Thaimygg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mackfaktorn

Forumräv
Fick en köporder till sverige förra svängen på en salva som skulle va dunder mot myggbett, så när dom smådjävlarna började att bita mig denna gång så tänkte jag får väl testa iaf döm om min förvåning när kliningen försvann nästan direkt och rodnaden helt borta på två dagar betydligt under halva tiden .

Vet ej om detta är allmänt kännt men salvan heter iaf Dermovate cream och enligt apotekarn så ska den va bra mot bla psoriasis och andra hudåkomor men väl värd att testa om ni har problem med dom små.

Frågade frun vänner och släkt här men dom hade då ingen aning om detta.

Jo jag har märkt att jag är mer känslig för thaimyggen i sverige har jag inga problem men där har frun samma problem som jag har här.
Köpte denna på ett apotek i Chiang Yuon men sett den på flera ställen i khon kaen tex BigC Kosa mfl

Samma här, I Sverige hugger dom frun men här i Thai är det jag som blir drabbad >:(
Men fruga ilade in på ett apotek i Bangkok och köpte en liten tub men U-Closone,
klådan försvinner på en kvart en kanon salva och dryg ät den okså.
Kan varmt rekommenderas :thumbsup: :thumbsup:

Dermovat creme är en mycket stark kortisoncreme. Skall användas med försiktighet. I Sverige fås den endast på recept.

Fenistil tycker vi är jättebra, har alltid med oss extra tillbaks till Sverige. Köps på apotek i LOS

Jag läste att gnida insidan av ett bananskal över myggbettet skulle ta bort kliandet dom det är en skröna eller ej vet jag inte för har inte testat.

Förslag på vad man skall "kleta på" en 4 åring som har jättebesvärligt med myggbett???

Frank

Om man vill bli av med kliandet från myggbett så kan man köpa Xylocain i Thailand. Den salvan finns även receptfritt i Sverige men då är den 5%. Jag smörjer på den mot allt som gör ont ;D . Det är helt enkelt en lokalbedövande/smärtlindrande salva.

/Anubaan

CIMG7616 [800x600].webp

"legolas " sa:
ja den slavan är kanon om man har homoröjder i a rslet, skall faktiskt köpa och kolla om den funkar mot myggbett också...... :thumbsup: :thumbsup:

legolas
Jaha och var ska dom annars vara, eller är det nån spec åkomma som drabbar Göteborgare :D
Har lagt märke till att myggen här nere är tystare och snabbare än i Sverige. ???

här har dom nyss rökfyllt hela huset, grannflickan har haft en släng av dengufeber,
hoppas dom djävlarna dör nu,

"legolas " sa:
Försök du att förklara den grejen för en norrlänning..... lycka till... ;D ;D ;D
Jag kommer ihåg myggen i lumpen, den gjorde jag i Norrland. Myggen var stora som B52:or och hade gaddar stora som stuprör.... Inte ens en utflyttad göteborgare som inte ens sett Norrland på vykort har en aning ;)

"ragnela " sa:
Dermovat creme är en mycket stark kortisoncreme. Skall användas med försiktighet. I Sverige fås den endast på recept.

Håller med dig där.
Min variant heter FUCICORT en vit tub med rött och gult streck.
Tillverkas av Leo i Danmark.
Bra till mycket tex. myggbett som kliar, slutar klia innan du har satt på hatten på tuben. Infekterade sår, skrubbsår, brännskador mm.samt ger snabbare läkning på det mesta.
Tub 15 g kostar 250 tbh finns på 90 % av alla apotek, i Thai räcker länge då man behöver bara lägga på lite åt gången.
Finns alltid i mitt hem.

"Långeman " sa:
Håller med dig där.
Min variant heter FUCICORT en vit tub med rött och gult streck.
Tillverkas av Leo i Danmark.
Bra till mycket tex. myggbett som kliar, slutar klia innan du har satt på hatten på tuben. Infekterade sår, skrubbsår, brännskador mm.samt ger snabbare läkning på det mesta.
Tub 15 g kostar 250 tbh finns på 90 % av alla apotek, i Thai räcker länge då man behöver bara lägga på lite åt gången.
Finns alltid i mitt hem.

Fucicort är inte särskilt lämplig att använda dagligdags då det innehåller antibiotika och en sådan användning bidrar till att skapa resistenta bakterier.

Verkar som många hittar en salva som hjälper mot nån åkomma och sen bara smörjer på den utan att eg tänka på vad den innehåller, kortison, antibiotika mm.

Mot kliande myggbett är bästa metoden att ge fasen i att klia på dem, då försvinner de snabbast. För barn går det ju inte men som vuxen är det inga problem. en hög med saliv på bettet lindrar om det är för jobbigt.
Annars funkar ex Salubrin bra.

"FA " sa:
Fucicort är inte särskilt lämplig att använda dagligdags då det innehåller antibiotika och en sådan användning bidrar till att skapa resistenta bakterier.

Verkar som många hittar en salva som hjälper mot nån åkomma och sen bara smörjer på den utan att eg tänka på vad den innehåller, kortison, antibiotika mm.

Mot kliande myggbett är bästa metoden att ge fasen i att klia på dem, då försvinner de snabbast. För barn går det ju inte men som vuxen är det inga problem. en hög med saliv på bettet lindrar om det är för jobbigt.
Annars funkar ex Salubrin bra.

Alla mediciner har alltid något som inte är bra, det finns inget som har topp 10 på allt. Alla får ta egna beslut och själv välja, själv är jag så gammal att det ger mig mer livskvalitet och bruka Fucicot ibland, än att avstå, eller vad man nu väljer att smöra sin läckra lekamen med. :D :D

"ragnela " sa:

Bra Ragnela !! :thumbsup:vTänke även jag skriva detta , om den är Ok för psoriasis så är det säkert cortisonpreparat, används max några gånger sen långa uppehåll.

Men detta förstår ju inte Thai , på en gammal gubbdjäkel som mig så gör det ju inget , men på "unga Legolas" är det ju värre ;D ;D ;D ;D

"Långeman " sa:
Alla mediciner har alltid något som inte är bra, det finns inget som har topp 10 på allt. Alla får ta egna beslut och själv välja, själv är jag så gammal att det ger mig mer livskvalitet och bruka Fucicot ibland, än att avstå, eller vad man nu väljer att smöra sin läckra lekamen med. :D :D

Visst men du hjälper till att skapa resistenta bakterier som kommande generationer får problem med istället.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp