Undersökning visar att 90% av Thailändarna inte tjänar mer än till utgifterna dom har.

Men annars är det väl oftast smartare att ha lite skuld än att vara skuldfri.
Tex börsen slår oftast över tid låneräntan.
Fast det känns bättre att vara skuldfri även om det inte alltid är det.
En trea i Stockholms innerstad kostar 10 miljoner och de flesta har nog belånat till minst 85% och amorterar, av diverse skäl, så lite som möjligt, så det finns garanterat 10,000-tals stockholmare som har bostadslån på 5-10 miljoner kronor och det drar givetvis upp genomsnittet. Ser inget större problem med det.

Tycker, som du, att det känns bättre att ha så lite skulder som möjligt men rent ekonomiskt är det, på sikt, bättre att lägga sina pengar på aktier än att betala av sitt bostadslån. Framförallt om man har resurser nog att verkligen betala av det om så skulle behövas.

Du förstår i alla fall vad Sossarna och Göran Persson förväntar sig av en lydig undersåte.

Det är bra, du är satt fri.
Helt klart är fascinationen av att vara skuldfri i grunden en socialdemokratisk tankegång. Jag tror också att minst 80% av alla svenskar djupt ned i själen är socialdemokrater, vilket är fullt rimligt då ungefär 80% av alla svenskar har arbetarlöner. Att bara 30% faktiskt är socialdemokrater, vilket jag tycker jag är bra, kan nog bara förklaras som ett misslyckande av Socialdemokraterna själva.

En trea i Stockholms innerstad kostar 10 miljoner och de flesta har nog belånat till minst 85% och amorterar, av diverse skäl, så lite som möjligt, så det finns garanterat 10,000-tals stockholmare som har bostadslån på 5-10 miljoner kronor och det drar givetvis upp genomsnittet. Ser inget större problem med det.

Tycker, som du, att det känns bättre att ha så lite skulder som möjligt men rent ekonomiskt är det, på sikt, bättre att lägga sina pengar på aktier än att betala av sitt bostadslån. Framförallt om man har resurser nog att verkligen betala av det om så skulle behövas.

Precis!
Rent ekonomiskt är det vettigare att ha hög skuld och investera pengarna istället för att amortera.
Mentalt så känns det dock bättre att amortera.

Man betalar helt enkelt för lite sinnesro.

Tillbaka
Topp