Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"areeya " sa:
Men t.ex Bangkok bank tar ju ut mottagaravgift på 200 bht har jag förstått?
Ja, alla banker tar avgift för att ta emot pengar. Skillnaden är att om du använder någon annan får du betala 350 Baht extra till Bangkok bank eftersom endast de får förmedla utländska betalningar. Luktar mutor.

Sedan kan du bestämma om du vill skicka SEK eller motvärde i Baht från pensionsverket, från de stora Svenska bankerna är det bättre att skicka Baht eftersom du får en sämre kurs om du växlar i Thailändska banker.

växelkursen är sämst hos handelsbanken.'
vilken otroligt dålig bank när det gäller valuta.

"mackes " sa:
Ja, alla banker tar avgift för att ta emot pengar. Skillnaden är att om du använder någon annan får du betala 350 Baht extra till Bangkok bank eftersom endast de får förmedla utländska betalningar. Luktar mutor.

Sedan kan du bestämma om du vill skicka SEK eller motvärde i Baht från pensionsverket, från de stora Svenska bankerna är det bättre att skicka Baht eftersom du får en sämre kurs om du växlar i Thailändska banker.

Mackes du har helt fel på 2 punkter.
Pensionsmyndigheten kan bara skicka pengar i THAIbath, amledningae är att dom använder Nordea, som tillsammans med Swe bank är dom enda Swe banker där du INTE kan välja valuta.Om man skickar till Thai från Pensionsmyndh. så kan man genom dom få automatisk överföring, genom din bank så kan man det inte, endast inom EU.
Du skriver att man skall skicka pengar i Thaibath,för det är fördelaktigare, tror du är ensam om den företelsen. Alla andra som kan välja skickar i swe kr från Swe och växlar här på plats i Thai.
Jag har nu bott hät i 3 år och mina överföringar gör jag med hjälp av Handelsbanken som endast tar 40 sekr för detta via internet.
Hoppas du kan styrka din hypotes om detta med att skicka Thaibath Från Swe.

"Långeman " sa:
Mackes du har helt fel på 2 punkter.
Pensionsmyndigheten kan bara skicka pengar i THAIbath, amledningae är att dom använder Nordea, som tillsammans med Swe bank är dom enda Swe banker där du INTE kan välja valuta.Om man skickar till Thai från Pensionsmyndh. så kan man genom dom få automatisk överföring, genom din bank så kan man det inte, endast inom EU.
Du skriver att man skall skicka pengar i Thaibath,för det är fördelaktigare, tror du är ensam om den företelsen. Alla andra som kan välja skickar i swe kr från Swe och växlar här på plats i Thai.
Jag har nu bott hät i 3 år och mina överföringar gör jag med hjälp av Handelsbanken som endast tar 40 sekr för detta via internet.
Hoppas du kan styrka din hypotes om detta med att skicka Thaibath Från Swe.

När jag kontrollerade (med tfn samtal) så gav KTB som är (var) min Thailändska bank en sämre kurs än Swedbank för växlingen och eftersom det inte finns några överföringspåslag från Swedbank eller Nordea så är det ju banken som ger bästa kursen som gäller. Jag har dock inte kollat alla Thailändska banker men på Legolas statistik är de ju rätt lika.

Pensionsverket säger i sin information om att skicka pensionen utomlands att man kan välja att skicka I landets valuta eller motvärde i SEK, du skall bara vara säker på att den utländska banken tar emot SEK.

Jag har till sist fått kontakt med Handelsbanken och de hävdar att de använder börskursen (samma som Swedbank och Nordea) Detta är dock inte kollat.

"ledarn " sa:
Det var någon här på CM som skrev att Handelsbanken har den sämsta växelkursen ??
Har du märkt att du får mindre än vad Fablo Lego´s tråd säger ??

Svar NEJ!
Jag har Kung kru eller vad den nu heter kallar den "Blå banken"
Jag har mina pengar 2: dagen efter som jag skickat mina pengar,Sek kr från Swe dock senast 1600 swe tid.
Då får jag den växel kurs som gäller för T/T konton i Thai, den aktuella dagen. Ibland skiljer det från överföringsdagen lite upp och lite ner, det jämnar snart ut sig som han som s..... i byxan.

"legolas " sa:
Långemannen, ledsen att putta dig på näsan, men du har faktiskt helt fel i en sak i alla fall som jag känner till EXTREMT väl. Och det är att via NORDEA så kan man skicka svenska kronor ELLER så kan man välja att skicka thailändska baht.

Jag gjorde BÅDA sakerna under mars månad när vi höll på och kollade dessa saker just här i denna tråd. Så scrolla bakåt så kan du se hur jag gjorde... jag har ju NORDEA.

MVH - legolas

Legolas !!
Har kollat själv med Pensmynd. dom säger att dom kan skicka i den valuta som du vill, men dom änvänder Nordea som var den första banken att stoppa sändning till Thai i Sekr.Då frågade jag i nytt mail hur dom kan påstå att dom kan skicka Sekr. till Thai, har aldrig fått svar på detta.
Om du har lyckats få Nordea att skicka i Swe kr till Thai VIA NORDEA så har du varit duktid, eller att dom har ändrat sina regler.Eller också har dom lurat dig.
Sorry orkar inte läsa dessa 82 sidorna, kan du minnsa när du skrev detta som du påpekade.

"legolas " sa:
ja men kolla datumet,, verkar som om Song Khran gör att sidan ligger nere tills nyåret är till ända. så kanske kursen är bättre...

Kollade precis och det finns indikationer på att kursen snarare ligger på 4.54 här i Thailand nu... Vi får se när det kommer igång igen..

legolas
Jag glömde :) :) Det såg kanske lite argt ut.

"legolas " sa:
ja men kolla datumet,, verkar som om Song Khran gör att sidan ligger nere tills nyåret är till ända. så kanske kursen är bättre...

Kollade precis och det finns indikationer på att kursen snarare ligger på 4.54 här i Thailand nu... Vi får se när det kommer igång igen..

legolas

Denna sida http://www.superrichthailand.com/editor/rate.html
brukar jag kolla på den stämmer väldigt bra med aktuella kurser.
Men den ligger nere nu, så den har nog också drabbats av Songkran

"Långeman " sa:
Svar NEJ!
Jag har Kung kru eller vad den nu heter kallar den "Blå banken"
Jag har mina pengar 2: dagen efter som jag skickat mina pengar,Sek kr från Swe dock senast 1600 swe tid.
Då får jag den växel kurs som gäller för T/T konton i Thai, den aktuella dagen. Ibland skiljer det från överföringsdagen lite upp och lite ner, det jämnar snart ut sig som han som s..... i byxan.

Den kursen de svenska bankerna använder (spotkurs) för att köpa Baht är ca 5 öre bättre än dessa kurser...

"legolas " sa:
Men Långemannen det låter på dig som om du inte haft ett NORDEA-konto på åratal.... och så vill du sätta mig i jobb......

Om du har NORDEA, logga då in först, klicka på utlandsbetalningar, fyll i alla rutor i fälten där, och klicka även i om du vill skicka SEK eller THB.....

Så enkelt är det faktiskt.... Huruvida pensionsmyndigheten ljuger för dig eller du missuppfattar situationen vågar ju inte jag säga.... men jag kan säga att du kan skicka vilken valuta du vill.

legolas

Ja du Legolas !!
Har inte besökt ett Nordeakontor på snart 20 år, så jag är novis i detta fall. Men enligt uppgift så skulle Nordea slutat med att överföra Swe kr till Thai pga.
"den Thailändska Bathen är så osäker" :D
Om du vet att Nordea i dag kan och vill skicka Swe kr till Thaibank så har man nog efter kritik reviderat sin syn på Thaibathen. :)
Kan ej kolla, eftersom jag inte kan koppla upp mig på Nordea. Men min Swe bank kan jag skicka Swe kr. Pensionsmyndh. använder Nordea,så kan Nordea inte skicka Swe kr till Thai så kan inte P-M heller, logiskt. :)

"Långeman " sa:
Ja du Legolas !!
Har inte besökt ett Nordeakontor på snart 20 år, så jag är novis i detta fall. Men enligt uppgift så skulle Nordea slutat med att överföra Swe kr till Thai pga.
"den Thailändska Bathen är så osäker" :D
Om du vet att Nordea i dag kan och vill skicka Swe kr till Thaibank så har man nog efter kritik reviderat sin syn på Thaibathen. :)
Kan ej kolla, eftersom jag inte kan koppla upp mig på Nordea. Men min Swe bank kan jag skicka Swe kr. Pensionsmyndh. använder Nordea,så kan Nordea inte skicka Swe kr till Thai så kan inte P-M heller, logiskt. :)
Mina pengar från PM får jag i svenska kronor direkt till Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp