Vaccinerar ni Er för hepatit A och B?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Orsaken till min fråga är att jag vill ha lite råd från Er som bor i Thailand eller åker dit som mej regelbundet.Här hemma i Sverige görs nu kraftig reklam för vaccination mot hepatit A och B för resor till bla Asien. Själv har jag inga såna vaccinationer...men tänker framförallt på min dotter. :nod:

Areeya

Ja, gjorde det för flera år sen då det ökar i Sverige med.

"ledarn " sa:
Har aldrig och kommer aldrig !!

Kanske skitdumt av mig ??

Hepatit A sprids ju genom förorenad mat och dricksvatten...så kanske ingen dum ide att vaccinera sig mot detta?..I alla fall skall dottern få en dos. Två vaccinationsdoser med 6-12 mån mellanrum rekommenderas.

Symtomen är ju inte så trevliga...trötthet,illamående,matleda,diarre...och feber.. :o....jag har ju bott i Isaan och besökt varje år sen 2006...och ätit mycket av allt!!.. :o...men hitills aldrig insjuknat...kanske ölen är botemedlet??? :nod:

Areeya

Tycker nog att Legolas synpunkter är betänkansvärda , dvs ta åt er dessa,att dricka regnvatten är ju definitivt inte hälsosamt då det innehåller grymt mycket tungmetaller från luftföroreningar från bla. Kina .. Dessutom fattigt på alla nödvändiga mineraler... salter mm. Legolas har för mig nämnt om en påse med salter och mineraler som han inhandlar på apotek runt om i thai ,, mycket bra ide i detta varma "svettandes" klimatet .. sen detta med hepatit , den man normalt behöver vara orolig för är ju den mat/dryckburna , att som Thai gör äta ur samma skål är helt förkastiligt och totalförbjudet i min familj , DVS jag och min fru , vi kan äta ur samma , men inga andra inblandade ... De andra är blod och sexuellt överförbara ,Kondom mina herrar ,kondom , vid kontakt med icke testade partners ...Gäller vid all sex förutom "happy E"

"ledarn " sa:
Har funkat än så länge.....

Men det är bra att små barn och gamla gubbar skyddar sig :nod: :nod:
Dom är ju ordentligt svagare än oss yngre och vackra.. :laugh: :laugh:

(1963 = Starkaste årgången) :beer:

Visserligen är jag vackert ung!! :-*....men har nu beställt tid för mej och dottern för vaccination mot hepatit A...och även för dottern, mot epidemisk hjärnhinneinflamation som är en risk för barn som leker och "klappar" med jord o sand.. :o För 1:a dosen hepatit A
har man skydd i 10 år...vid 2:a dosen i 30 år!!..som man bör göra 6 mån efter den första!

Areeya

Är väl bra att ta både A och B eller tvinrix tror jag namnet är. Nu förtiden varnar man ju hör dessa i frysta bär här i Sverige så varför vänta? Jag är klar med mina sprutor.

vaccinerade mig med twinrix ( hepatit a + b ) 2010. Då tog jag en spruta ca 6 veckor innan avresa samt en till veckan innan jag åkte. Tog sedan den tredje efter 6 mån och tack vare de så räcker skyddet i 25 år enl farbror docktorn. Idag vet jag inte men jag har hört att det är bara 2 sprutor idag för dessa 25 år.
Dumt att chansa och vara utan tycker jag.

Dumt att chansa jag har och rekomenderar andra att vaccinera sig.

Har vacinerat mot alla varianter.
Hepatit B har blivit vanligare efter Tsunamin.
Är väl eg inget att fundera över lr?

Bra Jonas , Svärfar har en utläkt Hepatit A , dvs en långvarig infektion som gett honom leverproblem , (Nej inte alkohol) han dricker inte sprit. Men fick en leverskada av denna infektion ... nåt att tänka på kanske

"Phonta " sa:
Tycker nog att Legolas synpunkter är betänkansvärda , dvs ta åt er dessa,att dricka regnvatten är ju definitivt inte hälsosamt då det innehåller grymt mycket tungmetaller från luftföroreningar från bla. Kina .. Dessutom fattigt på alla nödvändiga mineraler... salter mm. Legolas har för mig nämnt om en påse med salter och mineraler som han inhandlar på apotek runt om i thai ,, mycket bra ide i detta varma "svettandes" klimatet .. sen detta med hepatit , den man normalt behöver vara orolig för är ju den mat/dryckburna , att som Thai gör äta ur samma skål är helt förkastiligt och totalförbjudet i min familj , DVS jag och min fru , vi kan äta ur samma , men inga andra inblandade ... De andra är blod och [se x_] överförbara [ko _ndom] mina herrar [ko _ndom] , vid kontakt med icke testade partners ...Gäller vid all [s -ex]örutom "happy E"

Två grejor Phonta,

Jag undersökte det där med regnvatten innan jag bestämde mig och det fanns folk som körde så i Isaan och lämnat in vattnet på kemisk analys. Med bra resultat. Jag tänkte nog göra en egen koll nu när vi är inkörda, skall kolla det där med tungmetaller också.

Andra grejen är angående legolas pulver, jag körde det några veckor och mitt blodtryck rusade vilket det aldrig gjort förr. Jag är inte säker på att det var det men det gick ner igen när jag slutade och salt är ju inte bra för gamla kroppar. Håll kollen på trycket iaf.

"mackes " sa:
Två grejor Phonta,

Jag undersökte det där med regnvatten innan jag bestämde mig och det fanns folk som körde så i Isaan och lämnat in vattnet på kemisk analys. Med bra resultat. Jag tänkte nog göra en egen koll nu när vi är inkörda, skall kolla det där med tungmetaller också.

Andra grejen är angående legolas pulver, jag körde det några veckor och mitt blodtryck rusade vilket det aldrig gjort förr. Jag är inte säker på att det var det men det gick ner igen när jag slutade och salt är ju inte bra för gamla kroppar. Håll kollen på trycket iaf.

Allvarligt, drycker du regnvatten mackes?
Spelar väl ingen roll om nån gjort en analys som visat ok.
Vad regnvattet innehåller beror ju på vilken väg det färdats.
Ex via fukushima...

"legolas " sa:
Javisst Frankie, varför skall du göra som så att du väljer bort frivilligt hepatit B-sprutan..... Jag tog, och nu kanske jag kommer ihåg namnet fel, Men Havrix eller nåt sånt, och det är en kombination av BÅDE A plus B hepatiten....

Frank ta bägge för sjutton.......

legolas

Jo det får nog bli det...pratatde med mottagningssköterskan igen på citykliniken och hon sa att jag kunde bestämma när jag kommer dit på fredag. Dottern har redan hepatit B-skyddet. Blev vaccinerad som liten i Thailand när vi bodde där.

Areeya

Jag rekomenderar alla att ta sprutar. Åkte själv på Hepatit B för ett år sedan när jag var där nere. Var mycket dålig och skulle inte önska min fiende ens att få det. Smaka inte att dricka Smaka inte att äta, Var helt slut av att gå 5 meter. Spykänsla vid varje tugga mat, Sen det värsta var ju att levern blev helt slut. Nu är jag frisk och kan dricka lite öl igen med fy fan vilken månad det var där nere. Kjellee

"hillmer " sa:
Jag rekomenderar alla att ta sprutar. Åkte själv på Hepatit B för ett år sedan när jag var där nere. Var mycket dålig och skulle inte önska min fiende ens att få det. Smaka inte att dricka Smaka inte att äta, Var helt slut av att gå 5 meter. Spykänsla vid varje tugga mat, Sen det värsta var ju att levern blev helt slut. Nu är jag frisk och kan dricka lite öl igen med [fy f n] vilken månad det var där nere. Kjellee
det lät inte kul ... måste kolla vad man har fått för vaccin och vad familjen har!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp