Thailänsk A-kassa

• Trådstartare Trådstartare lubo68
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

lubo68

Gäst
fick reda på att tjejen blev arbetslös förra vecka. så nu får jag försörja henne så gott jag kan.
så satt jag o funderade om det finns en sk A-kassa där nere, finns det nån som har koll på detta, o om det finns hur funkar detta??

Hur konstigt det än låter så finns det en Sjukkassa , dvs ett sjukvårdsförsäkringssystem, men det krävs då att arbetsgivaren betalar in ....

Arbetslös,, vet i fa... om jag köper det ,finns hur mycket jobb som helst här om man verkligen vill jobba, hur gammal är hon och var bor hon ungefär ???

"Phonta " sa:
Hur konstigt det än låter så finns det en Sjukkassa , dvs ett sjukvårdsförsäkringssystem, men det krävs då att arbetsgivaren betalar in ....

Arbetslös,, vet i fa... om jag köper det ,finns hur mycket jobb som helst här om man verkligen vill jobba, hur gammal är hon och var bor hon ungefär ???

Ja jobb tycker jag dom får direkt om dom vill jobba och inte bara hänga hemma runt familj och släkt.

Men har aldrig har aldrig hört talas om någon A-kassa och har svårt att tro att det existerar.
När Bangkok var översvämmat och dom stängde fabrikerna fick ex-fruns syster gå, och hon fick då ingen A-kassa hon kom ner till Pattaya bodde hos oss i någon månad och jobbade på Central Festival sen när dom öppnade upp igen börja hon på en ny fabrik men på kontoret så arbetslös behövde hon aldrig vara.

Sjuk kassa finns men som sagt det e om företaget betalar in för det många företag skiter tyvär.i det

Jobb finns det massor men vill man va försäkrad e det inte lika lätt tyvär så snålar restaurang ägare o andra ner på det det e en skit summa som dom betalar för det

"Jonas " sa:
Ja jobb tycker jag dom får direkt om dom vill jobba och inte bara hänga hemma runt familj och släkt.

Beror ju på vill dom käna en 10 -12000 får dom allt söka runt lite men accepterar dom 6-8000bath ja då kan dom börja jobba direkt

Får väl 10000 baht på fabrikerna i Bangkok med, vet inte vad ex-frugans systrar tjänar men hon som jobbar på kontoret har kommit upp till 18000 baht men då var det mycket övertid och helg och hon har ingen högre utbildning kan inte ett ord Engelska ex-frun lärde henne lite om dator.
Den andre ligger la runt 10000, men dom har båda råd med begagnad bil på avbetalning och hyra på en liten lgnht, hon som tjänar minst har iofs kille som jobbar på samma fabrik,med så dom betalar ju bilen ihop och dricker inte som majoriteten av thai så lägger väl pengarna på det istället.

På fabrikerna e det oftast vänte tid på att komma in om man inte har nån där redan .
Sen på dom större fabrikerna så får du ett hyfsat skyddsnät.me med bra försäkringar o så......

"lubo68 " sa:
fick reda på att tjejen blev arbetslös förra vecka. så nu får jag försörja henne så gott jag kan.
så satt jag o funderade om det finns en sk A-kassa där nere, finns det nån som har koll på detta, o om det finns hur funkar detta??

Fanns det någon A-kassa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp