Transportera sockerrör.

• Trådstartare Trådstartare thailand123
  • Start datum Start datum

T

thailand123

Gäst
Hej!

Har hört från lite folk både i Thailand och Sverige, att det kan vara ganska lönande att transportera sockerrör från åkrar till stationer i Thailand, när man äger lastbil osv där nere. Högsäsongen för det är mellan november och april sen efter det kanske köra ris eller liknande. Självklart, kommer det inte vara jag som sitter och kör.

Vet någon mer om detta?

Behöver ingen genomgång i vad man får och inte får äga där nere eller vad man får och inte får göra där, då jag är ganska påläst.

Jag har ingen direkt information, men min svärfar tyckte ett år att han skulle få så dåligt betalt så han beslöt att köra själv på sin pickup till ett ställe han fick bättre betalt. När jag fick höra hur mycket han tjänade så höll ju så klart inte den kalkylen (eller brist på kalkyl). Min fru sa, han får göra som han vill, sen märkte han ju att han inte tänkt på att det tog längre tid och att dieseln kostade ju den också så blev en förlustaffär.

Så inget svar, men min svärfar skulle säkert också tyckt att det skulle vara smart att transportera sockerrör. Sanningen är nog att man måste räkna med diesel, arbetstid, service på bilarna och inte att förglömma att många av dessa välter (min erfarenhet är att dessa lastbilar oftast är inblandade i olyckor).

Lycka till oavsett ...

Svärfar håller på med just detta. Som jag har förstått det så har bara vissa "tillstånd" att lämna sockerrör till fabriken. Sockerrören körs med mindre traktorer från fälten till omlastningsstationer där dom vägs och lastas på större lastbilar t.ex svärfars. Hans åkeri fraktar sedan sockerrören till fabriken.

Frågar frugan vad alla mellanhänder tjänar pengar på men hon kan som vanligt inget om sin fars rörelse :)

Svärfar odlar sockerrör på egen mark, köper upp andras sockerrör och fraktar till fabriken. För honom har det gått bra och han har tjänat en bra hacka. Frugan säger att han som mest hade 8 lastbilar.

Något OT.

Vad betalas det för sockerrör just nu? Vi har 8 rai med något vildvuxna sockerrör på. Någon som, mellan tummen och pekfingret, kan ge en ungefärlig uppskattning om hur många ton det skulle kunna röra sig om?

Betydligt mer lönsamt att satsa på en betongbil i byggsvängen. Ok en betydligt större investering men lönsamheten där idag är minsta sagt god.
En god väns fru äger nämligen en sådan sedan 5 år tillbaka och är på väg att köpa en till.
Där finns det körning året runt och det gäller bara att hitta en duktig chaffis, helst nykterist.

Ny
Betydligt mer lönsamt att satsa på en betongbil i byggsvängen. Ok en betydligt större investering men lönsamheten där idag är minsta sagt god.
En god väns fru äger nämligen en sådan sedan 5 år tillbaka och är på väg att köpa en till.
Där finns det körning året runt och det gäller bara att hitta en duktig chaffis, helst nykterist.
Nyterister är det gott om i Thailand :cool:

Svärfar håller på med just detta. Som jag har förstått det så har bara vissa "tillstånd" att lämna sockerrör till fabriken. Sockerrören körs med mindre traktorer från fälten till omlastningsstationer där dom vägs och lastas på större lastbilar t.ex svärfars. Hans åkeri fraktar sedan sockerrören till fabriken.

Frågar frugan vad alla mellanhänder tjänar pengar på men hon kan som vanligt inget om sin fars rörelse :)
Det stämmer att har man inget avtal så köper inte fabriken av dig, de som besitter avtal gör bra affärer då man köper upp av de som saknar avtal. Nya avtal är visst helt omöjligt att få.
Att bara starta upp att odla socker och tro att det går smidigt att avyttra går på en mina.
Kände en som hade avtal och köpte upp vågsedlar av småodlare till 30% lägre pris. Dom hade som sagt inget annat alternativ....

Tillbaka
Topp