Thaipolisen har fatt noya

Inte många skyltar på engelska, i området jag befinner mig, var finns dom? på Macro, BIG C, ok, på toaletterna, MEN--LADY, 2 mil bort, provinshuvudstaden, skulle jag bli avsläppt i den staden utan karta så skulle jag inte hitta hem, finns icke en skylt på engelska....om jag skulle behöva följa skyltar.

Hej

Samma hos oss det är bara på Motorvägarna och landsvägarna som skyltarna är tvåspråkiga, lämnar man dom större vägarna är dom bara på Thai, så var det ju överallt förr och då även på dom större vägarna.

Mvh isan lover

Det är väl ingen som färdas där förutom om du är absolut nödgad att så göra. Issan är vad det är ett nödvändigt ont.
Och du är enligt min mening inget som är nödvändigt , vad tillför du trådarna i forumet ?? Annat än triviala dumheter

Hej

Samma hos oss det är bara på Motorvägarna och landsvägarna som skyltarna är tvåspråkiga, lämnar man dom större vägarna är dom bara på Thai, så var det ju överallt förr och då även på dom större vägarna.

Mvh isan lover
Så är det faktiskt , mycket lätt att köra bort sig om man bara åker utan att ha koll på positionen samt vägnummer framförallt ;)

Hej

Här är info direkt ifrån den ansvariga myndighetens hemsida som är Department of Land Transport gällande kraven för körkort och här framgår det tydligt att ett av kraven är ett Non Immigrant (O-visa), där kan ni som tror att det räcker med ett turistvisum själva se vad som gäller.
Sajten finns även på engelska så det är lätt att se vad som gäller.

Sen är det en annan sak att man mot gällande regler på en del platser lyckas få ut ett körkort på turistvisum ändå, ibland mot en extra avgift (muta) och uppenbarligen även utan att muta någon som en del uppger, så fungerar ju det mesta i Thailand, i Nong Khai sitter denna kravlista på väggen och den är både på engelska och Thai där också.

https://www.dlt.go.th/en/two-year-license/

Mvh isan lover

Hej

Här är info direkt ifrån den ansvariga myndighetens hemsida som är Department of Land Transport gällande kraven för körkort och här framgår det tydligt att ett av kraven är ett Non Immigrant (O-visa), där kan ni som tror att det räcker med ett turistvisum själva se vad som gäller.
Sajten finns även på engelska så det är lätt att se vad som gäller.

Sen är det en annan sak att man mot gällande regler på en del platser lyckas få ut ett körkort på turistvisum ändå, ibland mot en extra avgift (muta) och uppenbarligen även utan att muta någon som en del uppger, så fungerar ju det mesta i Thailand, i Nong Khai sitter denna kravlista på väggen och den är både på engelska och Thai där också.

https://www.dlt.go.th/en/two-year-license/

Mvh isan lover
Kan ju vara så att det var ett tag sen dom tog körkortet dom som säger att det räcker med turistvisum, även på detta har dom blivit striktare, inte bara för utlänningar, körkortsreglerna har blivit striktare för Thai med.

Kan ju vara så att det var ett tag sen dom tog körkortet dom som säger att det räcker med turistvisum, även på detta har dom blivit striktare, inte bara för utlänningar, körkortsreglerna har blivit striktare för Thai med.

Hej

Stämmer inte, dessa regler har funnits länge och i minst 20 år, att dom skulle ha varit enklare före det har jag svårt att tro.

Så det här har inget med diktauren eller militären att göra alls, reglerna har varit likadana hela tiden och normalt sitter reglerna uppsatta på kontoret där man tar sitt körkort.

Men däremot är jag ganska övertygad om att ganska många kan ha betalat en extra avgift (muta) utan att veta om detta, vi har ju diskuterat detta många gånger blan expats ifrån olika länder i vårt område och det visade sig att flera av oss betalade olika priser för våra körkort, för en del hade man uppenbarligen hittar på någon extra avgift som tillkom, dom själva hade inte reagerat på detta förrän vi jämförde vad vi hade betalat.

Sen är ju Thailand Thailand och som vanligt gör och tolkar alla olika myndighetsanställda lagar och regler lite som dom vill, det gäller ju i alla sammanhang.

Jag tycker ju inte att det är direkt konstigt eller anmärkningsvärt att Thailand hsr beslutat att turister inte ska kunna ta ett körkort, det är väl ganska logiskt att man som turist på korta besök och utan anknytning till landet inte anses behöva ett körkort.

Mvh isan lover

Hej

Stämmer inte, dessa regler har funnits länge och i minst 20 år, att dom skulle ha varit enklare före det har jag svårt att tro.

Så det här har inget med diktauren eller militären att göra alls, reglerna har varit likadana hela tiden och normalt sitter reglerna uppsatta på kontoret där man tar sitt körkort.

Men däremot är jag ganska övertygad om att ganska många kan ha betalat en extra avgift (muta) utan att veta om detta, vi har ju diskuterat detta många gånger blan expats ifrån olika länder i vårt område och det visade sig att flera av oss betalade olika priser för våra körkort, för en del hade man uppenbarligen hittar på någon extra avgift som tillkom, dom själva hade inte reagerat på detta förrän vi jämförde vad vi hade betalat.

Sen är ju Thailand Thailand och som vanligt gör och tolkar alla olika myndighetsanställda lagar och regler lite som dom vill, det gäller ju i alla sammanhang.

Mvh isan lover
Är väl många regler som har funnits länge men som nu har börjat följas, det har du ju skrivit själv.
Dom har blivit striktare på trafikontoren precis som på andra myndigheter.

Fast här nere skall det gå att åka till Rayong betala för körkortet och se på en film så får man det.
Kan ju ha ändrats idag men för 3 år sen var det så när frugan tog sitt.
När vi åkte till körskolan och hon tog körlektioner så fanns även erbjudande att åka med minibuss som dom körde från Pattaya till Rayong 1 gång i veckan med folk som hade svårt att få ut sitt körkort här i Pattaya.
Så visst skiljer det sig från provins till provins, här i Pattaya får du följa reglerna finns inga genvägar som många tror om man inte då åker till Rayong.

Är väl många regler som har funnits länge men som nu har börjat följas, det har du ju skrivit själv.
Dom har blivit striktare på trafikontoren precis som på andra myndigheter.

Hej

Så kan det ju vara, dom körkortskontor som tidigare har struntat i regelverket eller låtit sig mutas kan naturligtvis ha fått kritik för detta och uppmanats stt skärpa sig, men i vårt fall när det gäller Nong Khai så fick jag förklarat för mig redan flera år före kuppen att dom hade fått ett nytt datasystem installerat, detta skulle hindra att folk fick ut körkort på felaktiga grunder, i detta system scannade man in alla dokument, kopia på pass, kopia på visum, adressintyg, läkarundersökning o.s.v.

I samband med att detta nya datasystem infördes sa en av cheferna där till mig att se till att alltid ha ett 1 årigt Non immigrant 0-visa när jag skulle förnya mina körkort vart 5 år, inget annat skulle gå, dessutom gör datasystemet det svårare för personalen att ”hjälpa till” på olika sätt så att utlänningar får sina körkort, personalen loggar ju in personligen på datorn och där framgår det ju sedan vem som har godkänt dom dokument som har scannats in och ligger till grund för körkortet, vid en eventuell kontroll ligger denne illa till om det inte har gått rätt till.

Mvh isan lover

Den här checklistan följde jag och då va det inget krångel, både för det 2 åriga och mitt 5 åriga, fast jag har aldrig hört att någon fått 5 årigt på turistvisum innan.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/thai%20license%20Checklist.pdf&ved=2ahUKEwiRg6q2z5TfAhUDto8KHWRlCHcQFjAAegQIBBAB&usg=AOvVaw3euEcDuCiYGBYhYpFXx-G8

Hej

Den var ju annorlunda men den har ju ingen koppling alls till den ansvariga myndigheten och deras krav.

Mvh isan lover

Hej

Den var ju annorlunda men den har ju ingen koppling alls till den ansvariga myndigheten och deras krav.

Mvh isan lover
Nej det är Pattaya city expat club som sammanställt en checklista, men som jag skrev i inlägget innan att I Pattaya är dom strikta på reglerna på traffikkontoret men den listan följde jag till punkt och pricka och allt gick som smort.
Dom som vill köpa sitt kort tar körskolorna till Rayong, tror erbjudandet var 6000 baht.
Tackade nej för frugan behövde körlektioner och när man ser hur många gngr juken var på verkstad kanske hon skulle haft ett par till ;)

Dom skriver i notiserna på checklistan att det kan skilja sig på vissa saker i vissa provinser så läs dom med.

När jag förlängde senast fick jag frågan om jag bodde i distriktet och hur länge jag skulle bo där.
Jag svarade att jag hyr hus med årskontrakt så det blir nog väldigt länge...
Det enda tjejen kollade var att jag inte hade overstay via inresestämpeln i passet, kopian på visumsidan i passet lämnade hon tillbaka och sa att det ej behövdes.
Inga extrakostnader heller, två femåriga KK kostade ungefär 950 baht med riktigt kvitto.

Tyckte hennes tolkning var rimlig då jag faktiskt skulle stanna i Thailand väldigt länge. Det blev 195 dagar den vintern.

Turistvisa med förlängning är samma 90 dagar som ett Non IM O, same same sa denna kloka kvinna.

När jag förlängde senast fick jag frågan om jag bodde i distriktet och hur länge jag skulle bo där.
Jag svarade att jag hyr hus med årskontrakt så det blir nog väldigt länge...
Det enda tjejen kollade var att jag inte hade overstay via inresestämpeln i passet, kopian på visumsidan i passet lämnade hon tillbaka och sa att det ej behövdes.
Inga extrakostnader heller, två femåriga KK kostade ungefär 950 baht med riktigt kvitto.

Tyckte hennes tolkning var rimlig då jag faktiskt skulle stanna i Thailand väldigt länge. Det blev 195 dagar den vintern.

Turistvisa med förlängning är samma 90 dagar som ett Non IM O, same same sa denna kloka kvinna.

Hej

Ja det var ett bra exempel på hur tjänstemän väljer att tolka lagar och regler efter eget huvud, ganska typiskt Thailand minst sagt, förmodligen hade hon regelverket på en stor affisch bakom sig på väggen, såg du om hon hade det nya datasystemet där alla dokument, visum och pass med mera scannas in och sparas?

Mvh isan lover

Nej det är Pattaya city expat club som sammanställt en checklista, men som jag skrev i inlägget innan att I Pattaya är dom strikta på reglerna på traffikkontoret men den listan följde jag till punkt och pricka och allt gick som smort.
Dom som vill köpa sitt kort tar körskolorna till Rayong, tror erbjudandet var 6000 baht.
Tackade nej för frugan behövde körlektioner och när man ser hur många gngr juken var på verkstad kanske hon skulle haft ett par till ;)

Dom skriver i notiserna på checklistan att det kan skilja sig på vissa saker i vissa provinser så läs dom med.
frugan gick en vecka i körskolan , inte så långt från där du bor ,, sen övningskörde hon nog med mig ett par månader innan , lärde sig fickparkera mm ,, En lite scratch har hon gjort , den fixade jag på fem minuter , och vad gör det på vår gamla bil , men den börjar bli ganska fin nu , lackat och fixat mycket , har ju tid och plats här uppe .. men köra ,det tycker jag hon kan .kostade även det 6000 thbt , men det var inget fusk med i detta , hårda bud med skrivningen , sen upp till Office för Kk

För mindre än 1 år sedan tog jag mitt första thaiKK. Det var på 30 dagars visumfri inresa. Läkarintyg och intyg om adress från IM. Färg, djup och reaktionstest. Jag behövde inte se på filmen som alla thaiarna. Drygt 200 thb kostade det.

frugan gick en vecka i körskolan , inte så långt från där du bor ,, sen övningskörde hon nog med mig ett par månader innan , lärde sig fickparkera mm ,, En lite scratch har hon gjort , den fixade jag på fem minuter , och vad gör det på vår gamla bil , men den börjar bli ganska fin nu , lackat och fixat mycket , har ju tid och plats här uppe .. men köra ,det tycker jag hon kan .kostade även det 6000 thbt , men det var inget fusk med i detta , hårda bud med skrivningen , sen upp till Office för Kk
Frugan gjorde samma som din, men fanns erbjudande nummer 2 för dom som inte orka gå rätt väg och det var till Rayong.

Men tror inte hon övningskörde här jag bor nu, jag bor i Banglamung inte Nong prue längre.

För mindre än 1 år sedan tog jag mitt första thaiKK. Det var på 30 dagars visumfri inresa. Läkarintyg och intyg om adress från IM. Färg, djup och reaktionstest. Jag behövde inte se på filmen som alla thaiarna. Drygt 200 thb kostade det.
Samma som det stod i den checklistan jag länkade, vart tog du ditt i Rayong eller?
Det är väl din provins, har du hört att man fortsatt kan köpa sitt körkort där som trafikskolorna sa?

Tillbaka
Topp