Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Justin Case " sa:
Jag är så grymt lat. Så det blir alltid forex när jag behöver utländskt valuta i kontanter :)

Ibland e det inte bra o va lat växla nere i Thailand så känar du rätt bra på det på Forex får du kanske 415 o i Thailand runt 4,50 blir rätt mycke på 10,000sek

"legolas " sa:
ja jag kan t.om säga, om det nu är till någon tröst, att 2008 när jag flyttade hit ner, så kunde icke NORDEA skicka pengar överhuvudtaget i någon enda valuta ner till Israel. jag vet att jag bombade de jävvlarna med mail... Men det dröjde ända tills 2010, så plötsligt en dag så såg jag att det funkade med Israel..

Så nåt mysko med NORDEA är det, om det nu sitter en massa VPK och därför judehatare i den banken det vet jag inte, men jag vet att det sitter en massa bitter..... på en massa positioner där, och man vet ju vem som bar de flesta "Palestina-sjalarna förr i tiden, kvinnorna.... så jag hyser inga tveksamheter i
alla fall..

legolas

Detta svar kan bara generera i en BIG karma

"Långeman " sa:
Tvivlar starkt då dom använder Nordea, kan du styrka detta på något vis, hur du vet att det är på detta sätt.
Vore synnerligen intressant.
Finns inte på kartan att de sätter in pensionen direkt på ett Thailändsk konto , det svaret fick jag , jag kan inte ens ha en stående överföring från mitt Swedbankkonto till mitt Thaikonto ..... Blir till att föra över pensionen månadsvis

"Phonta " sa:
Finns inte på kartan att de sätter in pensionen direkt på ett Thailändsk konto , det svaret fick jag , jag kan inte ens ha en stående överföring från mitt Swedbankkonto till mitt Thaikonto ..... Blir till att föra över pensionen månadsvis
[/quoteOK Nu är det så att jag fick uppge mitt bank konto när jag ansökte om pension, då fick de mitt thaikonto,samma med Alecta o AMF.

Fungerar kloc rent, förut var man nervös när man hade dosan hos Nordea ock skulle föra över svenska kr. krånglade mer än en gång.

Nu satt jag o tänkte lite,

Och det är väl så här, att alla pensionsutbetalare har
väl egna konto på bank.

Så då gör dom väl som alla andra som sänder pengar Till Thailändska konto.

Brev duvor tror jag inte på.

Eller har ni andra ider.

"Phonta " sa:

Kolla på länken i mitt inlägg #1 636

"Phonta " sa:

Ja du Ponta, nu har du lite fel eller har missuppfattat det hela.
P-M kan via Nordea skicka din pension till vilket konto som helst i världen, under förutsättning att denna bank accepterar Nordea som bank.
Det svaret fick jag på ett möte som P -M hade för "blivande Pensionärer"
Det innebär att du kan erhålla din pension, utan att göra annat än att meddela P -M vilket konto , samt skif code, till din bank i det land du så önskar utbetalningen.
Uppgifterna är från 2010.
Hur det är med utbetalningar, från andra pensionsutbetalare vet jag inte.

Jovisst, får man pengarna överförda till sin bank i Thailand från pensionsmyndigheten.Är ju massor av människor som får detta överallt i världen. Se deras hemsida.www.pensionsmyndigheten.se.Skulle inte tro det är några problem med de andra pensionsinstitituten heller.Får kolla upp detta. :nod:

Med vänlig hälsning,Areeya

Jag förmodar att pensionsmyndigheten skickar pensionen via en svensk bank förmodligen Nordea som i sin turb skickar till Bangkok bank och sedan till din bank som du uppgett.Du får bath inga Skr. :police:

Kronan rasar kraftigt i dag mot Dollar och Euro....allt enl www.die.se. Och börsen rasar också sen några dagar...dystra förutsättningar för Svensk ekonomi...allt enl ..läs dagens industri. :thumbsdown:

Areeya

Finansminister Anders Borg meddelade för några dagar sedan att Sverige står inför en lågkonjuktur med sämre prognoser än tidigare, detta bekräftades i morse i ett pressmeddelande från Riksbanken vilket fick SEK att göra ett hopp nedåt på 1% (4.54 till 4.49) i stort sett mot alla valutor. Kursen ligger nu på densamma som i förrgår...

"Börsraset" har skett de senaste dagarna efter det att börserna stigit nästan 20% sedan i mitten på November. Amerikanska börsen har passerat all time high och åtminstone en rekyl var väntad även om jag personligen tror att det vi nu ser är början på ett mycket större ras, dock inte för Svenska kronan.

"mackes " sa:
Finansminister Anders Borg meddelade för några dagar sedan att Sverige står inför en lågkonjuktur med sämre prognoser än tidigare, detta bekräftades i morse i ett pressmeddelande från Riksbanken vilket fick SEK att göra ett hopp nedåt på 1% (4.54 till 4.49) i stort sett mot alla valutor. Kursen ligger nu på densamma som i förrgår...

"Börsraset" har skett de senaste dagarna efter det att börserna stigit nästan 20% sedan i mitten på November. Amerikanska börsen har passerat all time high och åtminstone en rekyl var väntad även om jag personligen tror att det vi nu ser är början på ett mycket större ras, dock inte för Svenska kronan.
Svensk massmedia har en stor del i att läget förändras i Sverige.
Om man på TV-nyheterna säger "nu stundar mörkare tider" så slår det igenom direkt. Dagen efter ett sådant inslag tystnar min telefon och orderingången går ner till nära nog noll. Det verkar som att det blir en självuppfyllande profetia, folk påverkas oerhört mycket av negativa nyheter. Det brukar ta ett par veckor innan samtalen har uppnått samma täthet som innan inslaget. Pressen har ett enormt ansvar för rikets ekonomi, i varje fall på kort sikt.

Pensionsverket utbetalningar

Jag har nu kollat med Pensionsverkets kundtjänst och de kan skicka SEK till Thailand. Dock enbart till Bangkok Bank vilket är logiskt då alla överföringar går via Bangkok bank och de Thailändska bankerna inte lär ha rutiner för att skicka SEK mellan sig.

Jag har ju nu ett konto i Bangkok och skall försök öppna ytterligare ett för SEK enligt vad som sagts ovan, det vore suveränt med ett SEK konto ditt pensionen kom och som man kunde överföra vid kursläge!

Återkommer med resultat.

"mackes " sa:
Pensionsverket utbetalningar

Jag har nu kollat med Pensionsverkets kundtjänst och de kan skicka SEK till Thailand. Dock enbart till Bangkok Bank vilket är logiskt då alla överföringar går via Bangkok bank och de Thailändska bankerna inte lär ha rutiner för att skicka SEK mellan sig.

Jag har ju nu ett konto i Bangkok och skall försök öppna ytterligare ett för SEK enligt vad som sagts ovan, det vore suveränt med ett SEK konto ditt pensionen kom och som man kunde överföra vid kursläge!

Återkommer med resultat.

Mycket märkligt då jag frågade P-M vilken bank som dom använde, och om jag kunde få mina pengar överförda i Sve Kr. Svaret var att jag kunde välja själv vilken valuta som jag önskade, så var svaret, att dom hade avtal med Nordea.
Jag skrev att Nordea inte skickar valuta i Sve Kr till Thailand, hur löses detta om ni lovar att det går att göra.
Detta mail är fortfarande obesvarat.

Här har du svaret, ärende 2013-04-216088

Våra utbetalningar görs som standard i thailändska Baht om du inte begär något annat, och i vilken valuta utbetalningen kan göras beror på den thailändska banken.

Banker har något som heter Swiftadress, och våra utbetalningar går bra att få i svenska kronor så länge banken har swiftadressen BKKBTHBK. Den tillhör Bangkok Bank.

"mackes " sa:

Våra utbetalningar görs som standard i thailändska Baht om du inte begär något annat, och i vilken valuta utbetalningen kan göras beror på den thailändska banken.

Banker har något som heter Swiftadress, och våra utbetalningar går bra att få i svenska kronor så länge banken har swiftadressen BKKBTHBK. Den tillhör Bangkok Bank.

Jamen jättebra! Bra jobbat! :)Då vet vi att det går...även pensionsmyndighetes hemsida tar upp detta att skicka svenska kronor!

Areeya

"mackes " sa:

Men då gäller det att kunna öppna ett konto i Bangkok bank för utländsk valuta.Är det någon som lyckats öppna ett konto för svenska kronor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp