Hej
Hela samhället är ju uppbyggt på detta klassystem och det är djupt rotat, var och en vet precis sin plats i hierarkin, det gäller både fattiga, medelklass och överklass, det i kombination med att dom fattiga bara tillhandahålls undermålig utbildning gör att systemet lever vidare och frodas.
Detta märker man i alla typer av tillställningar i Isaan dom lite mer prominenta gästerna sitter bättre och oftast under tak som skydd mot solen, dom får inte Lao Kao utan Whiskey som dom serveras på en bricka, man släpar t.o.m ut fåtöljer till dom riktigt prominenta gästerna som sitter en bit ifrån dom övriga, ofta skiljer det på den mat dessa erbjuds också, övriga gäster kan sitta på mattor på marken och äta eller på enkla inhyrda plaststolar, själv blir jag som känd falang nästan alltid också placerad med rektorer, skolchefer, polisbefäl, områdets rikaste företagare, lokala politiker och bychefer m.m, men jag tycker det är lite pinsamt att bli placerad i en skinnfåtölj under tak samtidigt som mina släktingar, arbetskamrater och vänner sitter på marken en bit bort och äter med händerna, så jag brukar ibland efter att ha hälsat på tillställningenens elit och skålat med dessa lämna dessa och gå och sätta mig bland mina närmaste vänner och äta med dessa, det är roligt att bryta mot etikett ibland, kanske därför som Thailändarna i byn kallar mig Tamada som ju betyder vanlig.
Samma sak vid kontakter med myndigheter, kommer en daglönare eller bonde in får han ta en nummerlapp och sätta sig och vänta tills någon har lust att ta sig an honom, kommer det in någon i en högre position och klass så springer genast någon anställd ut och möter denne, han blir serverad the eller vatten och erbjuds genast hjälp, placeras i en fåtölj och alla bugar och bockar, ofta kommer t.o.m, myndighetens eller kontorets chef ut och välkomnar denne.
Försöker någon i den lägsta klassen överträda dom osynliga gränser som finns eller klagar på den service han får så blir han snabbt satt på plats och får vänta ännu längre eller i värsta fall får gå därifrån utan att ha fått någon hjälp alls.
En person av lägre klass förväntas visa detta genom undergivenhet och krypande för den i högre ställning.
Mvh isan lover