SV: Endorphine

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej!

Bra låt!
Jag frågade min fru vad en sakawa (สักวา) är.
Om jag förtod hennes förklaring (på blandad thailändska, svenska och engelska), så är en sakawa en improviserad ramsa på rim som man traditionellt sjöng till varandra mellan båtarna på kanalerna i mellersta Thailand.
Istället för att prata med varandra så sjöng man sina budskap till varandra mellan båtarna, på skoj alltså. Ramsorna måste också vara på rim för att vara en riktig sakawa.

Det här hittade jag som förklaring på en engelsk sida på nätet:

"Farmers in the central plains were left with nothing much to do during the flooding season, since their rice fields were turned into canals. People were compelled to row boats for their travel. When boys met girls, they enjoyed singing songs improvised to tease and counter-tease one another. The practice developed into a folk tradition called pleng ruea sakawa".

Kanske kan Khun Shaowpanyaa belysa ämnet ytterligare.

/MacArthur
 
Da, hon som sjunger, verkar ha lämnat Endorphine och har släppt en soloskiva som kanske inte är lika rockig, men likväl bra. Om ni söker på Da Endorphine på YouTube så hittar ni några videos med henne. Det är lite synd för Endorphine är riktigt bra.

Jag har också haft svårt att hitta rocktjejer, speciellt med Da's röstresurser.

Me' har gjort några rockigare låtar bl a Roo Mai
och Tum Ar Lai Nie
. Den är från hennes första album som heter just Me'. Hon är även med på Dreams II tillsammans med Lydia och Am Fine. Hennes andra skiva som heter Black Me' är betygligt lugnare, men ruskigt bra tycker jag. Här är Norn Mai Lhub
från den skivan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp