Thaipasset gammalt

A

Anonym

Gäst
Ja, prövade på att snabbt finna nåt om detta, men fann icke, så jag frågar nu här då:

En thai som fortfarande är Th-medborgare, men har uppehållstillstånd i ett annat land (läs: Sverige eller Finland).
Dennes pass går ut några månader före den planerade semesterresan till Thailand. Blir hon utsläppt/insläppt från/till respektive länder?

Kan tänka mig att hon åtminstone bör förnya passet i Thailand, ifall hon kom dit ens. Ifall hon inte då ens förnyar det, släpps hon ut? Hon har ju uppehållstillstånd att visa upp. Och, kommer hon in till Sv/Fi med utgånget pass, ifall hon nu ens slapp ut?

Där har ni lita att bita i, tack för svar!

Om hon lyckas komma ut från Sve och in i Th vet jag inte, men hon kommer iaf inte att bli insläppt i Sverige på återresan med ett ogiltigt pass. Sådana saker ska alltid vara iordning när man reser. Varför förnyar hon inte passet i Stockhom eller någon annan ambassad i våra grannländer, vilken som nu är närmast för er, innan resan?

Frugan påstår att det inte skall vara några problem att resa in i Thailand med ett utgånget pass, åtminstone för medföljande barn. Det vågade jag inte lita på så dom fick åka på sina svenska pass i somras med ett 60 dagars visum. Katastrof om dom skulle vägras boarding pga utgångna pass. Sen förnyade vi passen i Udon Thani.

Troligen blir hon insläppt i Thailand men inte säkert att flygbolaget släpper på henne på flyget. I Sverige lär hon inte komma in.

Ansökan om pass p ambassaden i Sthlm tar lång tid. Räkna med minst tre månader.

Sen måste hon ju flytta visumet/uppehållstillstånd ett till nya passet. Kanske ambassaden i BKK fixar om hon skaffar nytt pass i Thailand

Troligen blir hon insläppt i Thailand men inte säkert att flygbolaget släpper på henne på flyget. I Sverige lär hon inte komma in.

Sen måste hon ju flytta visumet/uppehållstillstånd ett till nya passet. Kanske ambassaden i BKK fixar om hon skaffar nytt pass i Thailand
Frugans kompis blev 2015 nekad att kliva på flyget på Arlanda mot BKK, och det var Thai Air , det finns lagligt stöd för dem att neka ..Hon fick snällt återvända hem , utan ersättning för förlorad resa ..Ett utgånget Pass är det samma som ett ogiltigt pass , mycket enkelt

Senast redigerad av en moderator:

Hon behöver inte tänka på att flytta något uppehållstillstånd eftersom det sen några år tillbaka är UT-kort och inte stickers.

Senast redigerad av en moderator:
Gumman förnyade sitt pass nyligen på Ambassaden i Stockholm , vi var ner den 21 september o det kom med rek till våran adress den 6/10 så det gick fort

Lasse

Samma med min fru , hon ansökte de första dagarna i juni . den 15 e damp det ned i lådan här hemma .. 2 veckor ..
Gör inte som en nannan av hennes kompisar , åkte in i Thailand på Svenskt pass , tänkte inte på att hon då anses som Svensk och endast har 30 dgr i landet , stooora problem när hon efter tre månader skulle ut på samma Svenska pass ..
Så går det när man som många Thaitjejer gillar skall leka fin dam , "Jag har Svenskt pass" :):):):)555

Tänk bara på att man ska boka tid på ambassaden innan och det är lååååång väntetid! Första lediga tid nu är 15de november.

Tillbaka
Topp