thaifeelings

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vadå? Thai är väl bättre än svenskar på att visa känslor? I alla fall de flesta, som jag haft kontakt med.
Utom ilska/missnöje. Sådant är många thai dåliga på att visa - eller så är det bara vi faranger, som är dåliga på att fatta :) Thai har ju femtioelva olika slags leenden, för de ler ju även då de är arga - men annorlunda.

Fast alla älskar ju såklart inte alla. Och man kan ju gilla personer, även då man inte älskar dem.
(((Då jag var ledig, var det många, som visade intresse av någon underlig anledning :) men jag sa direkt då jag visste att vi inte skulle kunna passa att leva ihop. En del blev ledsna/sura, men flera av dem är jag fortfarande vän med. Några av dem har jag även hjälpt gällande att hitta bra farangmän :)

I några andra trådar står det om då någon blivit lurad av falska känslor. Det är väl mycket bättre om INGEN visar falska känslor?

Att visa kænslor ær de totalt øverlægsna i gentemot oss konservativa kontrollerade svenskar. Vi ær faktiskt værldskænda før att vara "tråkiga" och de finns æven dokumentærer om de otroligt nog om hur olika mænniskor i olika lænder uppfattas som.

Vad gæller ilska och missnøje så finns det en førklaring till det i form av Buddhismen. Man skall ikke prata då man ær førbannad før då økar risken før felsægningar vilket ær otroligt hærligt att se att de faktiskt fungerar mycket bættre æn vad man ær van vid.

Vad gæller kærlek så blir jag mycket førvånad av de påståendet då hela Thailand lyser av kærlek,glædje,ødmjukhet och glada leenden till skillnad mot i Sverige dær vi ibland inte ens kænner grannen i lægenheten bredvid !!

Älska kan dom, men man måste li....te ta en dag i sänder,
så är de bara :nod:

Att vänta med att prata då man är arg är vettigt,
MEN jag har sett att de inte vill säga ifrån över huvud taget, även då de råkar ut för något, som ställer till stora bekymmer för dem, så att de är mycket oroliga.
Vid chefsutbildning (för offentliga sektorn) på universitet lär de ut att cheferna bör göra så här, om underlydande inte skärper sig efter att chefen påpekat grova fel de gjort:
"Ställ er bakom dem, och titta på då de jobbar." :)

Det är väldigt svårt att få besked från thailändare, har jag märkt, och det är nog inte lätt att vara chef för thailändare, om man har västerlänska kunder :)
(Men jag tänker ge thailändare chansen, så får vi se om jag måste byta, för att det ska kunna fungera OK. Då vi började förberedelserna tyckte en av dem att jag var väldigt aktiv, fastän jag var sjuk, så jag höll bara halvfart. Och det är inget skämt att det är ganska vanligt att de sover på jobbet :) Fast jag bryr mig inte om hur många timmar det är, utan hur mycket de får gjort...)

Att thai inte kan visa känslor är totalt fel, jag håller med. Ju längre min relation med "tiilak" har pågått desto mer har jag lärt mig att tolka detta. En mörk blick kan säga mer än tusen ord. Det går inte att missta sig på när någonting är fel.

Sen kan det, precis som i andra länder, pågå intriger och riktiga familjedraman. Det har jag fått erfara. Avundsjuka kan ställa till med en hel del problem. Och man kan vara väldigt duktiga på att baktala varandra. Så även solen har sina fläckar.

Men på det stora hela är thai underbara människor, varma och vänliga. Lär man sig bara att tolka tecknen så är allt bara toppen.

Berralund :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp