Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
tack så mycket - skriv mer....verkar jättespännande.....
ni fick varsin karma som tack för Er arbetsinsats....
inga pengar - men karma får duga..

legolas
Den kunde väl ha haft en guldkant
b101.gif

Saxat från SvD
Eurosamarbetet överlever denna kris men ett troligt scenario är att Grekland, oavsett hur det går i valet på söndag, gör sorti ur eurozonen.
- Det finns ingen annan väg för Grekland att få ned sin arbetslöshet, säger han till tidningen.
Häggström räknar även med att det blir några färre EU-medlemsländer än i dag som använder euron om tre år. Förutom Grekland ligger Portugal närmast till hands att överge euron som valuta, men troligtvis vänder även Spanien den gemensamma valutan ryggen inom tre år.
Svenska ekonomer spår greksorti

Eurosamarbetet överlever denna kris men ett troligt scenario är att Grekland, oavsett hur det går i valet på söndag, gör sorti ur eurozonen.
Välkommen till SvD. Du har hamnat på den här sidan via Google.
Sök fler artiklar om "grekland och euron" på nliv.seTill SvD Näringslivs startsida
Att lämna euron och återgå till drachmern är inget bra alternativ för Grekland, menar Constantine Papadopoulos, generalsekretare för avdelningen för internationella ekonomiska förbindelser på utrikesdepartementet i Aten.

Att lämna euron och återgå till drachmern är inget bra alternativ för Grekland, menar Constantine Papadopoulos, generalsekretare för avdelningen för internationella ekonomiska förbindelser på utrikesdepartementet i Aten.

Foto: Yves Herman

12 juni 2012 kl 08:16, uppdaterad: 12 juni 2012 kl 14:29

I en enkät med åtta chefekonomer i Dagens Industri säger bland annat Handelsbankens chefekonom Jan Häggström att en grexit är sannolik oavsett hur det går i valet.

- Det finns ingen annan väg för Grekland att få ned sin arbetslöshet, säger han till tidningen.

Läs mer: Grekiskt nyval skrämde börsen.

Häggström räknar även med att det blir några färre EU-medlemsländer än i dag som använder euron om tre år. Förutom Grekland ligger Portugal närmast till hands att överge euron som valuta, men troligtvis vänder även Spanien den gemensamma valutan ryggen inom tre år.

Roger Josefsson på Danske Bank tror att Grekland kan komma att lämna eurosamarbetet redan inom någon månad. Han spår att euron överlever åtminstone de närmaste tre åren och med de stora euronationerna, inklusive Spanien och Italien, som deltagare.

- Men det förutsätter mer finanspolitisk integration än vad länderna hittills har visat vilja till, tillägger Roger Josefsson.

Också Tor Borg, chefekonom på SBAB, räknar med en grexit.

- Frågan är om det blir ett ordnat eller oordnat utträde och hur omgivningen drabbas. Frågan är också hur ordnat man kan återinföra en valuta. Det är inte så att man har en massa drachmer liggande, säger han och tilläger att det finns en risk för en eurokollaps om Spanien lämnar eurosamarbetet.

- Om Spanien skulle gå så långt blir det svårt att hålla ihop euron.

"Rolf " sa:
Måste? Tror du inte att Bryssel kommer att göra allt för att inte tappa taget.
En jädra soppa är det. Dramatik på hög nivå.
Jo så är det.Man vill ha Grekland kvar i eurozonen,men inte till vilket pris so helst.Det är framförallt Merkel som sitter på plånboken och det verkar som tyskarna har fått nog av grekerna och vill inte bidra med mer pengar. 8)

Marknaden gillade valresultatet i Grekland så euron och den svenska kronan har stärkts mot dollarn och därmed även bathen. ;D

Hörrni, vad ska man bektrakta som en bra kurs i dagsläget. Som det var för några år sen 6,00 lär ju inte hända men 4.70 - 4.90?
Vad är en ok kurs tycker ni???????
Frågar för jag tänker skicka ner lite guld om det blir bättre..

Roffe!

Det ligger och pendlar runt 4.30-4,60Thb, men en bra kurs i sikte borde ligga
4,50-5,20Thb, det är väl lite som du säger "det lär väl aldrig hända"..

;) :D ;)

"Jo-Be " sa:
Roffe!

Det ligger och pendlar runt 4.30-4,60Thb, men en bra kurs i sikte borde ligga
4,50-5,20Thb, det är väl lite som du säger "det lär väl aldrig hända"..

;) :D ;)
Jo så går mina tankar också kollar man på en 5års period så har den aldrig förutom en gång varit över 22,25 dvs om man räknar tvärt om

"Rolf " sa:
Hörrni, vad ska man bektrakta som en bra kurs i dagsläget. Som det var för några år sen 6,00 lär ju inte hända men 4.70 - 4.90?
Vad är en ok kurs tycker ni???????
Frågar för jag tänker skicka ner lite guld om det blir bättre..
4.90 och däröver är en bra kurs men vi lär får vänta på den tills alla bitar faller på plats i sydeuropa. 8)

Tror faktiskt de närmaste månadernas utveckling i sydeuropa kommer att bli avgörande, det har onekligen sett bra ut den sista månaden, fortsätter det så här borde inte ca 4,75 vara omöjligt i slutet av juli.

Visa bilaga 20971

Mycket kan nog styras av det grekiska valet, fast bara temporära snabbhöjningar/sänkningar.

Ett sakta klivande mot 5kThb/Sek skulle vara trevligt. Fast går det fort så är det bara bättre.

"borat " sa:
Tror faktiskt de närmaste månadernas utveckling i sydeuropa kommer att bli avgörande, det har onekligen sett bra ut den sista månaden, fortsätter det så här borde inte ca 4,75 vara omöjligt i slutet av juli.
Tyvärr kan man inte interpolera på det viset.Verkligheten fungerar inte på det sättet. 8)

"legolas " sa:
Hahahaha, bra jobbat Borat med detta inlägg, men jag skrattar åt din ålder. Fick på känn att du inte helt skulle klara pressen jag satte på dig. Men 18 år gammal.....Är du fortfarande så feg och inte vågar stå för vem du är? Kom igen nu Boratpojken, det är ju bara löjligt och ganska omoget och respektlöst tycker jag, emot folk här på forumet, att leka med sin ålder på det viset...

legolas

Lille vän, jag är hur anonym jag vill här.....jag behöver inte bevisa något för någon!

"legolas " sa:
hehehehe, så min herre HAR känslor trots allt!!! Men det satt långt inne må jag säga!! Du har helt rätt, du behöver inte bevisa något för någon, och det har du heller INTE gjort, så oroa dig inte!!!
;D ;D ;D

Leolas

Jag har intet förståelse varför Du hela tiden ska gå in och trigga igång diskusitioner, visst har Du skrivit tidigare, jag gillar ju att skriva, men det innebär väl inte att Du har rätten att sätta dig tills doms över andra, om nu någon vill vara anonym så är det min uppfattning att detta SKALL respekteras, med ödmjukhet Legolas, rättning i ledet-

Ubon

Inte en chans att Grekland slår Tyskland och att svenska kronan inte sjunker mer just nu beror på att marknaden väntar sig stimulans i USA av Federal Reserve. 8)

"legolas " sa:
Ja så himla viktigt var valet i Grekland för kurserna.....Ni är ena sorgfälliga Singoalla´s, här kommer i alla fall dagens kurs då, till synes som vanligt helt opåverkad utav Greklands göranden. Låt oss nu istället hoppas att Grekland kan dunka till Tyskland i EM-kvartsfinalen.... Det borde ju få kursen på svenska kursen att raka i höjden i alla fall...

TMB Thailand 2012-06-20 01:12 (15 min ago) 1 SEK THB 4.47375
Krung Thai Bank Thailand 2012-06-20 01:16 (11 min THB 4.473
Bank of Ayudhya Thailand 2012-06-20 00:57 (30 minTHB 4.465
Thanachart Bank Thailand 2012-06-20 01:21 (6 min THB 4.46
Kasikorn Bank Thailand 2012-06-20 00:51 (36 min a THB 4.455
Bangkok Bank Thailand 2012-06-19 07:35 2 SEK THB 4.44875
Kan du säga med facit i hand. :D Då är det lätt att va spågumma :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp