Tullar mm

OsoPolar

Forumräv
Jag hade den 8 April beställt en badtermometer frän AliExpress.
Skulle det bli förseningar på grund av tullar som åker upp/ner?
16 April: Mail på kvällen att paketet anlänt och kommer att delas ut
17 April: Mobilen ringer efter lunch: ”Paketet kommer strax”
- En minut senare: Budet delar ut paketet, väl paketerat
- 10 minuter senare: Mail för att verifiera att paket mottagits
Slutsatsen är väl att det är lättare att handla med Kina än med USA,

TERM.webp

Jag hade den 8 April beställt en badtermometer frän AliExpress.
Skulle det bli förseningar på grund av tullar som åker upp/ner?
16 April: Mail på kvällen att paketet anlänt och kommer att delas ut
17 April: Mobilen ringer efter lunch: ”Paketet kommer strax”
- En minut senare: Budet delar ut paketet, väl paketerat
- 10 minuter senare: Mail för att verifiera att paket mottagits
Slutsatsen är väl att det är lättare att handla med Kina än med USA,

TERM.webp

Beror mycket på det över 100 år gamla avtalet Kina har med WTO om reducerade/inga fraktavgifter på varor för att Kina är ett så "fattigt land"
Finns många som vill att det avtalet tas bort numera.....

Många länder har en undre gräns för vilka värden på paket vid import som man tar ut tull och moms på.

USA har en gräns på 1500 kr men den gränden vill Trump nu ta bort

Problemet som uppstår vid att ta ut tull och moms på alla paket oavsett värdet är att administrativa kostnaden för att ta ut avgifterna vida överstiger varans eller fraktkontnadens värde vid små summor så det blir en ren förlust för den stat som tar ut tull och moms på paket med "ringa värde"

mail och mobil näää tack, gått in på Kjell & Co typ 5 minuter ...men misstänker kinesen är överlägsen på postorder.

Beror mycket på det över 100 år gamla avtalet Kina har med WTO om reducerade/inga fraktavgifter på varor för att Kina är ett så "fattigt land"
Finns många som vill att det avtalet tas bort numera.....

Många länder har en undre gräns för vilka värden på paket vid import som man tar ut tull och moms på.

USA har en gräns på 1500 kr men den gränden vill Trump nu ta bort

Problemet som uppstår vid att ta ut tull och moms på alla paket oavsett värdet är att administrativa kostnaden för att ta ut avgifterna vida överstiger varans eller fraktkontnadens värde vid små summor så det blir en ren förlust för den stat som tar ut tull och moms på paket med "ringa värde"
Sjävklart ska vi ta bort subventionerna för kinesisk import, det är svårt nog för europeiska företag att konkurrera utan att de ska slippa betala moms, importskatt och införtullningsavgifter. Jag beställde snus från Sverige till Kina en gång och det kostade betydligt mycket mer i avgifter än vad snuset kostade, ser ingen skillnad varför det skulle vara annorlunda för kinesiska exportörer. Det är bara för tullen att lägga på ett par hundra kronor per paket i hanteringsavgift.

Sjävklart ska vi ta bort subventionerna för kinesisk import, det är svårt nog för europeiska företag att konkurrera utan att de ska slippa betala moms, importskatt och införtullningsavgifter. Jag beställde snus från Sverige till Kina en gång och det kostade betydligt mycket mer i avgifter än vad snuset kostade, ser ingen skillnad varför det skulle vara annorlunda för kinesiska exportörer. Det är bara för tullen att lägga på ett par hundra kronor per paket i hanteringsavgift.
Om vi importerar något till Kanarieöarna som har ett värde över 150 Euro, måste vi betala tull, 5 - 15%.
Vår ”moms” är 7%, kläder och skor 3%, smycken och biluthyrning 13,5%.
AliExpress utnyttjar inte vårt Postväsende, de har egna lokala leverantörer. Hur det är möjligt har jag ingen aning om. Vem betalar dem?

Nej, visst. Snus är ju en tobaksprodukt och då Kinas tobakspolitik är både strikt och reglerad genom ett statligt monopol ungefär som Vin & Sprit här, så gör det knappast import av snus särskilt okomplicerat. Lite överraskad att du ens lyckades som privatperson faktiskt.

Men testa att importera lite kinesiskt Baijiu till Sthlm vet ja och se hur mycket det skiljer. ;)

Det är väl den som imponerar som får ta tull, skatter och avgifter.

PostNord lägger på extra avgifter som kunden får ta.

Snus från Sverige ska vara utan moms och ev svensk tobaksskatt vid export som sen läggs på av ankomstlandet.
Men skickar någon kompis går inte det.

Snus till Thailand får man ibland betala för att få ut sina dosor och ibland slinker det igenom.

Snus från Sverige ska vara utan moms och ev svensk tobaksskatt vid export som sen läggs på av ankomstlandet.

Snus till Thailand får man ibland betala för att få ut sina dosor och ibland slinker det igenom.

Fast under en viss summa så slipper importören/mottagaren att betala tull, moms mm. Det var aldrig något problem tidigare men nu är det sådana enorma mängder att jag tycker de reglerna bör ändras. Köper jag en svensk vara i Sverige, eller för all del kinesisk, så måste jag betala moms, men skickas den direkt från Kina så slipper jag. Helt klart ett systemfel som måste åtgärdas.

För att inte få @Andy på mig så vill jag poängtera att jag sitter på ett Air China flyg från Peking nu och samma regler angående småpaket ska givetvis även gälla Indien, Vietnam etc ;)

Det var ett tag sedan snus slank igenom, nu är det QR-kod som betalas direkt vid ankomst.
Min brevbärare verkar lita på mig, han får en hundring då och då, och jag sköter det själv när jag kommit in.
Om inte så kommer det en påminnelse från skattmyndigheten med en ny QR-kod.
Simpelt, smidigt och i mitt eget intresse att den betalas.

/ SatanG

Fast under en viss summa så slipper importören/mottagaren att betala tull, moms mm. Det var aldrig något problem tidigare men nu är det sådana enorma mängder att jag tycker de reglerna bör ändras. Köper jag en svensk vara i Sverige, eller för all del kinesisk, så måste jag betala moms, men skickas den direkt från Kina så slipper jag. Helt klart ett systemfel som måste åtgärdas.

För att inte få @Andy på mig så vill jag poängtera att jag sitter på ett Air China flyg från Peking nu och samma regler angående småpaket ska givetvis även gälla Indien, Vietnam etc ;)
100kr i hanteringsavgift tar PostNord ut.

För försändelser som godkänns enligt Tullverkets process för lågvärdeförtullning är avgiften 100 kronor inklusive moms. Det är försändelser med ett deklarerat värde under 1 800 kronor

100kr i hanteringsavgift tar PostNord ut.

För försändelser som godkänns enligt Tullverkets process för lågvärdeförtullning är avgiften 100 kronor inklusive moms. Det är försändelser med ett deklarerat värde under 1 800 kronor

De stora kinesiska postorderföretagen går runt detta med hjälp av lokala "omlastningsplatser" i andra EU-länder som inte tillämpar de reglerna. Dom lärde sig detta väldigt snabbt när Sverige införde dessa avgifter.

Tillbaka
Topp