Spåtanter!

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Någon som varit hos en "äkta" spåtant i Thailand?
Är det ens vanligt med sådana?

Har själv varit det och kommer aldrig igen göra om det..

Tanten tuggade och drägglade en röd smörja och var allmänt skräckinjagande.
Där satt man in en byhåla och tyckte det kunde vara kul att bli spådd så varför inte.

Prickade rätt på många punkter men missade fatalt på andra, har händer som dasslock men lena och vita som den finaste thaisilke (IT ni vet).

Innan hon avslutade blev hon allvarlig och sa att jag skulle orsaka min brors död.... "Freakar" ut mig än idag, i sommras hjäpte jag min storebror att ta hojkort och var så jävla nervös och höll nästan på att highsida med honom på bönpallen när jag minsann skulle visa hur en kurva ska tas.

Det läskiga i historien är att hon frågade om mina föräldrar (som är döda sen länge) men jag sa aldrig ett knyst om att jag hade en bror..

Nåja, har hon rätt så kommer jag leva länge, rik och utan kärlek vilket passar mig fine. Än så länge har hon rätt. :)

:wai:
Det röda som, gumman tuggar på är thai's verision av tuggtobak, de använder ett textiltfärgämne för att de ska få den röda färgen, gammel mormor som nyss åkte hem till Si Sa Ket, använde denna tuggtobaks teknik...

Åter till ämnet, i mångt och mycket, så finns det en sanning över att få en spådom gjord på sig själv. Men hur många procent som är riktiga och stämmer bra, är en annan fråga, tror det lite handlar om personen själv och dennes upplevelse över att bli spådd, jag själv har inte blivit spådd och vill inte veta något om mig och min framtid...

Jag kan säga att i den här familjen som jag är ingift i, så finns det 3st familjemedlemmar som håller på spådom, den närmsta finns här i Chonburi, en uppe i Ban Prangkue, Si Sak Ket, den siste har jag inte träffat personligt...

Thai är väldigt eller rättare sagt mycket vidskepliga av sig och de går gärna till spå tant/gubbe inför ett köp av bil el. start av shop/butik o.s.v. Frågan som oftast ställs är när är det/den bästa tiden att köpa/öppna butiken...

Men det stannar inte där heller, spåmannen, börjar ställa frågor till personen som blir spådd, spåmannens jobb är att se vad/vilka förändringar kommer att hända personen...

Naturligvis börjar spåmannen slå i böcker om hur planeterna står, titta personen i ögonen, Fråga efter födelsedatum, vilket stjärntecken personen har, titta i handen o.s.v... I det här läget så är upp till spåmannen/kvinna visa deras kunskap i att tyda framtid och lycka för personen som frågar...

Ett ämne som förbryllar och gör en nyfiken på sammagång, ska man tro på vad som sagts eller gå därifrån och rycka på axlarna, le åt hela händelsen :)

Jo-Be

Men det är väl betelnöt de tuggar på som gör att tänderna blir röda och inte textilfärg :o

Mvh Peter

"insayt " sa:
Men det är väl betelnöt de tuggar på som gör att tänderna blir röda och inte textilfärg :o

Mvh Peter
:wai: Peter!!

Innehåll: 1st blad(Bai poo)stryckes med färgämne för(röd)textil, kan även använda andra färger, typ: vit, grön, blå o.s.v.
1st 1/4(Mak)av betelnöt, 1 liten nypa av tobak, alltsammans läggs i en minimortel och bankas sammans tills vätska framkommer och blir mjukt. stoppas sedan i munnen för att tuggas på, var av hela käften färgas röd...

Gammlemormor utförde denna ritual 6-8ggr om dagen i 8 månader när hon var hos oss, jag, själv har hjälpt henne detta.

Jo-Be

Varför sabbar ni min tråd genom att pladdra om röd tuggandes tanter... Blir lessen. :(

Fast inte alls. :D

Det var en dum tråd från början.
Ber om ursäkt.

"Wwax " sa:
Varför sabbar ni min tråd genom att pladdra om röd tuggandes tanter... Blir lessen. :(
Fast inte alls. :D
Det var en dum tråd från början.
Ber om ursäkt.
:wai: Wwax! Morrontrött?

Om någon ställer en fråga som Insayt gjorde, så kan man inget annat än svara... ;D :D ;D

Ang spådommar o.dyl. Näe!
Tror inte på det, men det betyder inte att man ignorerar infon. som man fick, vidskeplig eller inte.
Man styrs väl lite av handlingar man ovetande om, så lite"lost in space"är man väl... ;D :D ;D

Jo-Be.

Inte en spåtant, men min kompis(Thai of course) på koh chang gick till munkarna där hon frågade om bättre lycka 2011 och hon ska efter vad munkarna har sagt göra vissa välgörenhets saker till dom sämre bemedlade samt gjuta 2 stycken buddafigurer. Jag och min fruga har båda fått fylla i ett ark av guld med våra uppgifter på det kinesiska tideräkningens vis och dessa ska sedan smältas med till Buddastatyerna. Guldarken är inte dom tunna bladgulden utan mera rejäla doningar som man ristar in uppgifterna med en typ spik, och självklart var det nån form av helig "spik" ;) hmm typ skriftdon. Efter detta så skulle man ödmjukt samtala med Budda och önska sig något som man ej fick tala om för någon annan.

Annorlunda men ganska häftigt att vara med på.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp