TM 6 arrival/departure card slopas temporärt.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

TM 6 slopas temporärt för att öka flödet på flygplatserna nu när resandet ökar igen. man kan ju hoppas att det blir permanent.

1655270485655.jpeg

Mvh isan lover

Hej

TM 6 slopas temporärt för att öka flödet på flygplatserna nu när resandet ökar igen. man kan ju hoppas att det blir permanent.

1655270485655.jpeg

Mvh isan lover
Ja för att inte tala om de totalt meningslösa 90 dagars rapporterna, trots att man inte har bytt address.

Har en 12 år gammal TM6 i mitt pass,, för tre år sedan var där en korkad hotell ägare på khaosan road som röck passet ur händerna på mej med påståendet att jag hade varken visa eller laglig tm6, skannade av passet, uppehållstillståndet och tm6:an skickade det till imm,,, har inte hört något från dem ännu,, fortsätter väl att sova tryggt ett tag till

Hej

Thailand’s Immigration Bureau Extends Suspension of TM6 Arrival Form​

Last updated: October 16, 2024 5:52 am

1729083852748.jpeg

The TM6 arrival form is suspended until April 2025 in order to establish a new electronic travel authorization (ETA) system - CTN Image

Thailand’s Immigration Bureau has extended the suspension of the TM6 arrival form until April 2025 in order to establish a new electronic travel authorization (ETA) system.

Thailand’s Immigration Chief, Pol.Lt.Gen. Ittipol Ittisarnronnachai, announced the suspension for foreigners who enter through 16 land and marine checkpoints.

He stated that the new electronic travel authorization (ETA) systemwill eliminate the requirement for the TM6 form and will most likely include the collection of a 300 baht tourism tax, which has yet to be implemented.

The suspension of the TM6 form is intended to improve immigration services, reduce checkpoint congestion, and enhance tourism, all of which will contribute to economic growth, according to Pol.Lt.Gen. Ittipol.

Some of the important checkpoints where the exemption applies are Aranyaprathet in Sa Kaeo, Chiang Saen in Chiang Rai, and Padang Besar in Songkhla.

Meanwhile, the Ministry of Foreign Affairs is building the ETA system, which will allow foreign tourists from 93 countries with visa-free access to register online before arriving in Thailand. After registering, users can utilize the QR code to pass through automated immigration gates.

The Ministry of Tourism and Sports is also considering integrating the collection of 300-baht and 150-baht tourism fees into the ETA system.

Although the cabinet agreed the tourism charge scheme in 2022, it has not been published in the Royal Gazette making it law.

Foreign arrivals by air will have to pay 300 baht, while the rate for those arriving by sea and land will be 150 baht.

According to Tourism Minister Sorawong Thienthong the ministry will look into the details and finalise the collection procedure in a way that does not discourage tourism sentiment.

Mvh isan lover

Hej

1729083852748.jpeg

The TM6 arrival form is suspended until April 2025 in order to establish a new electronic travel authorization (ETA) system - CTN Image

Thailand’s Immigration Bureau has extended the suspension of the TM6 arrival form until April 2025 in order to establish a new electronic travel authorization (ETA) system.

Thailand’s Immigration Chief, Pol.Lt.Gen. Ittipol Ittisarnronnachai, announced the suspension for foreigners who enter through 16 land and marine checkpoints.

He stated that the new electronic travel authorization (ETA) systemwill eliminate the requirement for the TM6 form and will most likely include the collection of a 300 baht tourism tax, which has yet to be implemented.

The suspension of the TM6 form is intended to improve immigration services, reduce checkpoint congestion, and enhance tourism, all of which will contribute to economic growth, according to Pol.Lt.Gen. Ittipol.

Some of the important checkpoints where the exemption applies are Aranyaprathet in Sa Kaeo, Chiang Saen in Chiang Rai, and Padang Besar in Songkhla.

Meanwhile, the Ministry of Foreign Affairs is building the ETA system, which will allow foreign tourists from 93 countries with visa-free access to register online before arriving in Thailand. After registering, users can utilize the QR code to pass through automated immigration gates.

The Ministry of Tourism and Sports is also considering integrating the collection of 300-baht and 150-baht tourism fees into the ETA system.

Although the cabinet agreed the tourism charge scheme in 2022, it has not been published in the Royal Gazette making it law.

Foreign arrivals by air will have to pay 300 baht, while the rate for those arriving by sea and land will be 150 baht.

According to Tourism Minister Sorawong Thienthong the ministry will look into the details and finalise the collection procedure in a way that does not discourage tourism sentiment.

Mvh isan lover
Kommer det fungera tro ? Deras "swish"-liknande betallösning fungerar ju sisådär på grund av dålig uppkoppling.

Hej

1729083852748.jpeg

Mvh isan lover
TM6 Arrival & Departure Card hoppas jag inte kommer tillbaka och idag sedan ett bra tag så ingår ju bland annat skanning av pekfingrarna och att man får titta in i en kamera vid passering av immigration när man anländer till Thailand. För att hålla koll på när man lämnar Thailand så har även nu det införts automatisk passkontroll om man har ett s.k. elektronisk pass. För de som vistas olovligt i Thailand så har risken för upptäckt och att åka dit ökat markant mot vad det var för en del år sedan! Det finns exempel på att människor som bara varit någon dag för länge i Thailand nu blir tagna och det har t.om. utförts kontroller på flygplatserna innan de som skall lämna Thailand har nått den vanliga immigration kontrollen…

För att hålla koll på vart faranger reser och bor så har det också blivit mera fokus på TM30 Adress Reporting men många som kommer till Thailand och bor på hotell märker inte så mycket av detta då det är hotellen som kopierar passen samt gör rapporteringen till thailändska immigration. Jag som bor i frugans hus åker däremot och gör min adress rapportering direkt på det lokala immigration kontoret i Udon Thani normalt dagen efter jag anlänt till Thailand då man skall göra denna inom 24 timmar efter man anlänt till Thailand.

Noterar dock att när vi besökt Udon Thani Immigration så har de använt TM27 Adress Reporting istället för TM30 Adress Reporting Form båda gångerna jag kommit till Thailand i år och nu senast för en månad sedan. Det viktiga för mig är dock att jag har beviset i form av den ”Slipp” som Immigration lämnar ut och som man skall förvara ihop med passet som bevis att man varit och gjort rapporteringen. Jag har planerat att göra en ”Extension of Stay ” om 60 dagar ytterligare innan mitt 90 dagars ”Permission of Stay” går ut 17 december och som var baserat på att jag anlände till Thailand med ett Non Immigrant ”O” E-visa. Det är då viktigt att man varit och gjort sin Address Reporting efter ankomst till Thailand i enlighet med regelverket har jag läst.

Senast redigerad av en moderator:
TM6 Arrival & Departure Card hoppas jag inte kommer tillbaka och idag sedan ett bra tag så ingår ju bland annat skanning av pekfingrarna och att man får titta in i en kamera vid passering av immigration när man anländer till Thailand. För att hålla koll på när man lämnar Thailand så har även nu det införts automatisk passkontroll om man har ett s.k. elektronisk pass. För de som vistas olovligt i Thailand så har risken för upptäckt och att åka dit ökat markant mot vad det var för en del år sedan! Det finns exempel på att människor som bara varit någon dag för länge i Thailand nu blir tagna och det har t.om. utförts kontroller på flygplatserna innan de som skall lämna Thailand har nått den vanliga immigration kontrollen…

För att hålla koll på vart faranger reser och bor så har det också blivit mera fokus på TM30 Adress Reporting men många som kommer till Thailand och bor på hotell märker inte så mycket av detta då det är hotellen som kopierar passen samt gör rapporteringen till thailändska immigration. Jag som bor i frugans hus åker däremot och gör min adress rapportering direkt på det lokala immigration kontoret i Udon Thani normalt dagen efter jag anlänt till Thailand då man skall göra denna inom 24 timmar efter man anlänt till Thailand.

Noterar dock att när vi besökt Udon Thani Immigration så har de använt TM27 Adress Reporting istället för TM30 Adress Reporting Form båda gångerna jag kommit till Thailand i år och nu senast för en månad sedan. Det viktiga för mig är dock att jag har beviset i form av den ”Slipp” som Immigration lämnar ut och som man skall förvara ihop med passet som bevis att man varit och gjort rapporteringen. Jag har planerat att göra en ”Extension of Stay ” om 60 dagar ytterligare innan mitt 90 dagars ”Permission of Stay” går ut 17 december och som var baserat på att jag anlände till Thailand med ett Non Immigrant ”O” E-visa. Det är då viktigt att man varit och gjort sin Address Reporting efter ankomst till Thailand i enlighet med regelverket har jag läst.

Kan tyvärr inte översätta hela artikeln lika lätt till svenska som då min Laptop med Windows med Crome som webbläsare är i bruk när jag nu använder en Ipad. Får nu ta detta styckvis…

Den verkliga affären om slutet på en av Thailands impopulära adressformulär

Att avbryta TM6-ankomstformuläret är ett första steg för att reformera pappersbaserad immigrationsbyråkrati.
Hackningen av Tor Mor 6:s lilla ankomstregistreringsformulär är en mellanstation för ett helt elektroniskt besökssystem. Historiskt sett distribuerades TM6 till flygpassagerare som skulle landa som, alltid trötta och ofta oläsligt, klottrade sin thailändska adress och lokala telefonnummer efter att ha lånat sin grannes penna. Den avskaffades för flygpassagerare redan i juli 2022, dels av covid-oro och dels för att den generellt sett var meningslös.

Blanketten överlevde dock för vissa besökare landvägen och alla till sjöss tills nu upphävdes den 16 oktober av regeringen åtminstone till april 2025. Då borde, enligt inrikesministeriet, ETA eller Electronic Travel Authorization vara på plats för alla visumbefriade utlänningar, de från 93 länder som får 60 dagar vid ankomsten. Dessa länder inkluderar alla nationer som tillhandahåller ett betydande antal internationella semesterfirare.

Dessa killar och tjejer, förmodligen till påsk nästa år, måste ansöka online om tillstånd att komma in i Thailand och, vid tillåten ankomst, kommer de att kunna passera genom immigrationens elektroniska grindar vid entrépunkter med en personligt tillhandahållen QR-kod. Personerna kommer sannolikt att nekas ombordstigning på flygplatser eller nekas inträde vid hamnar och gränskontroller om inte byråkratin har slutförts framgångsrikt.

Även om ETA, som krävs för varje besök, är teoretiskt gratis så är det inte slutet på historien. Thailand kommer att införa den länge försenade turistskatten på 300 baht med flyg och 150 baht till lands och till sjöss. Det har länge hävdats att insamling av kontanter vid entrépunkter skulle leda till långa köer och mycket frustration hos såväl besökare som immigrationstjänstemän. ETA ger svaret genom att insistera på att du betalar i förväg och elektroniskt med kort.

I något skede under 2025 kommer ETA-systemet att utvidgas till att omfatta alla utlänningar som reser in i Thailand, inklusive alla icke-immigrantvisuminnehavare såsom pensionärer. Ett sådant system håller på att bli vanligt över hela världen, till exempel i Storbritannien som startar sin elektroniska inresebyråkrati för alla besökare nästa månad. I grund och botten ersätter ETA beslut av immigrationstjänstemän på plats med föregående elektronisk kontroll av wannabe-deltagare.

Innan det kan hända måste thailändska myndigheter kombinera flera oberoende databaser som för närvarande kontrollerar passets äkthet, tidigare resehistorik, kriminell historia i Thailand och internationella arresteringar. Turistskatten på 300-150 baht, som så småningom kommer att tas ut på alla utlänningar förutom de med giltigt arbetstillstånd eller permanent uppehållsstatus, kommer att användas för att uppdatera turistplatser och ge begränsade försäkringar för turister inklusive kompensation för förlust av lemmar eller dödsfall. Det är definitivt inte heltäckande sjukförsäkring för alla.

När ETA är helt på plats kommer den att drivas av maskininlärning och algoritmen som används kommer automatiskt att utföra alla förundersökningstester. Frågor som ofta ställs som "Hur många gånger kan du köra en gräns med visumbefrielse?", eller "Kan jag använda mitt Destination Thailand Visa igen genom att lämna Thailand och återvända samma dag?" kommer att regleras på distans. Där tekniska framsteg lämnar traditionella visumförlängningar vid lokala immigrationskontor, eller pappersspår som "housemaster" TM30 och 90-dagarsrapporten, kan bara skjutas upp till vår tekniska framtid.

1729344279684.jpeg

Det är mycket möjligt, men när saker inte fungerar mer än 3ggr brukar jag ge upp. Då är det lättare att betala kontant.
Som sagt vi använder den flitigt hemma, gjort sen början av pandemin och har fungerat felfritt och väldigt enkel att använda.
Nummer eller scanna QR kod.
Vid köp av smått som stort, betalar matleverans, soffköp, restaurangbesök, Lazada etc etc och kan inte förstå vad som kan vara så svårt om man har thaibank app och en telefon.

Tillbaka
Topp