Thaisiden

Jag är definitivt intresserad. Ska fråga mamma igen vad hon vill göra med sidentyget och i vilken färg hon vill ha det i. Hon har 100 projekt på gång samtidigt, men det blir inte mycket gjort för henne. :D
Frågade nu frugan om detta med råsiden eller inte, det finns ju två olika typer som de gör , dubbelt siden som vävs ihop, detta används till höftskynken enbart, Sen det som är enkelt som används till kuddar, kläder, dukar mm. Att det är lire strävt från början är just detta med att det är riktigt Thaisiden tillverkat helt hantverksmässigt. Angående färger så finns det nog möjlighet att få det mesta men då för man beställa och det kan ta helv lång tid. Ett höftskynke dvs två meter riktigt starkt tar nog ett par veckor minst för svärmor att göra , och då sitter de varje dag, Det enda som idag köps färdigt är en del av färgerna , en del kokar de själva av olika växter

Jag är definitivt intresserad. Ska fråga mamma igen vad hon vill göra med sidentyget och i vilken färg hon vill ha det i. Hon har 100 projekt på gång samtidigt, men det blir inte mycket gjort för henne. :D
Hoppas din mamma gör något vettigt med tyget, min mamma bad mig ta hem tyg 1989 men det låg kvar i en byrå fram till hennes död 2019 och vad som sedan hände med tyget har jag inte en aning om, nu kanske det ligger i syrrans byrå :)

En kavaj som jag lät sy upp 2006.använd massor av ggr samt ett gammalt höftskynke i den färgkomb som män oftast använder som höftskynken .använder jag daglig dags .denna är 16 år gammal trots detta så är färgerna intakta
Skall se om jag kan få fram lite mer bilder på vackra tyger .inte vanliga vardagsfärger

20220816_074739.jpg

20220816_073846.jpg

Senast ändrad:
Råsiden skulle jag säga. Men de höftskynken jag använder tvättar jag bara i hårshampo, och efter några tvättar at de supemjuka och behagliga , Har även en svart uppsydd kavaj som jag älskar. I solen är den ett skådespel. Jag har ingen aning vad hon får när hon säljer till uppköparna, men gissar på ungefär samma som hon drar mig på. De börjar med att fånga fjärilar som de sen sätter i en bur med mullbärsbuske i , sen blir det kokonger /sidenmaskar som de kokar samt sen drar trådar ur , sen färgar de dessa samt väver sitt siden. så går det till med familjens siden, Men jag är ingen expert , skall fråga frugan, för en del tyger är blankare och en del grövre som jag gissar kallas råsiden , de görs höftskynken av . Min Kavaj är råsiden, skimrar fantastisk i solen , nu 16 år sen jag sydde upp denna
Hej

Roligt att höra en till falang som använder höftskynken, trodde nästan jag var ensam om det, har du en sån där ”rånarluva” som bönderna på landsbygden använder på dig vintertid i Thailand också?

Mvh isan lover

Hoppas din mamma gör något vettigt med tyget, min mamma bad mig ta hem tyg 1989 men det låg kvar i en byrå fram till hennes död 2019 och vad som sedan hände med tyget har jag inte en aning om, nu kanske det ligger i syrrans byrå :)
Det finns en risk att det blir liggande. Jag har skrutit om hennes iderikedom men jag har också påtalat att hennes idéer sällan blir verklighet. :laugh2:
Min mamma är till åren kommen och inte fullt så alert längre. Denna gången får jag stå på mig och försöka få ett ärligt svar. Jag vet att jag och min bror kommer ha ett stort projekt att rensa ur när mamma väl lämnar jordelivet. Hon har tre vävstolar, garner och stenar från en affär hon drev och möbler och annat bråte från ett hus. Hon har hyrt extra lokaler för att få plats med allt.

Vi har men nej, det står jag över. Har en som jag kan ha under MC hjälmen på långturer ;)
Hej

Själv knyter jag min runt midjan på traditionellt sätt, den är väldigt praktisk att ha med sig när man jobbar på farmen, man kan torka av svetten i ansiktet med den, man kan använda den som handduk om man badar, man kan skydda sig mot solen med den och använda den som en filt över sig om man sover middag utomhus. Att som utlänning bära och använda en sån här ger många tummar upp och det gillas speciellt av dom äldre.

Mvh isan lover

Hej

Själv knyter jag min runt midjan på traditionellt sätt, den är väldigt praktisk att ha med sig när man jobbar på farmen, man kan torka av svetten i ansiktet med den, man kan använda den som handduk om man badar, man kan skydda sig mot solen med den och använda den som en filt över sig om man sover middag utomhus. Att som utlänning bära och använda en sån här ger många tummar upp och det gillas speciellt av dom äldre.

Mvh isan lover
Jo, det vet jag, när jag åker till Immigrationen så höjer de på ögonbrynen åt Patalongen, (höftskynket ) lite nerkladdat av gammal Lao kao skall det även vara, samt stinka gammal husdamm :laugh2: :laugh2: :laugh2: :laugh2:

Hej

Roligt att höra en till falang som använder höftskynken, trodde nästan jag var ensam om det, har du en sån där ”rånarluva” som bönderna på landsbygden använder på dig vintertid i Thailand också?

Mvh isan lover
Rånarluva finns i olika utförande ,har många hemma i Sverige ,använder när jag går till bussen tex, å sommaren under mc hjälmen (har spricka i höger kindben )Nu har polisen vetskap vem det är pga rånarluva ,så kan det bli 555

Tillbaka
Topp