A
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rätt legolas. Det gick fort och jag är åter på marknaden. Jag var förblindad."legolas " sa:Som Sir One sa, "amatörer".. Ni är så förblindade av kärlek, så ni glömmer vem ni är och vad ni tycker..... Men allting är ju bra, bara det fungerar för en själv.
legolas
Berra är skåning och dom är inte kända för att leverera "blårök" Låt Berra sköta det på egen hand, eller i egen säng, han är en förnuftig man."legolas " sa:Som Sir One sa, "amatörer".. Ni är så förblindade av kärlek, så ni glömmer vem ni är och vad ni tycker..... Men allting är ju bra, bara det fungerar för en själv.
Och vill man dra i sig denna skräpsörja så är det väl upp till var och en.... Men en sak gläder mig i alla fall Matteisurin och Jo-Be, och det är ju att denna skräpmat tydligen inte helt har tagit bort Er fortplantningsförmåga. Hur det är med Berralund vet man ju inte exakt, i och med att han ju är ställföreträdande plastpappa och inte original s.a.s.... ;D ;D ;D
legolas
"Wangthong " sa:Nu när jag läser denna tråd kommer gamla minnen tillbaka. Länge sedan i Bangkok så satt jag med några ytliga thaibekanta och pratade. Efter en stund så kom vi in på somtam och blev sugna på att beställa. Alla var överens om att somtam thai skulle det vara. Så en av thailändarna ropade på somtam tanten och beställde. Efter en stund så gick en av thailändarna iväg till somtam tanten och diskuterade lågmält med henne och var väldigt uppåt.
Jag anade att något var på gång och när somtamen kom in på bordet såg jag att det var riktigt med krossad pikinoo i salladen. Jag tycker om riktigt kryddstark mat så jag tog en ordentlig portion på min lilla tallrik. Skickade sedan vidare till thailändarna och sa åt dom att ta för sig ordentligt och att om det blev för lite så beställde vi gärna in mera.
Av det lilla de tog på tallrikarna så förstod jag att de inte tyckte så mycket om stark somtam utan var ute efter att se hur falangen skulle brännas upp. Jag åt en par skedar och låtsades som om det inte alls var starkt. I själva verket brände det.
Mina salladskamrater tittade på varandra och var inte så roade av situationen. Jag sa till dom att det var jättegott och att de måste äta ordentligt av det goda och inte vara så försiktiga med salladen för att det var bara att beställa mer. Själv åt jag och påpekade hela tiden för dom att de också måste äta.
Till slut kom det från en av dom att det var i starkaste laget. Jag kunde då pusta ut och dricka vatten som jag inte hade druckit tidigare, för att förstärka för dom att falangen kunde äta riktigt starkt. Vitkål hade jag däremot ätit hela tiden för att hålla nere svedjan i kroppen. Svetten forsade från pannan och jag sa till dom att vi falanger inte var gjorda för den varma Bangkokluften.
Vilken härlig känsla att få två thailändare att falla på eget grepp. De kunde ju inte låta bli att äta, det skulle ju vara det samma som att erkänna att de hade beställt så starkt att jag skulle framstå som en vekling. Hur som helst så kom dagen efter och det sved ordentligt när man gick på toaletten och det starka skulle ut. Då fick jag för min tjurighet att utmana thailändare på detta sätt.
För mig så innehåller riktig somtam rå papaya, båda typer innehåller också palmsocker, nam plaa och chili. Varken surfisken eller små krabborna tillför någon styrka. Utan det är chilifrukterna "pikinoo" som ger styrkan. Förstår man det så är det kanske enklare att förstå att det går att göra vilken som helst av typerna hur chili starka eller svaga som helst."Insayt " sa:Ja, det var ju en reflektion och en stilla förundran och en upplevelse kan jag tänka. Grejen är ju att du säger att du åt "som tham thai" och den är ju inte den riktiga som tham.
Som tham är ju en specialitet från Isaan och där heter det som tham pbuu bplaa raa. Den är stark, som tham thai är en mildare variant.
Dessutom skall en riktig som tham innehålla den beryktade "bplaa raa", som vi avhandlat i detta forum ett antal gånger. Denna jästa fisk, där såsen av denna fisk skall blandas i papayan, samt små krabbor, och en jäkla massa chili, där har du riktig som tham.
Som tham thai är en variant, alltså en thaiversion på som tham bpuu bplaa raa som innehåller torkade räkor, jordnötter och annat skräp, brukar passa falanger för den är söt och sliskig, medan som tham bpuu bplaa raa är kryddig och mer sälta!
Alltså slutsatsen det går inte att jämföra en som tham thai med som tham bpuu bplaa raa
ivrige Ivar
"Wangthong " sa:För mig så innehåller riktig somtam rå papaya, båda typer innehåller också palmsocker, nam plaa och chili. Varken surfisken eller små krabborna tillför någon styrka. Utan det är chilifrukterna "pikinoo" som ger styrkan. Förstår man det så är det kanske enklare att förstå att det går att göra vilken som helst av typerna hur chili starka eller svaga som helst.
Att antyda att torkade räkor och jordnötter tillhör kategorin skräp tycker jag visar att man inte riktigt har koll på läget. Plaa raa är ingen hälso kost kan jag tala om, lika lite som lao kao är bra sprit.
Jag kan dessutom tala om för dig att det är inte bara saften från surfisken som de blandar i somtam plaa raa. Jag brukar dock peta bort fiskbitarna när jag äter denna variant av somtam. Jag har ätit de flesta varianter av somtam och jag kan tala om att styrkan är helt beroende av den som stöter ihop den eller beställarens önskemål.
Vad som är den riktiga somtam vet jag inte, ärligt talat bryr jag mig inte, tur du är säker på din sak. Men i övrigt hade du inte många rätt. Jag äter det jag tycker är gott och när det gäller somtam kan man blanda smaker och styrka på många sätt. Vill man se ner på folk/eller nervärdera dom som äter annorlunda så säger det en hel del om vem man själv är.
"Jonas " sa:Lärde frugan göra hemlagade köttbullar igår så jag är nöjd
Bra att jag missuppfattade, det du skrev. Jag känner inte dig heller men jag tolkade ditt inlägg som att du såg ner på somtam thai. Läser man ditt inlägg så kan jag inte se att du tycker att det är något positivt med somtam thai. Eftersom jag tycker att somtam thai är den godare av de olika varianterna kan jag naturligtvis inte hålla med dig om det du skrev. Nu har du tonat ner det så att det blev lite mindre ensidigt."Insayt " sa:Men Wangthong nu missuppfattade du allt det jag skrev jag sa inte att blaa raa tillför styrka, jag sa att som tham bpuu bplaa raa tillför just den sälta och krydda i en som tham som inte finns i som tham thai.
Som tham thai är som jag säger en variant av Isaan, en thaiversion med nötter torkade räkor och sötare än en som tham bpuu bplaa raa.
Sen kan du ju göra en som tham hur stark som helst med som du säger phrik kino, men just bplaa raa gör denna styrka av chili ännu mer intensiv och som det heter på engelska "pungent", alltså skarp, bitig, sting.
Mat i thailand är jag mycket bevänd med, jag har en fru från thailand som enligt mig slår alla femstjärniga krogar på fingrarna så det sjunger om det samt alla andra små strandrestauranger med mera och det hon inte vet om mat är inte värt att veta.
Den maten har jag förmånen att äta varje dag och jag har ätit det mesta i thailand vad gäller riktig mat, alltså husmanskost och eftersom hon och jag älskar mat från Isaan, fast hon inte är därifån så vet jag.
Jag är själv kock i grunden i 30 år och älskar mat och kan skilja på god mat och icke god mat och du behöver inte tro att jag inte har kunskap om thailändsk mat.
Just som tham är en av mina favoriter och både jag och min fru är jäkligt kräsna när det gäller mat!
Den bplaa raa som vi köper här i Rayong på marknaden är gjord på samma sorts fisk, men är odlad i bassänger här i Rayong, men är gjord på samma sätt som i isaan.
Det finns minst fem olika bplaa raa här i Rayong, tre från isaan och en från södra thailand som är mer söt och en från centrala thailand och är mer ljusbrun.
Den jag tycker mest om är den från Isaan, mörk, sälta och doftar underbart gott!
Det skulle verklige vara kul om jag kunde får en kunnig och intresserad vän här i forumet som jag kunde dela erfarenheter med när det gäller mat, kanske du är en.
Tycker faktiskt att du är lite orättvis här när du säger att jag har inte många rätt och att du tolkar mitt inlägg som att jag ser ner på folk, du vet ju inget om mig, detta fattar jag inte, jag beskriver bara vad jag anser om "som tham", jag är ingen nybörjare i thailand, du är välkommen ner till Ban Phe och mitt kafé, så skall jag bjuda dig på en kaffe och sen skall jag ta dig med på en thailändsk kulinarisk resa du aldrig kunnat drömt om!
Insayt
Insayt
"Wangthong " sa:Bra att jag missuppfattade, det du skrev. Jag känner inte dig heller men jag tolkade ditt inlägg som att du såg ner på somtam thai. Läser man ditt inlägg så kan jag inte se att du tycker att det är något positivt med somtam thai. Eftersom jag tycker att somtam thai är den godare av de olika varianterna kan jag naturligtvis inte hålla med dig om det du skrev. Nu har du tonat ner det så att det blev lite mindre ensidigt.
Orginalreceptet må vara Isaan men det är somtam thai som erövrar världen. Båda bygger ju på de fyra hörnstenarna i thailändsk matlagning, surt, kryddig, salt och söt. Fast i olika variationer mest på den salta sidan. I spadet från plaa raa så finns det en kryddig sälta som lätt kan ta överhand. Har man lämpligt mycket av den smaken i maten är det gott, men i mitt tycke blir det lätt överdrivet mycket i som tam plaa raa. Precis som många tar för mycket palmsocker och får för mycket sötma i en som tam thai.
Själv är jag inte duktig på att laga mat. Men precis som dig så älskar jag god thaimat och har en fru som lagar fantastisk sådan. Det är anledningen till att vi fann varandra. Hon är inte heller från Isaan. Ställdes jag inför ultimatum att bara äta thaimat eller att bara äta falangmat skulle jag definitivt välja thaimat.
Isaanmat är jag inte så överdrivet förtjust i. Men visst finns det fantastiska rätter därifrån också t.ex home mok med fisk eller kyckling. Jam prik är en annan favorit, tror dom kallar den något annat i Isaan. Ganska enkla rätter men med intressanta smaker.
Thaimat är fantastisk och man förvånas ofta hur svårt det är att hitta riktigt god mat. Jag tycker mycket om pat thai men herre jösses vad svårt det är att få tag på riktigt god pat thai nu för tiden. Den är ju enkel att göra men varför är det så få som får den riktigt god numera? Nu börjar jag komma utanför ämnet somtam. I sommar var vi ute två dagar och letade ställen som hade pat thai. Vi provåt en hel del ställen men vi kom fram till att det är bättre att äta hemma.
Vem vet kanske vi ses framöver. Det händer inte ofta att vi har vägarna förbi Ban Phe men det händer oftare att vi åker till Chantaburi och badar och kopplar av. Vi är mest nere under sommarperioden och tittar gärna in på cafet om vi har vägarna förbi.
"legolas " sa:ja egentligen så menar jag kanske inte att man MÅSTE ta ställning för varken det ena eller det andra.... Men ibland känns det som så när vissa skriver. Ungefär som om det är 2:a klassens medborgare, typ White trash som är så "negativa" så de ens kan tänka sig att käka falangmat i Thailand.
jag menar, man kan välan blanda och vara stolt över att man har en egen smak en egen vilja och inte bara följer strömmen som en död jäävvla surströmming....
Måndag - Som tam med van fan som helst i.
Tisdag - Pad Thai gai/moo/gong eller vad som helst
Onsdag - Kött med pepparrotsås och potatis
Torsdag - Ärtsoppa med pannkakor
fredag - Moo på pinne med knåderis och en go sås med en LEO (is i)
Lördag - potatisgratäng med en go steak
Söndag - Kycklinglår med ris och kantarellsås
Jonas, jag har svar under dagen idag gällande Non Immigrant O spouse som du ju frågade om.....
ha det gött alla och käka på...... och glöm inte vem ni är Era sneseglare..
legolas
"legolas " sa:För detta inlägg så fick du en verkligen välförtjänt karma ifrån mig... Njut av den....
legolas
Eftersom detta kommer i samband med mitt inlägg så får jag väl lägga till en del pianospel. Faktiskt så menar jag det jag skrev! Fast jag hoppas att jag inte behöver välja mellan thaimat och svensk mat, speciellt då svensk husmanskost."legolas " sa:En stilla undran bara, ingen anledning att "hänga pianospelaren" s.a.s. Men när jag läser om vissa av Er som skriver att - "Ställdes jag inför ett ultimatum att bara äta thaimat, eller att bara äta falangmat, så skulle jag definitivt välja thaimat".
Jag har alltid alltsedan jag flyttade ner hit aldrig förstått dessa människor, som alltid känner sig på olika sätt, och på olika plan nödd och tvungna, att alltid slänga på sophögen det gamla och in med det nya.
jag har aldrig fattat vad det är som driver dessa människor att skriva sådant, och ens tänka på det sättet. OK tycke och smak är olika, men jag känner igen mig lite grand tror jag i resonemanget..... Man var liten, man lekte indian och cowboysare och man drömde om att man i hemlighet var indian, och ens riktiga släkt fanns ute på prärien i USA.
Men sedan slutade ju dessa drömmar, vad hände? Ju jag växte ju upp och insåg vem JAG var... JAG behövde aldrig helt radera bort mig själv, för att förtvivlat försöka att passa in någon annanstans..
Så att i alla lägen välja att äta thaimat, är säkert OK, ingen stor sak alls. Men bakgrunden att tycka så, är för min egna del helt klart, att man antingen haft en mamma med taskiga kvaliteer matmässigt, eller att man ständigt haft tillgång till enbart taskiga restauranter under sina lunchraster....
Ett helt otroligt resonemang, som jag faktiskt inte ens tror på, jag tror att det är något psykiskt helt enkelt.... Och om så vore fallet, så är det jääkkligt synd, för det är ju ändå som så att VI DUGER SOM VI ÄR..... Vi behöver inte bli någon annan, inte ta på oss andra människors kläder....
Dessutom känner jag här där jag bor, att det skulle kännas ytterligt löjligt att bete sig på det sättet. Där man är omgärdad av människor över precis hela Thailand som ENBART bryr sig om Thailand, och allting som är falang är andra klassen kvalite´. Är det mat, så är det värdelöst, är det filmer på TV så är det värdelöst, är det våra traditioner så är det fullständigt ointressant. Så varför skall man radera bort sig själv, för att sedan adoptera ett uppträdande som är så fantastiskt negativt i stort sätt i alla hänseenden... Kultur, my ass... Karma javisst!! ;D
legolas
"legolas " sa:Ja tänk va mycket vi falanger kan lära av varandra vad det gäller att yxa till falangmat baserade på thailändska råvaror och tillgängliga råvaror. Många falanger vet inte alls vad som gömmer sig på hyllorna på Tescio Lotus, Big C och speciellt MAKRO.....
och sedan de stackare som bor nere i Jomtien/Pattaya/Rayong som har tillgång till Foodland. Vi kan ju faktiskt göra en mängd falangmaträtter som är kanongoa och som gör livet lite enklare att leva.
legolas
Sista frågan var nog lite grann för att hetsa, men var väl ändå inte så farlig."legolas " sa:Brydde mig inte om att citera hela inlägget Wangthong, bra skrivet i alla fall, utom den sista grejen som kanske var ämnad att bara hetsa lite grand, hahaha!!!
Jag åt Pad Thai här för 3 år sedan och blev skitsjuk och fick parasiter i kistan. Läkaren gav mig penecillin. Oftast så är det ju inte råvarorna i sig självt tror jag som är boven i dramat utan det handlar mer om utövaren i ståndet som säljer maten.
Träbiten som står där timme efter timme som de skär kött på, som dom skär grönsaker med och som dom slutligen skär itu din färdiglagade grillade kyckling på.
Den stora frågan är, vilket är mest skitet av följande 3 saker tror du?
a - kniven som dom skär med?
b - skärbrädan där allting ligger?
c - handduken som aldrig tvättas och som används att göra rent precis överallt?
Så enligt ditt sätt att resonera, så skall jag helt sluta att äta thaimat då eller??? Eller gäller detta bara falangmat som man handlar i ett gatustånd med härligt "rena" handdukar......
legolas
ps. jag vet vad du menar, men ville bara hetsa dig lite grand.... ;D
"andrejsdenruskige " sa:Käkar det mesta som serveras i Thailand.
Fast thaimat utan chili kan jag vara utan. Ja, inte allt då. Men laab utan chili känns lite sådär.
Sedan så finns det thaimat som inte ska vara stark och den äter jag också.
MEN.
Efter ett tag av mycket drickande så kan jag känna mig tom och utan energi. Då är det dags att få i sig någon form av bastant farangmat.
Mc Donalds, pizza, steak, pasta eller annat slinker ner med ett leende på läpparna.