Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi får väl lägga lite krut på att kolla kursen då. Jag undrar vad dett var då vi var ner för ett par år sen då fick man 625THB på 100'ingen
Rolf

Den Svenska kronan är urstark.
Eller att Dollarn rasar ner genom golvet. Det beror på hur man ser det.

Men THB har väl fast växelkurs mot US$ och då kommer ni Thailandsboende med inkomster i SKr att få det bättre o bättre ekonomiskt ifall allt blir som vanligt.
Men skulle Thailand få för sig att låta sin valuta flyta så att marknaden sätter priset på den, då blir det mer osäkert.

"LG " sa:
Den Svenska kronan är urstark.
Eller att Dollarn rasar ner genom golvet. Det beror på hur man ser det.

Men THB har väl fast växelkurs mot US$ och då kommer ni Thailandsboende med inkomster i SKr att få det bättre o bättre ekonomiskt ifall allt blir som vanligt.
Men skulle Thailand få för sig att låta sin valuta flyta så att marknaden sätter priset på den, då blir det mer osäkert.

LG det stämmer inte att bathen följer dollarn för även när dollarn har stått lågt har vi fått betala dyrt för bathen
va ja vet så e de ett tag sen som kursen va fast mot dollarn

glimten66 ja brukar inte ha fel ;D

Titta, där fick jag lära mig nåt nytt.
Det var ju dyrt 2008 o då frågade jag en Thaiare varför jag inte fick mer än fyrahundra bath för hundra svenska.
Han förklarade att det berodde på att bathen var fast mot dollarn.

Han hade kostym och jobbade i bank så jag förutsatte att han hade utbildning.
Men allting ändrar ju sig. Då var då och nu är nu.

Ni får varsin karma för lektionen

Jaha du LG var ska det här sluta vi får väl doktorera i Thailändsk nånting ;D
Vet man inget så finns det alltid nån klok gubbe eller gumma ::)

Legolas va inte oroli när den går ner har märkt att 3 upp en ner fortsätt så så blir ja nöjd ;)

Den 18:e Mars så konkar Amerikas Förenta Stater om inte dom har en plan, typ Jöhnssonligan. Vänta till dagen efter med att skriva fler kommentarer.

"Hansui " sa:
Den 18:e Mars så konkar Amerikas Förenta Stater om inte dom har en plan, typ Jöhnssonligan. Vänta till dagen efter med att skriva fler kommentarer.
Väntar med spänning. Vore väl på tiden i så fall.

Jo jag vet, men jag har alltid retat mej på att jänkarna, ( politikerna) som tror att dom är till för att skydda hela värden. Bara för att deras vapenindustri ska funka.

"Hansui " sa:
Ok inga kommentarer men varför den 18:e mars?

Vad ända in i glödheta ¤%/&¤%&/ är det som styr Thai Bathen?
Är det högt uppsatta politikers personliga intressen?
Den nuvarande kursen mot T.ex. dollar är ju i praktiken skadlig för Thailand.
Deras export tar kraftigt stryk, ris köper omvärlden nu mera hellre från Vietnam .
Samma sak gäller troligen allt annat som Thailand exporterar.
Turistindustrin är ju inte heller vinnare på en övervärderad inhemsk valuta.
Redan i slutet av förra året så läste jag i Bangkok Post att chefen för riksbanken varnade för denna utveckling. Vad har hänt? INGET.
För någon vecka sedan så kunde jag se kurser över 4.80 Bath för en krona. Nu ca 4.75. Kronan har inte försvagats mot andra valutor, det är Bathen som stärks. Jag fattar inte varför.
Förlåt kära forum vänner för detta utbrott. Kände bara att jag var tvungen att lufta min frustration.
/Anubaan

Thailand är i startgroparna för en ny valutakrasch liknande 1995 eller vad det var. Kommer inte ihåg. Övervärderade bostäder och byggnader i Bangkok t.ex.

"Hansui " sa:
Hansui.
Jag har väntat på det här länge.
USA har importerat varor i mååånga år från Kina.
Kineserna har fått betalt i dollar. Kina är det land som äger mest dollar i hela världen. Mer dollar än USA själva äger.
Kina kan vräka ut sina dollar på valutamarknaden. Det skulle leda till att US Dollarn sjönk så lågt i värde att man kan använda dollarsedlar som skithuspapper.

Om oljan (som araberna säljer i dollar) då skulle stiga till säg 1500 dollar/fat
Då är det godnatt med Amerika.
Hoppas det inte händer. Vi får se efter den 18;e mars.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp