Undrar hur fattigt och korrupt detta land är

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Tror Manilla duger till mig , skojade om Angeles , vet vilket skitställe det är ;)
Om inte djupdykning på soptippar så testa deras maträtter, gillade allt jag åt där. Jäkla mishmash av all kultur från de som varit där. Julmaten är riktigt god, åtminstone i de hushållen jag befann mig i.

Har ätiti en del Philmat , inget för mig egentligen , gillar inte fet mat , men kanske finns en del bra käk där , men Thaikrubbet bäst

Tror Manilla duger till mig , skojade om Angeles , vet vilket skitställe det är ;)
Jag tror inte Manila duger åt dig, jag tror inte du kommer gilla Manila alls.
Tror allt att du skall ta dig någon annanstans.
Jag har hört mycket gott om Cebu.
Kollega som kör mycket hoj, (han har 3 stycken) bor runt Dumagete, han säger att det är mycket klubbar och hojåkare där.

Ren och skär logn. På Fillipinerna på platser som Tondo bor dom på soptippar men inte i Thailand har aldrig någonsin sett det och då kom jag hit 1976

Hej

Vet inte vad du har för erfarenheter av Thailändska soptippar men jag håller med om att läget är betydligt värre och att mångdubbelt fler människor lever på soptippar i Filippinerna än Thailand, detta var jag också tydlig med i mitt tidigare inlägg i ämnet.

Hur du kan ha undgått att se dom tiotusentals familjer som har levt på Thailands soptippar under 70 och 80-talet varav en del är kvar där än är för mig en gåta om du har erfarenhet av soptippar enda ifrån 1976, det har ju pågått en rad hjälpprojekt ifrån FN och olika organisationer riktade just på dessa familjer och barn, såna här projekt pågår än idag ifrån olika organisationer.

Jag ska länka till några sidor med projekt och bilder så att du får se detta med egna ögon, det är i högsta grad verklighet att både vuxna och barn lever på soptippar, det var bra att den här diskussionen kom eftersom detta problem verkar vara okänt för flera medlemmar.

Mvh isan lover

Hej.
Aha!! Jag tycker jag har åkt runt rätt mycket i thailand(inte i söder), visst ser jag sopsamlare men inte visste jag att det fanns folk som levde på soptippar och i de mängderna som du säger!!!
Jag är inte den som blundar för misären och ifrågasätter inte dig, men(jag gör väl det nu på sätt o vis) var kan jag se dessa familjer?
Med mycket vänliga hälsningar.

Hej

När man tänker på fattiga som lever sina liv på soptippar så kommer nog städer som Jakarta, Manilla, Bombay, Calcutta m.m upp, men Bangkok har historiskt sett inte skiljt sig nämnvärt ifrån dessa platser i denna fråga, men även städer längs landets gränser har gott om familjer som lever där, man behöver inte ens resa dit om man inte vill, det räcker med att göra en sökning på nätet i ämne.

Utan att ha besökt dom alla så skulle jag nog nästa våga påstå att dom flesta provinsers större städer i Thailand har X antal familjer som bor, försörjer sig och har sin enda utkomst på just soptippar, själv är jag förvånad över att detta ses som sensationellt eller osant, men det är kanske å andra sidan inte så många Svenskar som besöker dessa platser.

Så vill du upptäcka livet på en soptipp så kan du nog börja i din egen provins största tipp alternativt besöka någon tipp i någon stad längs gränsen mot Burma eller Kambodja.

Sen vill jag också säga att det är stor skillnad nu mot för 10, 20 och 30 årsedan, utvecklingen går ju framåt som tur är, jag tror ex.vis inte att FN har några större pågående projekt i Thailand längre, men enda fram till 80-90 tal förekom undernäring och projekt mot detta fanns då.

Mvh isan lover

Hej

När man tänker på fattiga som lever sina liv på soptippar så kommer nog städer som Jakarta, Manilla, Bombay, Calcutta m.m upp, men Bangkok har historiskt sett inte skiljt sig nämnvärt ifrån dessa platser i denna fråga, men även städer längs landets gränser har gott om familjer som lever där, man behöver inte ens resa dit om man inte vill, det räcker med att göra en sökning på nätet i ämne.

Utan att ha besökt dom alla så skulle jag nog nästa våga påstå att dom flesta provinsers större städer i Thailand har X antal familjer som bor, försörjer sig och har sin enda utkomst på just soptippar, själv är jag förvånad över att detta ses som sensationellt eller osant, men det är kanske å andra sidan inte så många Svenskar som besöker dessa platser.

Så vill du upptäcka livet på en soptipp så kan du nog börja i din egen provins största tipp alternativt besöka någon tipp i någon stad längs gränsen mot Burma eller Kambodja.

Sen vill jag också säga att det är stor skillnad nu mot för 10, 20 och 30 årsedan, utvecklingen går ju framåt som tur är, jag tror ex.vis inte att FN har några större pågående projekt i Thailand längre, men enda fram till 80-90 tal förekom undernäring och projekt mot detta fanns då.

Mvh isan lover
Visste inte att vi jämförde länderna för 20 år tillbaka ,, Men det är antagligen ett nytt sätt att pudla , kanske nåt att förmedla till andra som inte vet vad de pratar om , inom politiken tillex
Hmm. Av någon anledningen gick vi från ett "har" till ett "har haft".
Från ett nuvarande till ett dåvarande.
Kallas för att fulpudla , dvs försöka gömma lögner o dyl ,eller för att dölja okunskap ,, Nu i dessa tider vanligt i dagens Svenska riksdag

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Mvh isan lover
Hej.
En uttömmande replik, tack.
Bor inte i landet, så har ingen "egen" provins, men fattade vad du menar.
Fullt möjligt att det finns de som bor på soptippar i thailand, men som sagt JAG har aldrig sett det, därav min nyfikenhet. Och jag har aldrig heller sett de ghetton som jag sett på Php's. Jag har väl kanske befunnit mig sammanlagt 4-6 mån bara i BKK och aldrig sett ngt liknande av vad jag såg de 14 dagar jag var på Php's. Du ger ett bra exempel med tippar längs gränsen till Myanmar o Kambodja, men då är det troligtvis folk från dessa länder som huserar där och thailand ser genom fingrarna isåfall, som med så mkt annat.
Så åter till min fråga, kan du komma med konkreta bevis?
Mvh.

Hej

Mvh isan lover
Jag bor ju på landet, inte vid gränsen Kambodja, men åt det hållet om man ser Bangkok som någon central punkt.
Ja det finns folk som jobbar på soptippen i Thailand också, som i de flesta länderna. Ja, thai är ett praktiskt folk som kanske inte rynkar på näsan lika lätt som andra.
Jag har sett soptipparna här då jag lever som lokalbefolkningen själva.
Nej, något som passar den frisinniga beskrivning du gav finns inte här.
Därmed inte sagt att det finns någonstans. Men jag tycker nog att den beskrivningen du gav var lite som många andra inlägg vi sett här. Mycket känslor. Mycket ideologi. Men, kanske något mindre sakligt.
Hur var det någon uttryckte det sade, hälften lögn och resten ta med en nypa salt. Det liknar rätt mycket situationen i sverige med sittande regeringen också.
Du uppdaterade din frisinta beskrivning som visar reportage att det har förekommit.
Ja, jag mins min mormors berättelser om Sverige rätt tydligt.
Tydligen förändrar sig världen. Det är ofta bra, men kan vara negativt. Världen förändrar sig olika och vid olika tidpunkter, det är naturligt.
I det här exemplet gick det frammåt för thailand, trots militärjuntan.
Är det inte fantastiskt att världen inte är statisk...?

Hej

Vet inte vad du har för erfarenheter av Thailändska soptippar men jag håller med om att läget är betydligt värre och att mångdubbelt fler människor lever på soptippar i Filippinerna än Thailand, detta var jag också tydlig med i mitt tidigare inlägg i ämnet.

Hur du kan ha undgått att se dom tiotusentals familjer som har levt på Thailands soptippar under 70 och 80-talet varav en del är kvar där än är för mig en gåta om du har erfarenhet av soptippar enda ifrån 1976, det har ju pågått en rad hjälpprojekt ifrån FN och olika organisationer riktade just på dessa familjer och barn, såna här projekt pågår än idag ifrån olika organisationer.

Jag ska länka till några sidor med projekt och bilder så att du får se detta med egna ögon, det är i högsta grad verklighet att både vuxna och barn lever på soptippar, det var bra att den här diskussionen kom eftersom detta problem verkar vara okänt för flera medlemmar.

Mvh isan lover
sorry såg inte denna post.......
Mvh

Hej

Mvh isan lover
Hej!
Allvarligt!!! Driver du med mig??
Lite källkritik tack!!!
På en av bilderna ses vad som liknar en björk. :/
Kolla in skodonen och lövtyperna.
Mvh.

Screenshot_2019-08-21-19-45-12.png

Screenshot_2019-08-21-19-47-14.png

Screenshot_2019-08-21-19-45-47.png

... det klassar åtminstone jag som ett u-land.

"Kännetecken för "utvecklingsländer" är ett lågt BNP, överbefolkning, råvaruexport, en outvecklad industri och att en stor del av ekonomin baseras på jordbruk, jakt och fiske. Exempel på så kallade "utvecklingsländer" är Tanzania, Mali, Liberia, Bolivia och Nigeria."

"Demokrati", trafikolyckor etc. har inte mycket att göra med om det är ett U-land eller inte.

Visste inte att vi jämförde länderna för 20 år tillbaka ,, Men det är antagligen ett nytt sätt att pudla , kanske nåt att förmedla till andra som inte vet vad de pratar om , inom politiken tillex

Kallas för att fulpudla , dvs försöka gömma lögner o dyl ,eller för att dölja okunskap ,, Nu i dessa tider vanligt i dagens Svenska riksdag
Men herregud!
Han jämför ju inte för 20år sen han säger ju bara att det är skillnad på nu och 10,20,30 år sen.

Frågade kollegan som bor där nere, bott där över 10 år, och kör tung mc, vart en som gillade köra hoj skulle åka om han skulle ta en sväng till Filippinerna, såhär svara han.

Vanskelig å si...for det meste skit overalt. Kanskje mulig å leie stor sykkel i Cebu eller Manila? Cebu kanskje enklere kan da kjøre Bohol, Negros Siquior? Veldig mange muligheter...Eller Manila Luzon??? Det arrangeres årlig tur fra Manila til Mindanao...

Hej

Vet inte om du läste och tig del av dom länkar jag bifogade överhuvudtaget, dom är alla nutida, när besökte du senast själv någon av dom soptippar som dessa länkar handlade om?

Anledningen till att jag även tig upp hur det såg ut och att stora hjälpinsatser och projekt just på soptippar genomfördes under 70, 80 och 90 talet berodde på att en medlem uppgav sig ha vistats i Thailand enda sedan 1976 men aldrig ha sett några fattiga familjer som bodde på landets soptippar.

Mvh isan lover

Men herregud!
Han jämför ju inte för 20år sen han säger ju bara att det är skillnad på nu och 10,20,30 år sen.

Hej

Så är det men en del människor vägrar fortfarande inse fakta, själv tvivlar jag på att dom har några större erfarenheter av dessa soptippar överhuvudtaget, att Thailand fortfarande har familjer som är så fattiga att dom lever på och av soptippar stör nog deras förskönande bild av Thailand, allt är inte sol, stränder och lyckliga människor i det som många ser som sitt paradis.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp