teckenspråk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Är det nån här som kan teckenspråk? Vet nån tex Phirawan om det skilljer sej mellan det svenska teckenspråket mot det thailändska? Om det i så fall är lika stor skillnad som det är mellan vanlig svenska och Thailändska.
Jag vet att det finns riktigt bra dövskolor i Chiang Mai, så där har jag träffat på många döva. Och på något mystisk sätt har jag lyckats komunisera ganska hyffsat med dom jag har träffat på. Men om det beror på att jag har fått i mej lite alkoholhaltiga drycker eller om jag har en otroligt bra fantasi det vet jag inte. Jag kan det svenska alfabetet på teckenspråk men inte mycket mer.

Hej !
Du måste skoja om teckenspråk alla kan förstår samma tecken Sorry kanske jag har fel ??????

Vet inte, men för en massa år sedan sa någon på TV att det finns olika,
(men jag har för mig att det sas att det var mer som olika dialekter
d v s mycket är tillräckligt lika för att man ska kunna förstå det mesta.)

(((Jag kan "träd" :) från en film, som handlade om då teckenspråk började uppfinnas.)))

"seppo " sa:
Hej !
Du måste skoja om teckenspråk alla kan förstår samma tecken Sorry kanske jag har fel ??????
:wai:
Seppo!

Vad jag vet och förstår utav teckenspråk, så är inget likt det andra, d.v.s. att en person från Storbritaninen(UK)kan inte använda sitt teckenspråk de lärt sig i hemlandet i t.ex USA och viceversa, även fast de båda är engelsktalande länder.

Detsamma gäller för alla världens länder som har sitt teckenspråk, det kan finnas tecken i de båda språken som liknar varandra, men har en helt annan betydelse i det egna/andra landet.

Jag hittade en länk som förklarar närmare
ang. problemet: http://www.signwriting.org/about/questions/quest0001.html

Jo-Be ;D :D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp