SV: ศาลพระพรหม - săan prá promm, Erawan shrine

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Astrologen som undersökte varför allt gick fel kom till slutsatsen att en andehus inte skulle vara tillräckligt för att blidka andarna. Han rekommenderade att de skulle uppföra ett andehus dedikerat både till Brahma och markandarna.

Många företag använder hinduistiska andehus (eller vad man nu säger... :p ) pga av styrkan i Brahma som anses var en exrtraordinärt lyckogivande gudomlighet. Om du tittar vid stora företag finns två andehus, ett vanligt och ett med hinduistisk gudom. Den hinduistiska är för det mesta öppen åt alla väderstreck så den guden kan hålla koll på stället och förhindra att onda andar kommer in.
 
Hej!

Sedan är det väl så, grovt förenklat, att buddismen är släkt med hinduismen.
Buddismen härstammar från hinduismen.
Likheterna är många, i grunden samma filosofi, men buddismen saknar egentliga "gudar".
Svårt ämne som jag kanske inte är rätt person att förklara.
Men "Erawan Shrine" är ett klart "måste" i Bkk.
Även om de dansande flickorna numera är mer turistiga och mer sällsynta.

/MacArthur :)
 
Då måste jag ha tur, flickorna dansar rätt ofta när jag är där. Turistiska vet jag inte om jag tycker dom är heller. De gånger jag sett det har det alltid varit thaifamilj som tackat för god lycka genom att betala för dans.
 
"BM/Malee " sa:
Då måste jag ha tur, flickorna dansar rätt ofta när jag är där. Turistiska vet jag inte om jag tycker dom är heller. De gånger jag sett det har det alltid varit thaifamilj som tackat för god lycka genom att betala för dans.

Malee, jag tror att du har haft fördelen av att vara där under lågsäsong, när koncentrationen farangs är något mindre. :)
När jag har varit där de senaste åren så har jag fått trängas med aldeles för många turister.
Men det är ändå en kul sevärdhet! :D

/MacArthur
 
Det är möjligt, sen är jag morgonpigg oxå - det kanske är mer thai och mindre falang ute tidigt?!
 
Ja jag är heller ingen religionsforskare men som mycket riktigt som du säger att Buddhism ursprungligen kommer från Hinduism och därav har många filosofiska likheter. Men den största skillnaden är kastsystemet och avsaknaden av gudar precis som du säger . I hinduismen där vi ser tusentals inkarnation/avatarer av de tre stora hinduiska gudarna Shiva Vishnu och Bhrama. Frågan var om jag har förstått den rätt hur den thailändarna har införlivat hinduiska gudar i kulturen och då kommer min förklaring som jag tidigare gjort. Men jag är helt med på att Buddhismen har många filosofiska likheter med Hindusim men jag kan inte göra kopplingar till att det är buddhismen som har dragit med sig de hinduiska gudadyrkan in i den thailändska kulturen utan som jag tidigare antar kommer via Khmererna då dessa var utövare av hindusim och "flitiga" dyrkare av Bhrama (Pra Phrom) , Shiva (Pra Issuan)och Vishnu (Pra Narai) och kanske också förstärkts på grund av de Bhraminer (som också är hinduer) som bjuds in till Hovet.

Alltid intressant med pålästa människor� ;D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp