statyn på stranden ;) . Det man ska tänka på är att svenska försäkringar ofta inte gäller i den provinsen på grund av UD´s avrådan. Gillar man seafood så har man hamnat rätt om man är där samt att gatan efter stranden är full med barer, restauranger och hotell. Militärer finns det gott om då staden har tre stora baser där och Thailändska flottan har ofta sina övningar med Songhkla som utgångspunkt.
Samila beach är flera kilometer lång och skiftar i kvalitet men den norra delen består av finkornig sand och är välbesökt av Thai. Som vit man från Sverige så står man ut från mängden då de flesta turister och gästarbetare nuför tiden kommer från andra asiatiska länder.

Songhkla är en av mina favoriter i Los och jag har rest runt en hel del :)

Underbart att det kommer lite riktiga tips om det riktiga Thailand på detta thailandsforum!

Och detta pga att ett bespottat "troll" tar stafett pinnen. Nytt blod ger nytt liv!

Själv passade jag södra Thailand med tåg till Malaysia senast 1991 så mina inputs saknar relevans.

Stort tack till er som tillfört åt materiellt dock!

Songkla är en trevlig liten stad vid havet. Tidigare hade dom ett ganska häftigt nattliv när utländska oljearbetare förlade sin R&R dit men det är det slut med sedan ett antal år. S ligger nära Hat Yai där Thailands bästa hamburgare serveras på rest. Homeless.
Hur många sätt kan man tillverka en hamburgare på? Ungefär som att koka potatis eller ris... Svårt att misslyckas med. :)

Tillbaka
Topp