Usufruct och ärvdabalk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Birger

Nedtystad
I många år har jag förstått att en usufruct (dvs besittningsrätt i servitutsform) är det enda säkra sättet att säkra besittningsrätt till marken, om man nu bygger hus på frugans mark. Huset kan man ju äga själv, men det står på ofri grund.

Nu fick jag höra av Mackes, när jag var och hälsade på, att detta måste göras innan äktenskapets ingående om avtalet inte skall vara uppsägbart. Detta var betänkligt, för vi skulle registrera äktenskapet hos Amphö redan några dar senare.

Saken måste alltså utredas! Det gjorde vi hos Amphös "kommunjurist" som inte såg några problem, men som också frågade varför? För såvitt hon kunde förstå, var min situation så speciell att jag var skyddad i alla fall. Det var ju obegripligt, men nu var det så tursamt att en dag i veckan har Tingsrätten (eller vad det kan heta) i Muang Phon öppet för rådgivning till allmänheten och det råkade vara just om en timme. Alltså raskt per lastbilsbuss till Phon. Väl ankomna (i dubbel bemärkelse, det var varmt) insåg vi att "allmänheten" idag utgjordes av -oss! Dessutom visade det sig också vara så att det fanns tre advokatbyråer i samma hus och dom deltog också i rådgivningen.

Vi disponerade i princip en lagför domstol, expertisen var imponerande. Ingen talade engelska! Min fru kunde inte redogöra för ärendet, hon kan koka ris men juridik är inte hennes grej... Alltså måste jag, för jag hade ju inget val, lägga snusen på vänster sida (jag tänker bättre då), dra ett djupt andetag, i andanom välsigna Insayts thaitråd och helt enkelt redovisa på thai!

Nu var det inte med dialekttalande bönder jag hade att göra, utan med en lagfaren domare och tre advokater och deras thai var klar såsom vatten och inte alls svår att förstå. Min är knackig, så jag fick ju förklara mycket men till sist var frågan klar som korvspad. Jag hoppade över skillsmässosapekten, för frugan kan inte klara sig utan min pension, vi är bägge till åren och vi älskar varandra förvånansvärt mycket så risken för skillsmässa ter sig liten. Men om min fru går bort? Och om bröstarvingen (vår dotter) omkommer samtidigt? Om jag blir lämnad ensam i Thailand -vad händer då? Kommer släkten störtande som en flock dreglande hyenor, för att hugga in på kadavret, skicka hem mig och ta över fastigheten ?

Nja, sa juristerna, -det gör dom nog om dom kan! Men nu skall vi utreda om dom kan... Och så gick vi igenom varenda tänkbar arvinge, ner till pysslingar, sysslingar och kryllingar, tremänningar och vad I viljen. Så jämförde dom med min besittningsrätt och kom fram till att den i varje enskilt fall var starkare än arvsrätten.

Förklaringen låg i att jag i det aktuella fallet skulle ärva blodsarvinge i direkt led och då blir min besittningsrätt så stark att bara motsvarande arvsrätt kan få den att upphöra. På min fråga om vem som äger marken, när jag ju inte kan det som utlänning, fick jag svaret att det gör dödsboet! Som Du disponerar.... Chanoten läggs vilande, Du äger inte men kan fritt disponera din tid ut. Dödsboet kan också sälja fastigheten och behålla intäkterna. Och dödsboet disponerar Du!

Dom kom fram till att enda skälet att teckna usufruct var att reglera vid en skillsmässa, men den risken tror jag inte på. Och om det inträffar ändå, man har ju haft fel förr, -vill jag bo kvar då?

Så vart det alltså i mitt fall. Nu vet jag att experter av skillda digniteter kommer att berätta för mig hur fel jag har, för dom känner en dansk som kände en tysk och han minsann..... Men, nej, jag måste ju tro på vad en enig "domstol" kommer fram till. Så jag känner mig trygg.
Men den som inte har barn med sin fru, behöver nog en usufruct.

Tack, Birger för en utomordentlig redogörelse! Jag är väl lite i samma sits då vi också har en dotter tillsammans. Frugan äger i dag hus och land och mina tankar går lite i samma banor som dej...om ngt trots allt händer som inte får hända! Skall ta tag i allt detta när vi åker till Thailand i juni! :)

Areeya

Bra skrivet, känns som du tagit reda på fakta och kan sova lugnt :))

"Birger " sa:
Förklaringen låg i att jag i det aktuella fallet skulle ärva blodsarvinge i direkt led och då blir min besittningsrätt så stark att bara motsvarande arvsrätt kan få den att upphöra.

Vart lite vilsen, vad menar du/dom med detta? Om frugan dör ärver eran dotter och om båda dör går det till dödsboet vilket gör att du kan fortsätta nyttja?

"nakonsawan " sa:
Bra skrivet, känns som du tagit reda på fakta och kan sova lugnt :))

Vart lite vilsen, vad menar du/dom med detta? Om frugan dör ärver eran dotter och om båda dör går det till dödsboet vilket gör att du kan fortsätta nyttja?

Om frugan dör ärver jag och dottern, där skiljer sig nog inte lagarna i Sverige och Thailand åt så mycket, dock fattade jag saken som att jag ärver 2/3 och dottern 1/3. Reservation för missuppfattningar - min thai är inte bländande och "juridiska" är ju ett svårt språk på alla språk. Om hela familjen går bort och jag blir ensam ärver jag allt och marken får jag i praktiken en ärvd "usufruct" på, eftersom det är jag som "är" dödsboet. Ungefär så förstod jag dom. Dödsboet upplöses efter min bortgång, därefter får knysslingarna slåss om arvet.
-Efter mig syndafloden!

Birger!

Jag är så imponerad!! Att kunna snacka thai med jurister. Nu skäms jag för min lättja när det gäller att hålla på med mina thaistudier. Jag ska genast bli en bättre människa och skärpa mig.

Jag önskar dig all lycka med fru, dotter, hus o hem!

Gerd

Glimmt 66 allt okej med dej hoppas jag! Du är tillbaka efter "lite reparation" o service! :blank:

Areeya

"areeya " sa:
Glimmt 66 allt okej med dej hoppas jag! Du är tillbaka efter "lite reparation" o service! :blank:

Areeya

Livet går vidare skrev i va gör ni tråden o berättade va som hänt kolla där :)

Ok, såg nu...ja va fa..n..otur har man ibland! God bättring Glimten 66 önskar jag dej från ett kallt men vackert Skåne! :thumbsup:

Areeya

Här e de varmare!

Areeya

100_3513.jpg

Liten fundering Birger, sitter mest och spånar lite på detta med mark och hus. Vi är i tankarna att köpa en bit mark i frugans namn där hon har sin familj, för framtida planer. Eventuellt bygger vi något mindre där också, mest för farsgubben och hennes bror/syster ska ha något att bo i när dom är i området, alltså något enkelt thaistyle. Jag själv har inga planer på att flytta ner och bygga något åt mig själv på många år i alla fall. Men denna marken kan ju bli aktuell framöver då den ska stå i frugans namn om vi vill bygga något bättre senare.

Men hur blir ditt fall om du inte hade haft en dotter med din fru? Då hade inte du haft lika lätt att få besittningsrätt pga blodsband om jag läste ditt första inlägg i tråden rätt?

Vi har inte barn ihop, även om vi har två barn hon hade sedan tidigare. I mitt fall skulle denna marken falla till "hennes" barn antar jag? Det skulle helt enkelt bli upp till barnen om jag skulle få bo kvar? Vilket inte gör mig något för det skulle hon med vilja och dom skulle inte ha något emot mig där, jag är ju som pappa för dom :) Men resten av släkten vet man ju aldrig med...

Av just den anledningen skrev jag en jucufruct. Enkelt och snabbt, kostar 100 Baht på land office. Sedan kan ingen kasta ut dig.

"mackes " sa:
Av just den anledningen skrev jag en jucufruct. Enkelt och snabbt, kostar 100 Baht på land office. Sedan kan ingen kasta ut dig.

Jag kanske är förvirrad nu men ser inte att du skrivit något i denna tråd? Men visst det låter bra, är det något man kan ta tag i om och när man vill bygga något åt sig själv på marken eller ska det fixas på en gång?

"Birger " sa:
I många år har jag förstått att en usufruct (dvs besittningsrätt i servitutsform) är det enda säkra sättet att säkra besittningsrätt till marken, om man nu bygger hus på frugans mark. Huset kan man ju äga själv, men det står på ofri grund.

Nu fick jag höra av Mackes, när jag var och hälsade på, att detta måste göras innan äktenskapets ingående om avtalet inte skall vara uppsägbart. Detta var betänkligt, för vi skulle registrera äktenskapet hos Amphö redan några dar senare.

Var detta du menade kanske? Stämmer det att man måste ta det innan man gifter sig alltså? Hade hoppats man kunde fixa Ucufruct om och när jag vill bygga något större senare. Men det måste bli på en gång i så fall?

Dessutom är jag bara 63 om 30år så då måste det gå att göra den "for life" men det gick också väll?

Ja, jag talade med Birger när han var här senast, sedan skrev jag några rader i min byggtråd om det.

Du kan göra det när du vill, problemet med äktenskapet är att det finns lagar i Thailand som säger att alla avtal ingångna under (registrerat) äktenskap kan sägas upp av endera parten efter skilsmässa. Därför vägrar vissa distrikt att teckna jucufruct mellan makar, medan vissa andra gör det enligt uppgift.

Om du vill skydda dig mot hennes släktingar efter hennes bortgång så fungerar det ju ändå och om ni skiljer er lär du ju inte vilja bo kvar ändå. Så resonerade jag.

Du väljer ett visst antal år eller din livstid, sedan upphör rätten.

okej tackar för den infon. Nu har jag lite att gå på i alla fall.

Om jag fattat rätt så kommer jag att göra så här nu. Jag och frugan köper en bit mark i hennes namn, vi kan bygga ett litet enkelt billigare hus på marken, fälla träf osv och använda den som vi vill. Sen ser vi till att få ett Ucufruct (heter det så?) skrivet innan vi gifter oss. Då är jag skyddad för framtiden om vi vill bygga större för oss själva senare. Kommer alltså inte lägga ner några större pengar på marken utan att ha en Usufruct.

Ja skiljer man sig vill man säkert inte bo kvar, skönare börja nytt någonstans. Det känns som det troligaste. Men det beror ju på hur det går till. Vem vet om 20 år kanske hon träffar en rik tysk och flyttar dit och jag blir kvar med barnen i huset. Då kanske man vill bo kvar och har go kontakt med grannar och släkten där osv. Kanske inte så troligt men sånt kan ju alltid hända på de 30+ år jag har kvar till pension :nod: Alltid skönt veta att om sånt man inte tänkt på ändå händer så får man själv bestämma hur man vill göra...

Det tror jag blir jättebra. Usufructen ger enbart rätt till marken, inte till hus på marken. Men i princip kan du slänga ut den du inte önskar på tomten så huset går på ju inte att sälja. Om tanten drar med en rik tysk kanske hon låter dig vara :)

"nakonsawan " sa:
Liten fundering Birger, sitter mest och spånar lite på detta med mark och hus. Vi är i tankarna att köpa en bit mark i frugans namn där hon har sin familj, för framtida planer. Eventuellt bygger vi något mindre där också, mest för farsgubben och hennes bror/syster ska ha något att bo i när dom är i området, alltså något enkelt thaistyle. Jag själv har inga planer på att flytta ner och bygga något åt mig själv på många år i alla fall. Men denna marken kan ju bli aktuell framöver då den ska stå i frugans namn om vi vill bygga något bättre senare.

Men hur blir ditt fall om du inte hade haft en dotter med din fru? Då hade inte du haft lika lätt att få besittningsrätt pga blodsband om jag läste ditt första inlägg i tråden rätt?

Vi har inte barn ihop, även om vi har två barn hon hade sedan tidigare. I mitt fall skulle denna marken falla till "hennes" barn antar jag? Det skulle helt enkelt bli upp till barnen om jag skulle få bo kvar? Vilket inte gör mig något för det skulle hon med vilja och dom skulle inte ha något emot mig där, jag är ju som pappa för dom :) Men resten av släkten vet man ju aldrig med...

Japp, Du tänker nog helt rätt. I mitt fall är just dottern det som ger mig en trygg ställning, plus att det inte finns arvingar med mycket stark arvsrätt. Men Du ser Mackes svar nedanför Ditt - i hans fall var nog usufruct det enda rätta. Jag tror jag är lite "specialfall", ta inte min rättsliga ställning som modell!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp