V85 Trav

Citat: Jens Sjödin, Travronden
24 022 286 kronor
V85-spelet fick också ett nytt utdelningsrekord. Helt väntat var det Harry Boy som slog till, ingen skicklighetsspelare skulle kunna sätta den omöjliga raden. 219 kronor kostade lotten.

105 592 465 kronor
Att det inte var bra för travet att byta ut V75 mot V85 vet vi nu med facit i hand. Årets största lördag tappade häpnadsväckande 9 126 101 kronor eller 8,0 procent i omsättning gentemot fjolåret. Galna siffror, det största raset någonsin.

Raden plus en Harry.

Screenshot_2026-05-31-14-19-45-870.webp

Screenshot_2026-05-31-14-19-14-225.webp

V85 utdelade 2,4 miljoner kr Elitloppsdagen. Vi fick fyra rätt så ingen återbetalning dessa två dagar. Och utan bortförklaringar så är V85 svårspelat med 8 lopp.

Däremot sportsligt var det en höjdare och att eloge till tränaren Daniel Reden som tränar 5 åriga stoet Allegiant. Världsrekort på sprint med 1,07,1.
Citat Örjan: "Bland det sjukaste jag varit med om". 2 kom den nya svenska stjärnhästen Dream Mine och även fjärdepriset fick tränaren Westholm. Starkt också.
1780281097407.webp

Vi måste börja chansa lite mer, ta en favorit spik och två 10 till 20 procentare. I lördags fick jag klart på 6 Pro i första avdelningen, kallblods loppet men vågade inte chansa. Jag hade vinnar spel på den så blev lite spelpengar tillbaka. Bara att ta nya tag på lördag.

• Like
Reactions: jp
Så kom startlistan och energin lite tillbaka efter denna sportsliga urladdning.

Tror att Eliloppet 2026 kommer att gå till historien. Vilken manöver av Örjan som taktiskt spararade krafterna i försöket och sedan tokladdade från spår 7. 5 åriga Allegiant lär vi höra talas om mer.

Örjan segrade i vår spiktävling. Han är kung på tronen!
1780374021802.webp

Citat statistik oraklet Jens Sjöden

Back 9 126 101 kronor i lördags och minus 8 711 219 kronor under söndagen, motsvarande 8,0 respektive 10,5 procent. Helgens omsättningsras blev historiskt stort, detta på travets största helg under hela året. Med facit i hand är det lätt att se att skiftet från V75 till V85 inte blev lyckat.

Det som hållit spelformen vid liv är de frekventa jackpottomgångarna. Tvärtemot vad ATG:s simuleringar visade innan lansering har dessa blivit betydligt fler med V85. Förra veckan berättade spelbolaget att man ska upphöra med femrättsjackpottar, när utdelningen blir för låg ska dessa pengar i stället flyttas till sexrättspotten.

Det här blir rejält kostsamt då jackpottomgångar omsätter tiotals miljoner mer än icke jackpottförstärkta, pengar som framöver kommer gå förlorade. Samtidigt meddelade ATG att allarättspotten ska sänkas till 19,5 procent av omsättningen. V75 hade 26 procent. När V75 kunde marknadsföras med ”20 miljoner till en ensam vinnare.” kommer det framöver motsvara 15 miljoner – då oräknat att omsättningarna på V85 är lägre. Det här ser ut att leda in i en ond spiral: Lägre toppvinster leder till lägre intresse som leder till lägre omsättning som leder till ytterligare lägre toppvinster och så vidare.

Det bästa ATG kan göra är att återinföra V75 innan allt detta händer. Det har visat sig att just tre vinstpotter och sju lopp är idealiskt för travspel, mer välfungerande och mycket populärare än både V65 och V85. Varje vecka med V85 innebär förlorade miljoner.

Som spelare är det så djäkla jobbigt med detta åttonde loppet....det kanske låter "slött" när jag säger det, men så är det. Analysera 7 lopp är OK.

V85 - ett spel för Harry Boy. Det köper jag.

V85 gav 4222 kr och vi fick 6 rätt men tyvärr jackpot. Vi får spela om slantarna i Boden nästa lördag.

En skräll i sista avdelningen Princess Diamond som bara var kryssad på 4 % av kupongerna. Trots Goop. Fem favoriter vann och två andrahandare.

Hur gick det för storspelarna jämfört oss?

1780799867187.webp

Spiktävlingen

1780800226713.webp

Tillbaka
Topp