thailänsk körkort

 
Jahapp då har man själv råkat ut för en rödljusåkare. Hade just stannat för rött på sukhumvit road i morse, jag samt några bilar och mc. Tjong det där lät inte bra hann jag tänka i luften när jag gjorde tidernas saltomortal och flög 5 meter. Moppen gjorde också en volt och flög ännu längre, och landade rakt på framhjulet vilket tryckte in gaffeln i chassit. Vet inte om jag tuppade av några sekunder av islaget, landade ju först på huvudet för att sen fortsätta volten. Iaf enl folk som såg det hela.
Nåja, en erfarenhet rikare blev man, förhoppningsvis känner jag mig tillräckligt bra i morrn för att fixa en ny moppe.
Känns nästan lite farligare i bkk nu under lågtrafikhelgen, när rödljusnissarna får upp en jäkla fart till skillnad från normalt.
 
Jahapp då har man själv råkat ut för en rödljusåkare. Hade just stannat för rött på sukhumvit road i morse, jag samt några bilar och mc. Tjong det där lät inte bra hann jag tänka i luften när jag gjorde tidernas saltomortal och flög 5 meter. Moppen gjorde också en volt och flög ännu längre, och landade rakt på framhjulet vilket tryckte in gaffeln i chassit. Vet inte om jag tuppade av några sekunder av islaget, landade ju först på huvudet för att sen fortsätta volten. Iaf enl folk som såg det hela.
Nåja, en erfarenhet rikare blev man, förhoppningsvis känner jag mig tillräckligt bra i morrn för att fixa en ny moppe.
Känns nästan lite farligare i bkk nu under lågtrafikhelgen, när rödljusnissarna får upp en jäkla fart till skillnad från normalt.

Det lät som du klarade dig bra ändå. Jösses vad skönt att höra. Veckan efter att Långeman blev påkörd blev en annan kompis påkörd av ännu en rödljuskörare. Han klarade sig med blåmärken och skrubbsår.
Jag blir så s...tans förbannad på just rödkörning. Så enkelt att låta bli och skadar så mycket när det utförs. Jag fattar inte, thaiare som sällan har bråttom men i trafiken då skall det gå undan????
 
Det lät som du klarade dig bra ändå. Jösses vad skönt att höra. Veckan efter att Långeman blev påkörd blev en annan kompis påkörd av ännu en rödljuskörare. Han klarade sig med blåmärken och skrubbsår.
Jag blir så s...tans förbannad på just rödkörning. Så enkelt att låta bli och skadar så mycket när det utförs. Jag fattar inte, thaiare som sällan har bråttom men i trafiken då skall det gå undan????
Thai kör väldigt aggressivt anser jag , samt helt utan rumsuppfattning ,och kollar ofta mobilen under körning , det lär vara en vanlig orsak till olyckorna
 
Jahapp då har man själv råkat ut för en rödljusåkare. Hade just stannat för rött på sukhumvit road i morse, jag samt några bilar och mc. Tjong det där lät inte bra hann jag tänka i luften när jag gjorde tidernas saltomortal och flög 5 meter. Moppen gjorde också en volt och flög ännu längre, och landade rakt på framhjulet vilket tryckte in gaffeln i chassit. Vet inte om jag tuppade av några sekunder av islaget, landade ju först på huvudet för att sen fortsätta volten. Iaf enl folk som såg det hela.
Nåja, en erfarenhet rikare blev man, förhoppningsvis känner jag mig tillräckligt bra i morrn för att fixa en ny moppe.
Känns nästan lite farligare i bkk nu under lågtrafikhelgen, när rödljusnissarna får upp en jäkla fart till skillnad från normalt.
Hur gick det till , du menar att du stannat för rött och någon kör på dig bakifrån ??? Fn !!Påkörd bakifrån och överleva ,,Måste ju även vara blind då , ingen annan bakom dig ?? Stort Grattis att du överlevde :eek::eek:Vad hände sedan , farbror brun ?? Den påkörande måste ju lagföras osv , intressant att höra hur farbror brun hanterade detta , blåskontroll mm, finns inte en korsning i BKK som inte har kameror , så går ej att komma undan en dylik förseelse
 
Själv är jag livrädd och köra i Thailändskt trafik.
Har fått lite småblessyrer på motorbike så det har jag slutat med.
Men med bil känns det inte så mycket bättre.
Hörde sist i somras en rejält brak bakom mig och det visade sig att en ung tjej fråntalkrockat med sin motorbike på en bil.
Vet inte hur det gick för henne då hon var medvetslös i ambulans.
 
Senast ändrad:
Själv är jag livrädd och köra i Thailändskt trafik.
Har fått lite småblessyrer på motorbike så det har jag slutat med.
Men med bil känns det inte så mycket bättre.
Då är det väl du som är ovan förare?
Själv inga problem med att köra i Thailändsk trafik, jag tillochmed gillar att köra här nere.
Jag var orolig i början och gillade inte att korsa Sukhumvith på moppe då som någon skrev men idag när jag är van vid trafiken så gillar jag mer att köra här nere än i Sverige.
 
Då är det väl du som är ovan förare?
Själv inga problem med att köra i Thailändsk trafik, jag tillochmed gillar att köra här nere.
Jag var orolig i början och gillade inte att korsa Sukhumvith på moppe då som någon skrev men idag när jag är van vid trafiken så gillar jag mer att köra här nere än i Sverige.
:):):thumbsup::thumbsup:
 
Hur gick det till , du menar att du stannat för rött och någon kör på dig bakifrån ??? Fn !!Påkörd bakifrån och överleva ,,Måste ju även vara blind då , ingen annan bakom dig ?? Stort Grattis att du överlevde :eek::eek:Vad hände sedan , farbror brun ?? Den påkörande måste ju lagföras osv , intressant att höra hur farbror brun hanterade detta , blåskontroll mm, finns inte en korsning i BKK som inte har kameror , så går ej att komma undan en dylik förseelse

Jag tror inte det är så många av dessa kameror som fungerar tyvärr.
Håller annars med om att det är väldigt aggresiv körning som gäller i Bkk, tyvärr blir man ofta som trafiken är och kör mer aggresivt än vad jag egentligen borde. Försöker ändra mig på det, går sådär.

/ SatanG
 
Jag tror inte det är så många av dessa kameror som fungerar tyvärr.
Håller annars med om att det är väldigt aggresiv körning som gäller i Bkk, tyvärr blir man ofta som trafiken är och kör mer aggresivt än vad jag egentligen borde. Försöker ändra mig på det, går sådär.

/ SatanG
Verkar vara fler och fler kameror som funkar, 3 Thaikärringar i förra villagen beklaga sig över böter dom fått i brevlådan när dom brännt på mellan pattaya och bangkok.

Sist jag körde mellan Udon och Khon Kaen fanns det mängder av kameror och skyltar som varna om det, om dom var aktiva vet jag dock ej.
 
Fint med Hoj då , bara kameror framifrån , eller kanske både och:oops: ... Men å andra sidan så håller jag oftast den gräns som finns , 90-100km är en behaglig fart ,3000 rpm kostar nada 0,32 l /10 km ,, Körde den vägen i lördags uppifrån, såg som du en massa skyltar :thumbsup:
 
Hur gick det till , du menar att du stannat för rött och någon kör på dig bakifrån ??? Fn !!Påkörd bakifrån och överleva ,,Måste ju även vara blind då , ingen annan bakom dig ?? Stort Grattis att du överlevde :eek::eek:Vad hände sedan , farbror brun ?? Den påkörande måste ju lagföras osv , intressant att höra hur farbror brun hanterade detta , blåskontroll mm, finns inte en korsning i BKK som inte har kameror , så går ej att komma undan en dylik förseelse
Misstänker att svar på mina frågor kommer att utebli ;)
 
Ett stycke farbror brun var framme nästan direkt, han kom just som jag rest mig upp, först kollade han mig förstås, sen tog han några bilder innan han gick och pratade med pickisen. Sen lyfte han och några taxikillar upp moppen på trottoaren, innan han dirigerade undan pickisen till en liten sidogata dit han även tog mig och moppen. Nåt rapportskrivande såg jag inte, om det inte skedde innan han tagit mig till sidogatan. Jag har nog lite dimmig uppfattning om hur lång tid det tog innan han hämtade mig till sidogatan.
Jag förstår också nu senare att jag måste ha tuppat av ett ögonblick, då taxikillarna var framme och tog i mig då jag låg på gatan.

Men som sagt vi hade stannat för rött, tror jag stått still några sek innan han träffade mig rakt bakifrån. Detta alltså på en ovanligt tom Sukhumvit road, hade inte hunnit fyllas upp med bilar i alla filerna då vi stannat. Jag var alltså inte först att stanna, och jag är heller inte falangen som nitar på gult i bkk-trafiken.

Sen stod vi i ung. 1,5 timme på sidogatan, pickisens försäkringskille dröjde länge innan han kom, och själva skrivandet etc tog säkert minst en halvtimme. En ambulans kom också och hörde sig för, och gav mig plåster. Men långt innan dess hade en taxikille skaffat bomull och sprit till såren. Själv var jag närmast uppspelt över att ha klarat mig så bra efter en sån flygtur, pickisföraren och frun var klart dämpade, fick flera björnkramar av dom.
Att jag inte har några bilder beror på att telefon for iväg ur "handskfacket", fick tilbaka den just när jag skulle hoppa på taxin därifrån. Letade förstås själv, men trodde till slut den åkt ner i en gatubrunn modell bauta, men icke så skulle det visa sig:)
 
Senast ändrad:
Ett stycke farbror brun var framme nästan direkt, han kom just som jag rest mig upp, först kollade han mig förstås, sen tog han några bilder innan han gick och pratade med pickisen. Sen lyfte han och några taxikillar upp moppen på trottoaren, innan han dirigerade undan pickisen till en liten sidogata dit han även tog mig och moppen. Nåt rapportskrivande såg jag inte, om det inte skedde innan han tagit mig till sidogatan. Jag har nog lite dimmig uppfattning om hur lång tid det tog innan han hämtade mig till sidogatan.
Jag förstår också nu senare att jag måste ha tuppat av ett ögonblick, då taxikillarna var framme och tog i mig då jag låg på gatan.

Men som sagt vi hade stannat för rött, tror jag stått still några sek innan han träffade mig rakt bakifrån. Detta alltså på en ovanligt tom Sukhumvit road, hade inte hunnit fyllas upp med bilar i alla filerna då vi stannat. Jag var alltså inte först att stanna, och jag är heller inte falangen som nitar på gult i bkk-trafiken.

Sen stod vi i ung. 1,5 timme på sidogatan, pickisens försäkringskille dröjde länge innan han kom, och själva skrivandet etc tog säkert minst en halvtimme. En ambulans kom också och hörde sig för, och gav mig plåster. Men långt innan dess hade en taxikille skaffat bomull och sprit till såren. Själv var jag närmast uppspelt över att ha klarat mig så bra efter en sån flygtur, pickisföraren och frun var klart dämpade, fick flera björnkramar av dom.
Att jag inte har några bilder beror på att telefon for iväg ur "handskfacket", fick tilbaka den just när jag skulle hoppa på taxin därifrån. Letade förstås själv, men trodde till slut den åkt ner i en gatubrunn modell bauta, men icke så skulle det visa sig:)
Återigen STORT GRATTIS !! verkligen stort och en helv. tur att klara en påkörning bakifrån på det sättet , ÄNGLAVAKT hade du , och en bra hjälm antar jag:thumbsup: ,, Förmodligen satt föraren och messade .. Jag är livrädd att stå vid rött ljus utan en eller helst ett par bilar bakom mig och trafiken som kommer
 
Ett stycke farbror brun var framme nästan direkt, han kom just som jag rest mig upp, först kollade han mig förstås, sen tog han några bilder innan han gick och pratade med pickisen. Sen lyfte han och några taxikillar upp moppen på trottoaren, innan han dirigerade undan pickisen till en liten sidogata dit han även tog mig och moppen. Nåt rapportskrivande såg jag inte, om det inte skedde innan han tagit mig till sidogatan. Jag har nog lite dimmig uppfattning om hur lång tid det tog innan han hämtade mig till sidogatan.
Jag förstår också nu senare att jag måste ha tuppat av ett ögonblick, då taxikillarna var framme och tog i mig då jag låg på gatan.

Men som sagt vi hade stannat för rött, tror jag stått still några sek innan han träffade mig rakt bakifrån. Detta alltså på en ovanligt tom Sukhumvit road, hade inte hunnit fyllas upp med bilar i alla filerna då vi stannat. Jag var alltså inte först att stanna, och jag är heller inte falangen som nitar på gult i bkk-trafiken.

Sen stod vi i ung. 1,5 timme på sidogatan, pickisens försäkringskille dröjde länge innan han kom, och själva skrivandet etc tog säkert minst en halvtimme. En ambulans kom också och hörde sig för, och gav mig plåster. Men långt innan dess hade en taxikille skaffat bomull och sprit till såren. Själv var jag närmast uppspelt över att ha klarat mig så bra efter en sån flygtur, pickisföraren och frun var klart dämpade, fick flera björnkramar av dom.
Att jag inte har några bilder beror på att telefon for iväg ur "handskfacket", fick tilbaka den just när jag skulle hoppa på taxin därifrån. Letade förstås själv, men trodde till slut den åkt ner i en gatubrunn modell bauta, men icke så skulle det visa sig:)
Va bra att du blev inte skadat mer. Nu får du bara vila och ta det lugnt.:wai:
 
Tack ska ni ha, jag ser det hela som en mycket, mycket nyttig erfarenhet som inte går ur det undermedvetna. Tar jag med mig till svenska trafiken också.
Och min stackars fina fd repfria hjälm, ingen värsting tror jag gav 2000 baht för den, nu har den stora kraftiga skrapmärken rakt uppe på skulten, som om nån släpat mig upp och ner... Lite märken även rakt bakåt, måste ha slagit i bakhuvet också på nåt vis. Min lyckohjälm:)
Nåt vilande blir det icke, hyrde en PCX dan efter som jag hunnit köra kanske 50 mil med i bkk med omnejd. Perfekt att lära sig hitta under lågtrafik.
 
Tack ska ni ha, jag ser det hela som en mycket, mycket nyttig erfarenhet som inte går ur det undermedvetna. Tar jag med mig till svenska trafiken också.
Och min stackars fina fd repfria hjälm, ingen värsting tror jag gav 2000 baht för den, nu har den stora kraftiga skrapmärken rakt uppe på skulten, som om nån släpat mig upp och ner... Lite märken även rakt bakåt, måste ha slagit i bakhuvet också på nåt vis. Min lyckohjälm:)
Nåt vilande blir det icke, hyrde en PCX dan efter som jag hunnit köra kanske 50 mil med i bkk med omnejd. Perfekt att lära sig hitta under lågtrafik.

Verkligen fantastiskt att du klarade dig så bra! :-) Stor grattis, som sagt!
 
Dessa 300 kr hjälmar som en del Faranger samt Thai har kan man vara utan anser jag , de lär inte hjälpa mycket . Jag har funnit ett märke "BILMOLA " som säljs på Honda Big Wing i Pattaya samt Big Wing i Korat , en bra fullfacehjälm som jag ser det för runt 2000 thbt , tror man skall ligga minst i den prisklassen , helst en från Europa som kostar några tusen där , en fiberhjälm som tål en del ,, och fullface är för mig nu ett måste ... skrapa sönder ansiktet är vansinnigt ,, En hjälmluva skyddar hjälmen från svett samt hängs lätt upp på backspegeln för att torka snabbt i solen , tvättas lätt likaså för hand på en halv minut , sparar hjälmen enormt från att bli äcklig av svett samt hudavlagringar samt sliten av alla på och avtagningar
 
Ja, det är otroligt vad många faranger som har skithjälmar. Jag har tänkt på det ofta sedan Långemans död. Fula är de också, och lika svettig blir man med en sådan som någon av de lite bättre hjälmarna som faktiskt skyddar också. Men bäst är ju intergralhjälm förståss.

Jag köpte förresten en hjälmluva som jag provade för första gången här om dagen. Skönare utan, men helt ok och man kanske vänjer sig också. :)
 
Senast ändrad:
Tack ska ni ha, jag ser det hela som en mycket, mycket nyttig erfarenhet som inte går ur det undermedvetna. Tar jag med mig till svenska trafiken också.
Och min stackars fina fd repfria hjälm, ingen värsting tror jag gav 2000 baht för den, nu har den stora kraftiga skrapmärken rakt uppe på skulten, som om nån släpat mig upp och ner... Lite märken även rakt bakåt, måste ha slagit i bakhuvet också på nåt vis. Min lyckohjälm:)
Nåt vilande blir det icke, hyrde en PCX dan efter som jag hunnit köra kanske 50 mil med i bkk med omnejd. Perfekt att lära sig hitta under lågtrafik.

Bra med ordentlig hjälm. Nu får du köpa ny!
Hjälmar är förbrukningsvara och efter en ordentlig smäll skall de bytas ut. Alternativt lämnas in på ordentlig koll så det inte blivit sprickor eller kompresionsskador på den.
 
Då är det väl du som är ovan förare?
Själv inga problem med att köra i Thailändsk trafik, jag tillochmed gillar att köra här nere.
Jag var orolig i början och gillade inte att korsa Sukhumvith på moppe då som någon skrev men idag när jag är van vid trafiken så gillar jag mer att köra här nere än i Sverige.
Har inga problem med att köra här men nog fn är många Thai usla förare, märks tydligt hur dålig körkortsutbildningen är här, ingen koll på regler och noll framförhållning.
Gena över på fel sida i kurvor är mer regel än undantag, samma med att ligga å snigelköra i högerfilen så andra måste köra slalom för att komma förbi även om det är ny fin asfalt i båda filerna. Att först vägra flytta sig men sen när dom ser i backspegeln att den bakom tänker köra om på vänstersidan ja då prejar man istället.
Tror att många Thai har stora ekonomiska komplex som dom tar ut i trafiken.

En fördel dock mot Sverige är att här finns det inte en massa låtsaspoliser, här blir inte folk vansinniga för att nån kör om i vägrenen el dyl. I Sverige tar man regler på alldeles för stort allvar men här struntar man fullständigt i dom.
 
 

Liknande trådar

L
Svar
13
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp